Lyspærer til us inpotert ultra 2001 ?

Post Reply
User avatar
Geir48
Posts: 21
Joined: 12 Mar 2011, 11:21

Lyspærer til us inpotert ultra 2001 ?

Post by Geir48 »

Hei..
Sykkelen har amerikanske pærer rundt om,enda
Har ikke lys i fender tip lyset bak på min ultra, skulle skifte pære der,
da dukka ett proplem for meg opp, pæra ska være 0.30 amper,ifølge clymer boka ,greit nok,men hva blir det i volt...12 watt/ ? volt..
har funnet ut at det blir under 5 volt (ca 3,2volt), men 5 volt var det minste eg fikk kjøpt på den lokale bensinstasjon.
Noen som vet om det finnes noen plass en fullstendig oversikt over hvilke pærer som skal brukes på sykkelen,og må en til H-D forhandler får å få tak i disse ?
Ride Safe & Hard
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Lyspærer til us inpotert ultra 2001 ?

Post by Jan-Ivar »

regner med at du snakker om WATT når det gjelder pærer.

du kan helt sikkert bruke en 5watts pære. forskjellen mellom 3 og 5 watt er forsvinnende liten
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
FLHTCU
Posts: 34
Joined: 12 Aug 2010, 21:41

Re: Lyspærer til us inpotert ultra 2001 ?

Post by FLHTCU »

på min står det 5W glasspære der.... vanlig som parklyspære på biler d
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Lyspærer til us inpotert ultra 2001 ?

Post by Coldman »

Geir48 wrote:..... pæra ska være 0.30 amper,ifølge clymer boka ,greit nok,men hva blir det i volt...12 watt/ ? volt..
har funnet ut at det blir under 5 volt (ca 3,2volt), men 5 volt var det minste eg fikk kjøpt på den lokale bensinstasjon....
I brukerhåndboka mi (som er på norsk) står faktisk pærene som skal brukes oppgitt i ampere. F.eks. skal blinklyspærene være 1,75 ampere. I Norge pleier vi som kjent å angi en pæres effekt (målt i watt) i stedet for strømstyrken (målt i ampere). Men vi kan jo Ohms lov - og da er det enkelt å regne om.

En pæres effekt er egentlig et energitap som går med til å varme opp tråden inni pæra.
Ohms lov sier at R = U / I, hvor R er motstanden (Ohm), U er spenningen (Volt) og I er strømmen (Ampere). Energitapet på grunn av motstanden er produktet av spenningen og strømmen målt i Watt: P = U x I. P er rett og slett effekten.

Så... en pære som trekker 0,30 ampere strøm i et 12-volts anlegg vil være på 3,6 Watt (12 x 0,3).

Det var litt blære, lære fra meg, men noe må jo jeg osgå skrive om.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Geir48
Posts: 21
Joined: 12 Mar 2011, 11:21

Re: Lyspærer til us inpotert ultra 2001 ?

Post by Geir48 »

takker så meget,for god hjelp. heilt topp, en lærer så lenge en lever:) og Harley er jo nytt for meg i år........
User avatar
Guffen
Posts: 626
Joined: 10 Mar 2010, 08:06

Re: Lyspærer til us inpotert ultra 2001 ?

Post by Guffen »

Coldman wrote:
Geir48 wrote:..... pæra ska være 0.30 amper,ifølge clymer boka ,greit nok,men hva blir det i volt...12 watt/ ? volt..
har funnet ut at det blir under 5 volt (ca 3,2volt), men 5 volt var det minste eg fikk kjøpt på den lokale bensinstasjon....
I brukerhåndboka mi (som er på norsk) står faktisk pærene som skal brukes oppgitt i ampere. F.eks. skal blinklyspærene være 1,75 ampere. I Norge pleier vi som kjent å angi en pæres effekt (målt i watt) i stedet for strømstyrken (målt i ampere). Men vi kan jo Ohms lov - og da er det enkelt å regne om.

En pæres effekt er egentlig et energitap som går med til å varme opp tråden inni pæra.
Ohms lov sier at R = U / I, hvor R er motstanden (Ohm), U er spenningen (Volt) og I er strømmen (Ampere). Energitapet på grunn av motstanden er produktet av spenningen og strømmen målt i Watt: P = U x I. P er rett og slett effekten.

Så... en pære som trekker 0,30 ampere strøm i et 12-volts anlegg vil være på 3,6 Watt (12 x 0,3).

Det var litt blære, lære fra meg, men noe må jo jeg osgå skrive om.
Ja, skikkelig blære også. Men, duverden så glad vi er for å ha deg, Sturla. Du peker og forteller og koser deg, og vi blir klokere for hver gang. Ikke slutt med blæringa di ;)
Post Reply

Return to “Elektronikk”