Hente strøm i bryterhus

Post Reply
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Hente strøm i bryterhus

Post by Coldman »

Noen som aner om hvor mye strøm jeg kan hente ut av venstre bryterhus på en 1997 Softail?
Trenger 40 watt (ekstra, ja).
Det er vel fløyta og langlyset som er mest aktuelt.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Lasseliten
Posts: 61
Joined: 10 Mar 2010, 09:30

Re: Hente strøm i bryterhus

Post by Lasseliten »

55w kan hentes ut om du legger et lite rele i lampa for nær / fjærn.
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Hente strøm i bryterhus

Post by Coldman »

Nei, det er ikke aktuelt.

Saken er den at jeg skal hjelpe en kar å montere varmeholker (sånne som legges inni styret) og da vil han helst hente strøm i bryterhuset. Han vil ikke ha flere kabler på utsida av styret og han har heller ikke hull i det for legge kabler der.

På min tok jeg strøm direkte fra parklyset (i lykta).

Vi ender vel opp med utvendige kabler eller å bore hull i styret, regner jeg med. Han skal jo ha jording også. Det har'n jo selvfølgelig rett i styret, men da blir det jo bare hiklemikk.

Det er vel ikke rele på fløyta, men bare direkte tilkobling via brytren? I så fall kunne jo den strømmen vært aktuell... men så er det jordinga da.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Lasseliten
Posts: 61
Joined: 10 Mar 2010, 09:30

Re: Hente strøm i bryterhus

Post by Lasseliten »

Nja.. jeg tenkte å avlaste forbruket over nær / fjærnlysbryter ved å bruke et rele i lampa til håndtere strømmen til lysene, dermed kan du hente ca 55w i bryterhuset siden du bruker kablene i dag til styring av rele som kun trekker 700 ma. en annen fordel er bedre lys.
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Hente strøm i bryterhus

Post by Coldman »

Selvfølgelig. Da blir det bare styrestøm i bryterhuset + strøm til håndtakene. Farsken at æ ikke kom på det sjøl, men takk likevel. :D
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Lasseliten
Posts: 61
Joined: 10 Mar 2010, 09:30

Re: Hente strøm i bryterhus

Post by Lasseliten »

En annen ting er om fløyta er plussstyrt og du ikke har jord, bruker du kun ett rele med 87a utgang, dermed er kun fjærnlys signal ledning du bruker ( nærlyset tas rett ut av 87a ) og nå kan du bruke nærlys ledning i bryter huset til jord.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Hente strøm i bryterhus

Post by Jan-Ivar »

bruk relere på alt.
jeg la opp nytt elektrisk systenm på min gamle traver i vinert å bruykte da releer tiul å styre alle funksjonene.
bruker vanlige releer til Horn, bremselys og park lys og ett switchende rele til fjørn og nær yset.
nå har jeg 4 øedninger trukket innvendig i styre. å ale er jordings kabler. en ledning til felles jord for bryterne på styre og en jordøedning fra releet og til bryter´n
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Hente strøm i bryterhus

Post by Coldman »

Ja, det er egentlig overraskende få reléer på Harley.

Det endte med at vi bora hull i styret og kobla oss rett inn på parklyset. Det ble veldig bra. Bryterne er jo helstøpte og vil man stjele strøm fra dem må man koble seg inn på en ledning. Æsj og fy.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Post Reply

Return to “Elektronikk”