Fatboy som ikke lader

User avatar
Hogne
Posts: 10
Joined: 16 Oct 2010, 11:56

Fatboy som ikke lader

Post by Hogne »

Har en 95 Fatboy, som etter vinterlagring plutselig har sluttet å lade. Noen som har tips om hvordan går jeg frem for å finne feilen?

Har sjekket at jeg ikke har noe som "stjeler" strøm, har kjøpt nytt batteri (trodde kanskje det gamle var ødelagt), men det varer bare noen turer, så tømmes det naturlig nok for strøm pga lysbruk osv. Har sjekket med voltmeter, og får ikke noe voltøkning idet hele tatt ved gasspådrag.
User avatar
Hogne
Posts: 10
Joined: 16 Oct 2010, 11:56

Re: Fatboy som ikke lader

Post by Hogne »

Merkelige greier.....Skrudde av tanken, sjekket ledninger, tenningslås og kontakter, tok ut pluggen i carteren, gjorde den ren, ladet batteriet, og satte alt sammen igjen.

Sjekket batteriet før start, ca. 12,9 V. Startet opp, og vips, nå ladet plutselig sykkelen 14,7 V på høy choke-tomgang (målt over batteriet). Glad og fornøyd stoppet jeg sykkelen, og tenkte jeg skulle sjekke om jeg hadde minimum 26 V ladestrøm ut fra carteren. Tok ut pluggen, startet sykkelen igjen, og målte.......0 V, satte pluggen i igjen og sjekket over batteriet, nå ladet det altså ikke, var tilbake til 12,9 V uansett turtall.

Litt forvirret nå, finnes det noen koblinger, ledninger, kontakter inni stator/dynamo som kan være ødelagte/dårlig kontakt i....?
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Fatboy som ikke lader

Post by TCB »

Hva med spenningsregulatoren ?
Den henger vel på ramma foran motoren, dårlig kontakt i koblinger ?

Knut.
User avatar
Hogne
Posts: 10
Joined: 16 Oct 2010, 11:56

Re: Fatboy som ikke lader

Post by Hogne »

Mener feilen må ligge i stator/dynamo da jeg ikke får ladestrøm ut fra carteren, måler 0 V der. Samtidig er det tydeligvis kontakt mellom batteri og pluggene som skal inn i kontakten i carteren, da det "gnistrer" her hvis jeg f.eks kobler sammen denne kontakten når sykkelen går.
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Fatboy som ikke lader

Post by TCB »

Tror ikke det er så veldig bra å koble sammen disse ledningene.
Regner med at det er elektronikk inne i regulatoren, og den liker ikke å bli kortsluttet.
Det som gjør at det gnistrer er returstrømmen fra batteriet som kommer ut i pluggen.
Bruk et voltmeter når du leter feil, hvis ikke kan du lage flere feil på denne måten.
Og du bør også måle mellom jord ( minus i ramma eller motoren) og + ut på pluggen fra dynamoen.

Knut.
HD ladekrets 001.jpg
User avatar
torjor
Posts: 56
Joined: 05 Apr 2010, 17:42

Re: Fatboy som ikke lader

Post by torjor »

Når du målte ut fra stator, målte du DC eller AC ? (innstilling på multimeteret) På batteri er det DC, regner med det er AC ut fra stator da jeg ikke kan se noen likeretter før regulator?
Frem og tilbake er ikke like langt...
User avatar
Hogne
Posts: 10
Joined: 16 Oct 2010, 11:56

Re: Fatboy som ikke lader

Post by Hogne »

Det er mulig jeg har vært litt uklar her. Strømgnistrene jeg får er når jeg kobler "gummipluggen" med ledningene til spenningsreulatoren sammen med kontakten fra statoren. Jeg kortslutter altså ikke, setter bare på plass pluggen slik den skal være. Og det skyldes da tydeligvis "returstrømmen" fra batteriet.

Og jeg har målt fra plusspolen ut fra statoren og til jord, og her får jeg 0 V, altså er det dynamo/stator som ikke leverer ladestrøm. Det merkelige var at den "ladet" første gang jeg startet den opp etter å ha sjekket alle ledninger/koblinger. Husker i "gamle dager" da vi banket på dynamoen på bilene for å få børstene til å vare litt lengre. Kan det være noen feil inne i dynamo/stator som gjør at strømmen kommer og går, eller har denne dynamoen børster som kan bli slitt/ødelagt sliksom det er på gamle biler?

Det kan virke som om den lader av og til, jeg kjørte ca. 50 mil med nytt batteri før det var utladet, og selv om batteriet bare leverer strøm til tenning, startmotor, lys/blinklys, burde det vel blitt utladet tidligere hvis det aldri hadde blitt ladet?
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Fatboy som ikke lader

Post by TCB »

Det eneste som det kan bli feil på, er det som du ser på bildet.
Rotoren som roterer rundt statoren har ingen børster eller bevegelige deler som kan ødelegges.
Den er for å si det enkelt et lokk med magneter rundt kanten.
Enten så er viklingene i stator defekt, eller så er regulatoren defekt.
En 3 mulighet er dårlig kontakt en plass, sjekk også jordingen på regulatoren.
Og sjekk at sikringen er hel.

Knut.
User avatar
Hogne
Posts: 10
Joined: 16 Oct 2010, 11:56

Re: Fatboy som ikke lader

Post by Hogne »

Da har jeg fått litt hjelp tl strømmålinger, og det viser sag at dynamoen leverer ca 28 V AC på tomgang, men fortsatt har jeg ikke ladestrøm inn til batteriet. Greit å vite at dynamo/stator iallefall fungerer.

Hvordan kan jeg sjekk om spenningsregulatoren er "defekt"? Finner forøvrig bare en ledning ut fra regulatoren, og den går innunder sykkelen og forsvinner opp i motoren. Skal det være en egen jordledning ut fra regulator, eller er den bare jordet ved at den er skrudd fast til ramma?

I følge verkstedhåndboka til sykkelen er det ingen vanlig sikring mellom regulator og startmotor, bare en "circuit breaker" som skal slå ut ved overbelastning og resette seg selv etter en stund.
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Fatboy som ikke lader

Post by TCB »

Regulatoren jordes i ramma gjennom festeskruene, gjør rent og sett gjerne på sprengskiver for god kontakt.
Det beste hadde selvsagt vært om du greide å måle mellom jord og + ut på regulatoren.
Har du spenning ut på regulatoren, så er det ledningssikringen som er defekt, ikke resetter seg.
Eller om du finner "circuit breakeren" og får kortsluttet den eller koblet forbi den.
Og hvis det ikke er mulig, så koble ledningen fra regulatoren direkte til batteriet for å prøve laddingen.
Ble litt rotet skrevet dette, men håper det hjelper litt ;)

Knut.
Post Reply

Return to “Elektronikk”