Koble bort V.O.E.S

User avatar
Pilsebob
Posts: 85
Joined: 01 Aug 2010, 15:59

Koble bort V.O.E.S

Post by Pilsebob »

Har VOES på motoren min. (vacuum operated electrical switch)
Hvordan virker dette dersom jeg vil koble den ut?
har den egentlig noe å si.... effekt\forbruk etc? event hvor mye?

Og hvordan kobler jeg den ut på riktig måte.... Har ultima Single fire el. tenning. (mener å huske at VOES ledninga skal på jord?)

trenger en folkelig og norsk forklaring på fenomenet :mrgreen:

Hvordan ken jeg eventuelt teste at denne virker som den skal hvis jeg beholder den?

-Roger
User avatar
SHSHD
Posts: 27
Joined: 10 Mar 2010, 14:19

Re: Koble bort V.O.E.S

Post by SHSHD »

VOES har kun en funksjon, det er å gi et signal til tenningsenheten, når det skal være lav eller høy tenningskurve. VOES har en bryter som kobler til eller fra, ut fra vakumet i innsuget. Inne i enheten er det en fjær og en justeringskrue, hvor man kan justere punktet for når VOES skal "slå over". Denne justeringskruven er originalt plombert, men plomberingen kan enkelt fjernes for de som har lyst å forske på dette:-).
Fjerner man VOES uten å skifte tenningsmodul, vil man kjøre med feil tenning i perioder, noe som kan påvirke alt fra gange og kraft i motoren, forbruk og i verste fall levetiden på motoren.
Det finnes tenningsmoduler i markedet som ikke trenger VOES for å fungere normalt, men det er ikke lurt å fjerne VOES fra din originale tenning. Om du lurer på om VOES bryteren fungerer, kan det enkelt sjekkes, ved at man lager vakum ( suger ) i slangen, og ser om bryteren kortslutter.
D går sæ t'
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Koble bort V.O.E.S

Post by Coldman »

Med fare for å framstå som en vittigper: Gå analytisk til verks... Start med "Hvorfor vil jeg koble den ut?".

Slik som dette vil nok gamlegutta ha det:
Image

Samme opplegg som på min gamle BSA.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Pilsebob
Posts: 85
Joined: 01 Aug 2010, 15:59

Re: Koble bort V.O.E.S

Post by Pilsebob »

SHSHD wrote: Fjerner man VOES uten å skifte tenningsmodul, vil man kjøre med feil tenning i perioder, noe som kan påvirke alt fra gange og kraft i motoren, forbruk og i verste fall levetiden på motoren.
Det finnes tenningsmoduler i markedet som ikke trenger VOES for å fungere normalt, men det er ikke lurt å fjerne VOES fra din originale tenning. Om du lurer på om VOES bryteren fungerer, kan det enkelt sjekkes, ved at man lager vakum ( suger ) i slangen, og ser om bryteren kortslutter.
Takk for svar.

Jeg har skifta tenninga mi fra originalt til Ultima Elektrisk programerbar tenning. på denne kan VOES kobles inn\ut.


Ved å kortslutte VOES bryteren, bruker jeg da et voltometer e.l for å måle noe?
User avatar
Pilsebob
Posts: 85
Joined: 01 Aug 2010, 15:59

Re: Koble bort V.O.E.S

Post by Pilsebob »

Coldman wrote:Med fare for å framstå som en vittigper: Gå analytisk til verks... Start med "Hvorfor vil jeg koble den ut?".

Slik som dette vil nok gamlegutta ha det:
Image

Samme opplegg som på min gamle BSA.

Kobler den ut pga at jo mindre duppeditter, jo bedre :-)

er det lite\ingenting å tjene på å bruke VOES. kobler jeg den heller ut.

hva er egentlig bildet av?
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Koble bort V.O.E.S

Post by Coldman »

Bruk et ohmmeter eller en diodetester.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Pilsebob
Posts: 85
Joined: 01 Aug 2010, 15:59

Re: Koble bort V.O.E.S

Post by Pilsebob »

Har ohm meter(tror jeg)... men hvordan det brukes annet enn til å måle volt.... eehhhehehehe.. :shit:
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Koble bort V.O.E.S

Post by Erlend »

Selv bruker jeg to strikkepinner med en rød sprengtråd imellom. Det måler jo ingenting, men siden jeg ikke aner hvordan jeg bruker et ohmmeter går det egentlig på ett ut. Det viktigste er at det ser ut som jeg skjønner hva jeg holder på med.
Keep the rubber side down!
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Koble bort V.O.E.S

Post by Coldman »

Bildet er av en manuell justering av fortenninga. Vanligvis har man en hendel på styret kobla til vaieren.

Motstand måles i ohm. Dersom man ikke har elektrisk kontakt mellom to punkter, f.eks. mellom hvert "uttak" på VOES'en, vil motstanden være uendelig stor.

Nå vet jeg ikke om VOES'en kobler til eller fra når det er vakuum, men sannsynligvis kobler den til. Som det blir sagt av SHSHD, så fungerer den som en vanlig bryter. På eller av, altså.

Koble ledningene fra ohmmeteret på hvert uttak på VOES'en. Sannsynligvis har du uendelig stor motstand. Sug i slangen. Motstanden blir null. Da funker VOES'en. Evt. er det motsatt... Ingen motstand før du suger og uendelig når du suger.

Grunnen til at jeg nevnte en diodetester er at den som regel avgir en lyd når det ikke er motstand (når bryteren er på, om man vil). De fleste multimetere har både ohmmeter og diodetester.

Ellers er det ganske enkelt å teste med en prøvelampe og et batteri også.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Koble bort V.O.E.S

Post by Coldman »

Erlend wrote:Selv bruker jeg to strikkepinner med en rød sprengtråd imellom. Det måler jo ingenting, men siden jeg ikke aner hvordan jeg bruker et ohmmeter går det egentlig på ett ut. Det viktigste er at det ser ut som jeg skjønner hva jeg holder på med.
Motstand, spenning og strøm (og effekt) utgjør grunnmuren i Ohms lov. Disse er veldig enkle å forstå og måle. Det er ikke ofte at man har behov for å måle strømstyrke, men det er greit å vite forskjellen på spenning og strøm. 4 minutters opplæring er alt som skal til for at man skal forstå - og hvordan man skal få målt det mest nødvendige. Jeg tuller ikke. Det er griseenkelt.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Post Reply

Return to “Elektronikk”