Kontaktproblemer mellom startmotor og relé

Post Reply
User avatar
Scirocco
Posts: 53
Joined: 21 Mar 2010, 13:32

Kontaktproblemer mellom startmotor og relé

Post by Scirocco »

Etter en lang vinter tenkte jeg at jeg skulle få fyrt opp jernhesten. Men på slutten av sessongen i fjor fikk jeg problemer med at sykkelen ikke ville starte. Jeg går ut i fra at det er ett av to. Enten defekt startmotor, eller ledningsbrudd.

Etter å ha feilsøkt litt tror jeg at jeg har funnet en mulig feil. Jeg har målt forbindelsen mellom kontaktene til startreléet og starteren. Det er en grønn ledning nede på starteren som jeg på min samboers sykkel får kontakt på tre av fire kontakter. På min sykkel er det kun kontakt på to.
Hvis man står og ser sykkelen i kjøreretningen er det to kontakter på tvers foran på reléet og tre på langs. Kun de to ytterste ser ut til å være i bruk.
På min samboers sykkel er det kontakt mellom den helt til høyre og den grønne ledningen. På min er det ikke kontakt.
Stemmer det at det skal være kontakt på disse tre polene?
Dersom det da er brudd på min sykkel, er det sånn at jeg må ha ut hele ledningsnettet, eller er disse som går til starteren på noe vis separate?
Er det noen som vet om det finnes en manual i PDF som beskriver feilsøking på denne type feil?

Sykkelen er en 2002 night train.
Not all who wonders are lost!
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Kontaktproblemer mellom startmotor og relé

Post by Coldman »

Om du ikke får noe vettugt svar her inne (men det regner jeg med du får), kan du kjøpe en service-manual + electrical dignostic manual for kun $4.95. Nedlastbar som PDF.

Her er en link.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Scirocco
Posts: 53
Joined: 21 Mar 2010, 13:32

Re: Kontaktproblemer mellom startmotor og relé

Post by Scirocco »

Takk for tipset. Har lastet ned manualen og har kommet frem til at det er en joring som går til "Turn signal and security Module" Eller mer konkret så går den til pinne 9 i kontakten som heter "Start Relay Controll".

Jeg har målt meg frem til at det mest sansynlig er brudd i denne. Men det er vanskelig å finne ut om det er brudd i kontakten, eller om det er i selve ledningen.

Er det noen som vet om det på disse kontaktene er mulig å bytte ut bare en leder? Det er jo fryktelig kjedelig å bytte hele ledningsnettet bare på grunn av denne ene lille feilen! Selve kontakten sitter under oljetanken og er i prinsippet lik kontaktene på tenningsmodulen som sitter under setet originalt :-)
Se vedlegget. Jeg har merket av den ledningen det er snakk om med en rød pil i begge ender.
Not all who wonders are lost!
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Kontaktproblemer mellom startmotor og relé

Post by TCB »

PÅ start releet må du ha spenning inn på 85 og 86 kontaktene (S og U )
Det er dette som er spennings tilkoblingene til spolen i kontaktoren (releet).
Er ikke sikker på om det er TN/GN som er pluss eller BK/R
Slik som du ser på skjemaet så trykker du inn startknappen og da skal releet slå inn.
Hør om det klikker i det når du trykker inn startknappen eller mål spenningen mellom TN/GN og BK/R når du trykker inn startknappen.
Har du spenning der er releet mest sansynlig defekt.
Du bør måle ca 12,5 volt eller mere, ellers så er det ikke sikkert at releet slår inn.
Da har du dårlig kontakt en plass.
Ser også at du har merket feil punkt med rød pil på start releet. (tegne feil ?)

Knut.
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Kontaktproblemer mellom startmotor og relé

Post by Coldman »

Du kan vel bare lodde innpå en ny ledning i stedet for å skifte hele ledninga med med terminaler, kanskje...
Og du kan jo alltids tyvkoble en ny ledning (la den gamle være) så nær kontaktene som mulig for å finne ut om det er ledningsbrudd.

Har du forresten sjekket at det ikke bare er dårlig kontakt i pluggene? Irr og skit? Dielektrisk fett i slike kontakter/plugger (når de er rene) gjør uansett susen.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Scirocco
Posts: 53
Joined: 21 Mar 2010, 13:32

Re: Kontaktproblemer mellom startmotor og relé

Post by Scirocco »

TCB wrote:PÅ start releet må du ha spenning inn på 85 og 86 kontaktene (S og U )

Ser også at du har merket feil punkt med rød pil på start releet. (tegne feil ?)

Knut.
Jeg har tilfeldigvis to nesten identiske sykler i garasjen, og jeg har derfor forsøkt å flytte over relè når jeg feilsøkte.
Det jeg til slutt endte opp med var å måle motstand i ledningen (som du helt riktig har bemerket at jeg har merket feil) mellom relêfestet og kontakten. Det er veldig stor sansynlighet for at det er brudd. Det jeg ikke klarer å finne ut av er om det er selve ledningen (da kan jeg jo bare lodde denne) eller om det er i kontakten. Er det i kontakten er det muligens mer jobb. Jeg ser vel for meg å da måtte bytte store deler av ledningsnettet? Og for meg som er relativt fersk "hjemmemekker" er dette en veldig stor jobb...

Er i såfall et nytt ledningsnett mulig å få tak i brukt?
Not all who wonders are lost!
Post Reply

Return to “Elektronikk”