Dynojet Power Vision

Post Reply
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Dynojet Power Vision

Post by chrissenator »

Tenkte jeg skulle prøve meg på en poll for å lodde interessen for en PV tråd.
Power Vision er en elektronisk styring av EFI og logging/kontroll av det meste på motoren.
Alle som har EFI Delphi vil ha en fordel med PV, hvor det er mulig å justere motoren optimalt uten at HD sjappen behøver å involveres og det er ikke behov for å kjøre sykkelen i Dynobenk for et skikkelig godt resultat og bedre innstilt enn fabrikkens magre blanding.

Link til PV: http://www.fuelmotousa.com/powervision.htm

Fant ikke funksjonen for å lage en poll så jeg prøver på gamlemåten og ønsker innspill...
Last edited by chrissenator on 16 Jan 2012, 08:42, edited 1 time in total.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
trøndertore
Posts: 104
Joined: 23 Jan 2011, 17:08

Re: Dynojet Power Vision

Post by trøndertore »

chrissenator wrote:Tenkte jeg skulle prøve meg på en poll for å lodde interessen for en PV tråd.
Power Vision er en elektronisk styring av EFI og logging/kontroll av det meste på motoren.
Alle som har EFI Delphi vil ha en fordel med PV, hvor det er mulig å justere motoren optimalt uten at HD sjappen behøver å involveres og det er ikke behov for å kjøre sykkelen i Dynobenk for et skikkelig godt resultat og bedre innstilt enn fabrikkens magre blanding.

Link til PV: http://www.fuelmotousa.com/powervision.htm

Fant ikke funksjonen for å lage en poll så jeg prøver på gamlemåten og ønsker innspill...
Vel, sjøl har æ gasser, men alltid intresant å lær nå nytt.
Men Chris, det e alltid noe å hent på å kjør i bænk :)
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.

Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Dynojet Power Vision

Post by chrissenator »

Det er helt korrekt Tore benken er rette stedet å hente ut de siste kreftene. Til feks de som bare trenger en stage 1 flashing så gjøres det i PV, skal en bytte eksos og luftfilteret så kan en justere seg på plass uten å ta en benk i bruk. PV har jo en rimelig god autotuner med O2 sensorene så ganske mye gjøres av seg selv. Skal en begynne med større sylindere og kammer kan fremdeles PV ta seg av en rimelig god tuning.

I mitt tilfelle hvor jeg satser på 100RWHP er det i mine øyne og selv med PV behov for benk, for 90% av HD eierene er benken unødvendig med en PV og utifra det jeg leser på div forum så er PV en knall suksess og man får en skikkelig justert motor som rett og slett går som den skal.
Ifølge HD eiere som sliter litt med varme motorer så er en skikkelig tuning løsningen, nå kan det gjøres selv og mest sannsynlig kommer man ut rimeligere med å kjøpe en PV og et standard map enn å gå til HD forhandleren.
En bonus er jo PV som kan lese av feilkoder, justere spedometer og har turteller, AFR, knock sensorer og en haug til med funksjoner en kan følge med, lese av direkte eller logge.
Så en trenger ikke å bygge om motoren, dette er plug and play og en har "uskrudd HD"..
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Dynojet Power Vision

Post by Coldman »

Fin sak.
Mange av oss har jo allerede Race Tuner, Pro Super Tuner eller liknende og da blir det kanskje litt kostbart.
Med mindre man ofte endrer på motoren, er jo f.eks. Race Tuner og en benkjøring alt som skal til når man har skiftet til åpnere luftfilter. Noen klarer seg også fint uten benkjøring, men bare med en av mappingene som følger med de forskjellige tunerne.

Men for de som ikke har en annen tuner, må jo denne greia være et flott valg. Jeg ville sannsynligvis heller gått for den fremfor Race Tuner, men den fantes ikke da jeg skulle velge...
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Dynojet Power Vision

Post by chrissenator »

En fin side for å få litt forståelse av hvordan PV brukes
http://m.box.com/view_shared/i66qvn4xf1s2xp7fgy8v

Dette er et fantastisk verktøy som burde være en selvfølge på alle EFI modeller - ser at CMC i Bergen har fått inn PV og de har en proff tuner - Uffe som hjelper deg med det meste.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Dynojet Power Vision

