Securitylampa lyser hele tiden

Post Reply
User avatar
Jan61
Posts: 22
Joined: 10 Mar 2010, 19:29

Securitylampa lyser hele tiden

Post by Jan61 »

Hei folkens!
Sommeren nærmer seg og hdn skal gjøres vårklar etter en lang vinter.
Hdn har stått kaldt med vedlikeholdslader. Jeg kobler ifra lader og i det jeg flytter sykkelen går alarmen.... Fob'n har flatt batteri.
Løper inn for å hente reservefoben, den virker og alarmen er av.
Så kommer feilen, Securitylampa på speedometeret lyser hele tiden selv om alarmen er av og hdn går på tomgang.
Alarmen virker ellers som normalt, men at securitylampa lyser hele tiden irriterer meg.
Er den noen her som har opplevd lignende eller kjenner til en løsning på problemet så kom med det...
Har byttet batteri på fob'n og den er iorden.
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Securitylampa lyser hele tiden

Post by Coldman »

Har du montert noe nytt utstyr? LED-blinklys eller noe?
Selv om man utløser alarmen, skal ikke det føre til at lampa lyser hele tiden. Jeg har utløst min flere ganger.

Du kan jo prøve denne resettingsprosedyra (kan være lurt å få en til å lese mens man selv trykker på knappene):
1. Sett run-knappen på styret til off.
2. Tenningsbryter: ING-OFF, IGN-OFF-IGN
3. Trykk venstre blinklysknapp 2 ganger (indikatorlyset for blink skal blinke 1 - 3 ganger).
4. Trykk høyre blinklysknapp 1 gang (indikatorlyset skal blinke 1 gang).
5. Trykk igjen høyre blinklysknapp 1 gang (indikatorlyset skal blinke 2 ganger).
6. Trykk atter høyre blinklysknapp 1 gang (indikatorlyset skal blinke 3 ganger).
7. Trykk venstre blinklysknapp 1 gang (blinklys og indikatorlys vil blinke).
8. Trykk igjen venstre blinklysknapp OG HOLD DEN INNE I 6 SEKUNDER før du slipper (blinklys og indikator skal blinke 2 ganger).
9. Sett tenningsbryter til OFF.
Sjekk at alt virker som det skal.

Jeg har forøvrig denne bekreftelses-pipinga påslått... så hører jeg at alarmen desarmerer. Høres kanske litt teit ut med den pip-pip-lyden, men også dumt å utløse alarmen.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Oilhead
Posts: 18
Joined: 27 Dec 2010, 10:30

Re: Securitylampa lyser hele tiden

Post by Oilhead »

Coldman wrote:
Jeg har forøvrig denne bekreftelses-pipinga påslått... så hører jeg at alarmen desarmerer. Høres kanske litt teit ut med den pip-pip-lyden, men også dumt å utløse alarmen.
Er det sånn at alarmen da piper når den går på også? Har du programert det selv?
Oilhead
User avatar
Jan61
Posts: 22
Joined: 10 Mar 2010, 19:29

Re: Securitylampa lyser hele tiden

Post by Jan61 »

Coldman wrote:Har du montert noe nytt utstyr? LED-blinklys eller noe?
Selv om man utløser alarmen, skal ikke det føre til at lampa lyser hele tiden. Jeg har utløst min flere ganger.

Du kan jo prøve denne resettingsprosedyra (kan være lurt å få en til å lese mens man selv trykker på knappene):
1. Sett run-knappen på styret til off.
2. Tenningsbryter: ING-OFF, IGN-OFF-IGN
3. Trykk venstre blinklysknapp 2 ganger (indikatorlyset for blink skal blinke 1 - 3 ganger).
4. Trykk høyre blinklysknapp 1 gang (indikatorlyset skal blinke 1 gang).
5. Trykk igjen høyre blinklysknapp 1 gang (indikatorlyset skal blinke 2 ganger).
6. Trykk atter høyre blinklysknapp 1 gang (indikatorlyset skal blinke 3 ganger).
7. Trykk venstre blinklysknapp 1 gang (blinklys og indikatorlys vil blinke).
8. Trykk igjen venstre blinklysknapp OG HOLD DEN INNE I 6 SEKUNDER før du slipper (blinklys og indikator skal blinke 2 ganger).
9. Sett tenningsbryter til OFF.
Sjekk at alt virker som det skal.

