Switcher til hi/lo beam og startknapp

User avatar
MagnusB
Posts: 67
Joined: 16 Oct 2011, 23:07

Switcher til hi/lo beam og startknapp

Post by MagnusB »

Hei!

Jeg rydder opp i elsystemet på min 1990 sportster. De eneste switchene jeg skal sitte igjen med er startknapp og hi/lo beam montert ett eller annet smart sted. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne riktige switcher til dette formålet? Jeg tenkte å handle fra Elfa.

Vippebrytere til lykt:
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no ... ppebrytere

Startknapp:
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no ... er/-bryter

mvh
Magnus
User avatar
MagnusB
Posts: 67
Joined: 16 Oct 2011, 23:07

Re: Switcher til hi/lo beam og startknapp

Post by MagnusB »

Ledningsnettet holdes stort sett originalt, men gjemmes i lykt. Switchene skal med andre ord bare erstatte de originale harley-switchene på styret.
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Switcher til hi/lo beam og startknapp

Post by Coldman »

Jeg ville vurder å bruke trykkbryter til begge deler med rele for å veksle mellom nær- og fjernlys.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
MagnusB
Posts: 67
Joined: 16 Oct 2011, 23:07

Re: Switcher til hi/lo beam og startknapp

Post by MagnusB »

Coldman wrote:Jeg ville vurder å bruke trykkbryter til begge deler med rele for å veksle mellom nær- og fjernlys.
Sikkert ikke dumt. Hvilke trykkbrytere og rele bør jeg bruke? Finner du noe som kan passe på Elfa-sidene?
User avatar
MagnusB
Posts: 67
Joined: 16 Oct 2011, 23:07

Re: Switcher til hi/lo beam og startknapp

Post by MagnusB »

User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Switcher til hi/lo beam og startknapp

Post by Coldman »

Nei, hvilke brytere tør jeg ikke gi meg inn på å anbefale.
Det avhenger jo av hvor du skal montere dem osv. Noen feller dem jo inn i selve styret og da bør de vel ikke være så store.

Mener at du trenger et såkalt vekselrele (er det 87a ???? HJELP folkens) hvis du skal ha trykkbryter på lysene. Lenge siden jeg drev på med slike ting. Veksler mellom fjern- og nærlys hver gang du trykker på bryteren. Og da tenker jeg på en trykkbryter som lager bare lager forbindelse så lenge den er inntrykket. Straks den slippes brytes forbindelsen. (Logisk, men måtte bare nevne det likevel).
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Switcher til hi/lo beam og startknapp

Post by Jan-Ivar »

her finns det løsninger.
til fjern og nærlys bruker du et switchende relé som du jord styrer via en latching bryter på styret.

til starter´n bruker du et vanlig 87 rel´som du jordstyrr med en enkel trykk bryter på styret.

på denne måten slipper du å dra en mase ledninger opp i styret, at du trenger er en ledning fra jordings kontakten på reléet og opp til bryteren på styret og så en felles jorledning fra begge bryterne å til ramma.
dra grove kabler fra betteriet til lys reléet og fra reléet til lampeholdern kykta dette gir deg bedrelys på kjøpet.

brytere kan du finne på Ebay
her er link til en latching bryter. kan enkelt monteres i enden på styre å betjenes med lillefinger´
http://www.ebay.com/itm/2x-SPDT-ON-OFF- ... 3cc1b6e394

her har du en trykkbryter i samme stil
http://www.ebay.com/itm/Metal-Switch-12 ... 4601311bb3
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
MagnusB
Posts: 67
Joined: 16 Oct 2011, 23:07

Re: Switcher til hi/lo beam og startknapp

Post by MagnusB »

Takk for info. Jeg har lyst å prøve meg på en enkel løsning basert på deler jeg får tak i her på bjerget. Er jo snart vår, så jeg er keen på å få det gjort relativt fort. Tenker på å beholde store deler av "spaghettien" inne i lykta og bare trekke ut ledninger til de switchene jeg trenger. Noen spørsmål:

1. Hvor sitter releet til startknappen?
2. Er det mulig å koble ledningene i killswitch sammen for å eliminere behovet for bryter?
3. Hvilken Elfa-knapp funker som startknapp med dette "originale" oppsettet?
4. Hvilken vippebryter fra Elfa funker som hi/lo switch om jeg velger å ikke installere rele?

Takk for at dere gidder å svare på spørsmålene!

Magnus
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Switcher til hi/lo beam og startknapp

Post by Jan-Ivar »

hvis du skal rydde opp så gjør det skikkelig med engang.

jo færre ledninger desto mindre sjanse for elektrisk efeil. hvis man gjøre ting riktig vel og merke.


kjenner ikke noe særlig til elfa og deres brytere. men du må finne noe tilsvarende det du sllerede har.
regner med at på bryteren du har får du 12 volt fra tennings bryteren og til den midtre stikkern. så fordeler brytrene strømmen ut til fjern elelr nærlys alt etter hvilken vei du vipper den
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
MagnusB
Posts: 67
Joined: 16 Oct 2011, 23:07

Re: Switcher til hi/lo beam og startknapp

Post by MagnusB »

Jan-Ivar wrote: jo færre ledninger desto mindre sjanse for elektrisk efeil. hvis man gjøre ting riktig vel og merke.
If it's not broken - don't fix it. Prøver å beholde og "gjemme" det meste enn så lenge.
Post Reply

Return to “Elektronikk”