Post by Coldman »

chrissenator wrote:...
Dette er et fantastisk verktøy som burde være en selvfølge på alle EFI modeller -
...
Det hadde vært bra, men man driver vel ikke å justerer EFI hele tiden?
Min er f.eks. innstilt for lenge, lenge siden - og det er vel ikke nødvendig å gøre noe mer med mindre jeg bytter ut noen deler? I så fall anser jeg det hele som en flott dings, men ikke noe mer enn det. Mulig jeg tar feil.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Dynojet Power Vision

Post by chrissenator »

Coldman wrote:
chrissenator wrote:...
Dette er et fantastisk verktøy som burde være en selvfølge på alle EFI modeller -
...
Det hadde vært bra, men man driver vel ikke å justerer EFI hele tiden?
Min er f.eks. innstilt for lenge, lenge siden - og det er vel ikke nødvendig å gøre noe mer med mindre jeg bytter ut noen deler? I så fall anser jeg det hele som en flott dings, men ikke noe mer enn det. Mulig jeg tar feil.
Det spørs hvor nøye du er og hvor bra du vil ha motoren din til å gå, og jo det skjer div i en motor enten det er EFI eller gasser, mange små detaljer som tilslutt endrer hele bildet.
Har du kjørt sykkelen din i benk og fått den justert?. Ja da er det 99% sikkert at den er kjørt på WOT og fiks ferdig justert deretter, men hvordan er motoren tunet i nedre og mellom registeret da?..
Jo du har rett på en måte, om en ikke ser nytten eller man mener at motoren er god nok as is så er det 5000 rett ut av vinduet - har en feks ambisjoner om å ha en motor med jevn effektkurve over hele registeret så er investeringen intjent og oppgjort i en kuvending - det er ikke uten grunn de fleste med japse sykkler har en dippedutt fra Dynojet under setet, de har skjønt det for leeeeenge siden at en factory tune er knapt greit nok!..
Selv om jeg kjører Harley så betyr ikke det at jeg automatisk godtar at motoren går som et treskeverk på lavkarbodiett - man behøver liksom ikke å ta ut hver en eneste HK men få motoren til å fungere skikkelig slik en motor skal og kan fungere.

Med en PV trenger du ikke en dynobenk, kjøringen du selv gjør og logger er "dynobenken" og så kan en justere og logge til en er kjempe fornøyd.

Et godt eksempel er NRHS som testet en 883 2007 mod som ble testet som original og kun påmontert en PC og justert skikkelig - det tilsvarte ca 10Hk og det er dokumentert på NRHS sine hjemmesider. Vel en får velge selv om hva en vil få til med sin sykkel, jeg tenkte å skrive litt om hva jeg finner på med min, uansett hva jeg sier eller mener så er HD motorene steinalderteknologi som trenger litt godt stell og skikkelig justert motor er veldig viktig for et langt liv, fornuftig forbruk og få tak på de kreftene/Nm som bare ligger der passive!..

Det fine med EFI er at man kan gjøre så mye og mesteparten fikser de aller fleste selv, før har man dyset opp og ned og justert til tusan - vel nå heter det PowerVision og man kan virkelig få justert motoren i hele registeret pinlig nøyaktig og det synest jeg er utrolig positivt og man får i tillegg en haug med andre muligheter på kjøpet.

Om det så er noen vits?. Det må du velge selv - etterhvert så skal jeg vise litt forskjeller på en stock motor og en som er tunet skikkelig, tror flere av dere kommer til å kaldsvette når dere får se forskjellene, det er ganske utrolig å se stock map og et tunet map, nesten som man føler seg rundlurt av HD!....

Enda bedre blir det når man kan gå inn å kikke på hva HD verkstedene gjør/ikke gjør og feks hvor "noe" blir gjort :) og spesielt etter at sykkelen har vert i benken og fått et pull - WOT(WideOpenThrottle)...

Kan egentlig bare se fordeler og gode grunner til å investere i en PV :)
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Dynojet Power Vision

Post by Coldman »

Jo, min har vært i benk osv. Har bare åpnere luft og potter. Kjøpte SERT fordi eg fikk den veldig billig fra USA, men som sagt ville jeg vel heller valgt Power Vision framfor SERT hvis den hadde vært tilgjengelig da jeg kjøpte SERT.