Jeg har forøvrig denne bekreftelses-pipinga påslått... så hører jeg at alarmen desarmerer. Høres kanske litt teit ut med den pip-pip-lyden, men også dumt å utløse alarmen.
Takk for raskt svar.
Nytt styre og sete er montert. Har sjekket alle kontakter og brytere, de skal være intakt.
Vil denne resettingen nullstille pinkoden eller noe annet f.eks på ecm?
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Securitylampa lyser hele tiden

Post by Coldman »

Resettingsprosedyra skal ikke påvirke pin-koden. Den vil ikke virke dersom det er noe feil med selve ECM'en.
NB! Ikke heng meg om noe klønes til. Tror ikke du kan gjøre noe galt, men det er ditt ansvar. :D

Alarmen min gir ett pip ved aktivering og to ved deaktitivering. I tillegg blinker blinklysene på vanlig måte.
Det er samme prosedyre for å slå pipelyde som for å slå den av. Dvs. man bytter annenhver gang, hvis du skjønner hva jeg mener.
For å slå på (hviis den er av) eller av (hvis den er på):
1. Ha FOB ved sykkelen.
2. Sett tenningsbryter til IGN.
3. Straks alarmen deaktiverer (sikkerhetslampen slukker), setter du tenningsbryteren til OFF.
4. Straks alarmen aktiverer (blinklys blinker 2 ganger), setter du tenningsbryteren til IGN.
5. Straks alarmen deaktiverer (sikkerhetslampen slukker), setter du tenningsbryteren til OFF.
6. Straks alarmen aktiverer (blinklys blinker 2 ganger), setter du tenningsbryteren til IGN.
7. Vent til alarmen er deaktivert (sikkerhetslampen slukker).
Pipe-bekreftelse er nå slått på (eller av om den var på). Litt av ei prosedyre, men den funker som bare det.

Egentlig slo jeg på pipe-bekreftelsen fordi jeg oppdaga at batteriet på sirena hadde tatt kvelden. En kompis og jeg hadde stoppa på en bensinstasjon og jeg gikk inn for å kjøpe kaffe. På tur tilbake så jeg at han satt på sykkelen og alle blinklysene blinka, men ingen lyd!!!! Hva i hulesete!!! Testa og det stemte. Ikke en lyd. Fikk ny sirene på garantien (batteriet kan forøvrig skiftes ut). Men da tenkte jeg at det egentlig kunne være ganske kjekt med den pipe-lyden - for da får man jo også bekreftet at sirena er ok. Batteriet er et oppladbart batteri og man må vel regne med at det ikke lever evig.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Jan61
Posts: 22
Joined: 10 Mar 2010, 19:29

Re: Securitylampa lyser hele tiden

Post by Jan61 »

Yess, der ble jeg kvitt feilen. Jeg tok en DTC søk og fikk feilkode under bokstav S (6) 1155
(er litt usikker om det er tallet 6 eller bokstav B) som sier meg ingen ting, men uansett så slettet jeg feilkoden, startet hdn og securitylampa lyser ikke mer.
Takk for all hjelp Coldman :)
User avatar
HD-Per
Posts: 101
Joined: 03 Aug 2010, 23:52

Re: Securitylampa lyser hele tiden

Post by HD-Per »

Et tips, kan det være B....?
B1155 Neutral Switch Input Short to Battery
S tror jeg står for Turn Signal / Turn Signal Security module
User avatar
Jan61
Posts: 22
Joined: 10 Mar 2010, 19:29

Re: Securitylampa lyser hele tiden

Post by Jan61 »

HD-Per wrote:Et tips, kan det være B....?
B1155 Neutral Switch Input Short to Battery
S tror jeg står for Turn Signal / Turn Signal Security module
Jeg søkte på nett og fant også den feilkoden, men er usikker på hva det er.
Post Reply

Return to “Elektronikk”