Koble bort V.O.E.S

User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Koble bort V.O.E.S

Post by Erlend »

Da melder jeg meg herved på Sturlas kortkurs i Ohms lov og bruk av multimeter. :)
Keep the rubber side down!
User avatar
Pilsebob
Posts: 85
Joined: 01 Aug 2010, 15:59

Re: Koble bort V.O.E.S

Post by Pilsebob »

Erlend wrote:Da melder jeg meg herved på Sturlas kortkurs i Ohms lov og bruk av multimeter. :)
i`m in!! :mrgreen:
User avatar
SHSHD
Posts: 27
Joined: 10 Mar 2010, 14:19

Re: Koble bort V.O.E.S

Post by SHSHD »

Pilsebob wrote:
SHSHD wrote: Fjerner man VOES uten å skifte tenningsmodul, vil man kjøre med feil tenning i perioder, noe som kan påvirke alt fra gange og kraft i motoren, forbruk og i verste fall levetiden på motoren.
Det finnes tenningsmoduler i markedet som ikke trenger VOES for å fungere normalt, men det er ikke lurt å fjerne VOES fra din originale tenning. Om du lurer på om VOES bryteren fungerer, kan det enkelt sjekkes, ved at man lager vakum ( suger ) i slangen, og ser om bryteren kortslutter.
Takk for svar.

Jeg har skifta tenninga mi fra originalt til Ultima Elektrisk programerbar tenning. på denne kan VOES kobles inn\ut.


Ved å kortslutte VOES bryteren, bruker jeg da et voltometer e.l for å måle noe?
Da trenger du sikkert ikke VOES'n, Følg anvisningen fra Ultima. Ta vekk hele switchen og legg den utgangen direkte til jord, om det er det de foreslår. Ingen vits å ha ledningen til å gå via switchen for å komme til jord. Som sagt så gjør den ikke annet en hvilken bryter som helst ( lukket eller åpen ).
D går sæ t'
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Koble bort V.O.E.S

Post by Coldman »

Trenger og trenger...
Det er selvfølgelig ok å fjerne ting man ikke trenger, men hva får deg (eller dere) til å tro at den ikke trengs? Mange beholder bryteren selv om de monterer annen tenning - ganske enkelt fordi motoren da går bedre (finere). Andre fjerner den for å få motoren til å gå bedre.

Om motoren din ikke går bra, og du mistenker at VOES'en er årsaken til dette, er det jo bare å prøve uten.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Pilsebob
Posts: 85
Joined: 01 Aug 2010, 15:59

Re: Koble bort V.O.E.S

Post by Pilsebob »

blir nok til å prøve litt med og uten før jeg tar en endelig beslutning.... hvis den ikke er kjørt da...???

må bare få skrudd sammen sykkelen og få bar asfalt først :-)
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Koble bort V.O.E.S

Post by Coldman »

Pilsebob wrote:
Erlend wrote:Da melder jeg meg herved på Sturlas kortkurs i Ohms lov og bruk av multimeter. :)
i`m in!! :mrgreen:
Ok. Vi tar det på Vindfjelltunet 24. mai 2011 kl. 18.26. Da er vi ferdige 18.30. Værforbehold.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
SHSHD
Posts: 27
Joined: 10 Mar 2010, 14:19

Re: Koble bort V.O.E.S

Post by SHSHD »

Da trenger du sikkert ikke VOES'n, Følg anvisningen fra Ultima. Ta vekk hele switchen og legg den utgangen direkte til jord, om det er det de foreslår. Ingen vits å ha ledningen til å gå via switchen for å komme til jord. Som sagt så gjør den ikke annet en hvilken bryter som helst ( lukket eller åpen ).[/quote]


NB NB: om du tar vekk switchen må du selvfølgelig plugge tilkoblingspunktet på innsuget, ellers får du falskluft :-). bare så det er nevnt....
D går sæ t'
User avatar
arntfoel
Posts: 8
Joined: 22 Jul 2010, 13:38

Re: Koble bort V.O.E.S

Post by arntfoel »

Har selv prøvd ut (brent opp) 2 stk tenningsmoduler, plassert i "grisetrynet" på shovelen. Kjøpte nr 3, men monterte da VOES og siden har alt gått meget bedre, og pluggene har aldri vært bedre (ble kvitt sotinga). Shovel 79-modell, mye bykjøring..
Post Reply

Return to “Elektronikk”