Om jeg f.eks. skulle finne på å skifte kammer, må jeg koble på SERTen og få justert for det - og best resultat får jeg antakelig av å kjøre sykkelen i en benk. Spørsmålet er vel om hvor ofte man gjør endringer på sykkelen. Er EFIen satt opp skikkelig en gang, holder det jo til man gjør nye endringer. Har litt tro på at benkkjøring med justering av EFI er det beste, men det kan man jo selvfølgelig gjøre om man har Power Vision også.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Dynojet Power Vision

Post by chrissenator »

Coldman wrote:Jo, min har vært i benk osv. Har bare åpnere luft og potter. Kjøpte SERT fordi eg fikk den veldig billig fra USA, men som sagt ville jeg vel heller valgt Power Vision framfor SERT hvis den hadde vært tilgjengelig da jeg kjøpte SERT.

Om jeg f.eks. skulle finne på å skifte kammer, må jeg koble på SERTen og få justert for det - og best resultat får jeg antakelig av å kjøre sykkelen i en benk. Spørsmålet er vel om hvor ofte man gjør endringer på sykkelen. Er EFIen satt opp skikkelig en gang, holder det jo til man gjør nye endringer. Har litt tro på at benkkjøring med justering av EFI er det beste, men det kan man jo selvfølgelig gjøre om man har Power Vision også.

En av fordelene er jo nettopp for meg at jeg tar meg en tur med litt WOT så er jeg min egen dynobenk, et eksempel på hvor ofte man bør tune en motor er fra en velkjent kjent tuner i USA A Whittlebeast som tuner det meste av EFI styrte motorer og han har vert med å utvikle tunere for HD, DynoJet, megasquirt osv viste at rimelig normalt er det i løpet av 2år nok endringer til at det var på tide med en tuning av motoren - dvs å sjekke og gå igjennom hele registeret slik at det ble justert på plass - kan hende mange synes dette er for mye og for meget, men når man ser på før og etter plot av motoren så er det ikke vanskelig å forstå.

Når jeg får sjansen til å legge ut maps og vise forskjellen på stock 883 2007 kontra en autotunet versjon vil du fort oppdage at det er behov for justeringer.

Du skriver at om EFIen er satt opp skikkelig en gang så holder det til man gjør nye endringer, der ligger det et lite troll - hvem gjorde hva? og hvor mye?. Har prøvd å si det før men har du en ide om hva det vil koste deg å få justert motoren din over hele registeret?.
I timer og kroner? En ting kan jeg garantere deg og det er at det tar mange timer, veldig mange timer og i 99% av tilfellene hvor en har vert i benk så ser du at målet har vert å få frem en fin kurve og så høyt tall for Hk og Nm det er milevis unna å tune hele registeret fra 1000rpms til 5-6-7000rpms.

Så er det vel de fleste som kan eller gidder å sette seg så mye inn i en PV men nå snur vi litt på bildet og ser bort i fra de som gidder å dille med dette selv, tenk deg så at du selv synest at sykkelen din er litt tufs og rufsete - du kobler opp PV logger en tur eller to og sender i en fil til verkstedet ditt - du får tilbake en fil som du laster inn på PV og så tar du deg en liten tur til og så er det retur av filen til mekanikeren og den blir finjustert, du får en fil tilbake og installerer den - ut og kjøre med en motor som er skikkelig justert - du vet at mekanikeren din har full oversikt over motoren din, faktisk så god at han kan sitte i kautokeino og fortelle deg at årsaken til at motoren din fusker er et skittent luftfilter!.. Tid er penger og PV vil spare deg for mye penger og tid, hvert annet tredje år kan man svi av en liten halvtime og noen kroner så har men en skikkelig tunet motor, skifter man luftfilter eller kammer eller topper eller whatever så er det kostnadsbesparende å ha en PV, spesielt fro de som ikke vil dille med tuning - enda mer for de som vil dille litt.

Å kjøre en runde i benk er helt kurant, for en hverdagskjører som ikke er ute etter max Hk og Nm er det overkill, for de som ønsker å dra ut maks Hk og Nm og så skvise ut enda litt til så er en runde i dynobenken obligatorisk - se litt på hvor ofte du cruser rundt på flatt jern! eller som de fleste som ligger mest på 2-4500rpms kansje så mye som 99% av tiden de kjører...

:mc_smil:
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Dynojet Power Vision

Post by Coldman »

Min er heldigvis tunet slik den skal være. Skjønner ikke hvorfor det skulle være behov for å tune annethvert år. Riktignok slites ventiler mm, men det er vel marginalt.
Samma det, Power Vision er en flott sak som du helt sikkert får mye nytte av.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Post Reply

Return to “Elektronikk”