Blinklys Fatboy

Post Reply
User avatar
Hogne
Posts: 10
Joined: 16 Oct 2010, 11:56

Blinklys Fatboy

Post by Hogne »

Kjøpte meg en fatboy 94 sist høst, og da hadde den ikke blinklys. I vinter satte jeg på blinklys og nytt blinklysrelé. Har nå blinklys med 21w pærer både foran og bak. Speedometeret som står på sykkelen er uoriginalt, og det har ikke kontakt for å "kutte" blinklyset når farten øker. Derfor har jeg bare kuttet (og isolert) den ledningen som skulle inn i speedometeret. Etter å fått ladingen igang på sykkelen min (bytte av spenningsregulator, annen tråd i forumet), opplever jeg at blinklysene virker når jeg har tenningen på og når sykkelen går på tomgang. Så snart turtallet øker slutter lysene å blinke, de blir bare stående på.

Dette tolker jeg dithen at det blir for stor spenning på blinklysene. Noen som har opplevd det samme, kan det ha med å gjøre at jeg ikke har koblet opp ledningen som skulle inn i speedometeret, eller kan det ha en annen årsak. Jeg vurerer å sette inn en motstand på linklysene, for å evt. få de til å virke også når spenningen øker, er dette lurt?

Noen tips?
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Blinklys Fatboy

Post by TCB »

Høres mere ut som at du har for liten spenning på blinklysene når de slutter å blinke.

Knut.
User avatar
Hogne
Posts: 10
Joined: 16 Oct 2010, 11:56

Re: Blinklys Fatboy

Post by Hogne »

Blinklysene er koblet i henhold til koblingsskjemaet for sykkelen, og jeg siden jeg har hatt en sak med bytte av spenningsregulatoren, har jeg målt at spoenningen (over batteriet) stiger ved økt turtall.
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Blinklys Fatboy

Post by Coldman »

Du kan jo enkelt måle spenningen over ei bliklyspære både på tomgang og med litt turtall.
Og du kan teste ved å koble rett på batteriet.
Høres ikke ut som feilkobling, men jeg ville kanskje koblet helt utenom TSM'en... for den virker vel ikke uansett siden du ikke har kobling til speedometeret (?). Sikker på at du har fått riktig relé?
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Post Reply

Return to “Elektronikk”