Sensor sidestøtte

User avatar
torwel
Posts: 36
Joined: 27 Nov 2012, 19:47

Sensor sidestøtte

Post by torwel »

Hei
Jeg har en gang fått byttet side støtte sensor på min XR. Nå er den mest sannsynlig gåen igjen, sykkelen starter ikke og "side stand" meldingen kommer.
Er det noen som har hatt lignenede problem og evt. gjort modifikajsoner som har løst problemet skikkelig? Det virker som vann kan være problemet, sist skjedde dette etter kjøring i regnvær.
Har noen laget seg blindplugg til denne sensoren? Evt. hvor får jeg tak i plugg og lage det av? Fant ikke noe på ebay.
Lite om dette på nett siden US versjonen ikke har denne funksjonen.

TW
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Sensor sidestøtte

Post by chrissenator »

Det står en del om det problemet her torwel: http://xlforum.net/vbportal/forums/show ... ock+sensor" onclick="window.open(this.href);return false;

Oppskriften står i post 21.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Sensor sidestøtte

Post by Erlend »

Det var vel Coldman som, midt på natta og i øsende regnvær 40 mil eller noe hjemmefra, fikk feilmelding på sidestøttesensoren. Ryggmargsrefleksen var å stoppe og sjekke, med det resultat at sykkelen overhodet ikke lot seg starte igjen. Så vidt jeg husker var løsningen på problemet å traske opp til nærmeste hus og låne en avbiter...
Keep the rubber side down!
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Sensor sidestøtte

Post by Coldman »

Det stemmer. Har ingen ting med regn å gjøre. Det er en lukket magnetisk bryter. Jeg klippa bare av leningene for å komme meg hjem og monterte ny bryter. Tar 5 minutter.
Det går helt sikkert an å blende eller fjerne bryteren, men da vil man slite med feilmeldinger i speedometeret. Dessuten er reglene på nye sykler at de ikke skal kkunne kjøres med støtta nede, så denne bryteren er jo noe som bare bør ha.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Stabil
Posts: 67
Joined: 10 Mar 2010, 08:42

Re: Sensor sidestøtte

Post by Stabil »

Skjedde også med meg for noen år siden. Sto plutselig bom fast i Lærdal, langt hjemmefra. Var tørt og fint sommervær. Klippet av ledningen og kom meg videre. Ble byttet på garanti da jeg kom hjem. Denne sensoren kom vel på 2008 modellene hvis jeg ikke husker feil? Ble da fortalt at det hadde vært en del problemer med denne sensoren. Kjekt å ha i orden for det hender innimellom at man setter sykkelen i gir, gir gass og har glemt støtta.
Kjør stabilt!
User avatar
torwel
Posts: 36
Joined: 27 Nov 2012, 19:47

Re: Sensor sidestøtte

Post by torwel »

Hei
Hmm, klippe ledningen...min starter ikke om en kopler ifra connector'en til sensoren. Burde ikke det være det samme som å klippe ledning? Eller kanskje ikke siden dere valgte å klippe når det er lett å kople fra?
Mulig det er andre ugler i mosen hos meg.

TW
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Sensor sidestøtte

Post by Coldman »

torwel wrote:Hei
Hmm, klippe ledningen...min starter ikke om en kopler ifra connector'en til sensoren. Burde ikke det være det samme som å klippe ledning? Eller kanskje ikke siden dere valgte å klippe når det er lett å kople fra?
Mulig det er andre ugler i mosen hos meg.

TW
Etter min mening burde det gå ut på ett om man klipper eller kobler fra. Jeg klippa fordi koblingen satt litt utilgjengelig. Fikk forøvrig ny bryter på garantien.
Det er - uten at jeg skjønner hvorfor - 3 ledinger til bryteren. Burde jo holde med 2... eller bare en om man bruke jord i tillegg.
Det eneste jeg kan tenke meg til er at du ikke blir kvitt feilkoden selv om du kobler fra bryteren. Min er en 2008-modell og ting kan jo jo være anderledes på din sykkel hvis den er nyere. Et HD-verksted vil enkelt kunne si hva som er feil. Kanskje det bare er å få nullstilt feilkoden...
Lykke til.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Sensor sidestøtte

Post by chrissenator »

Løsningen ligger enten i første eller siste post avhengig av årgang: http://www.harley-davidson-hangout.com/ ... ypass.html" onclick="window.open(this.href);return false;
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Sensor sidestøtte

Post by Coldman »

chrissenator wrote:Løsningen ligger enten i første eller siste post avhengig av årgang: http://www.harley-davidson-hangout.com/ ... ypass.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, så enkelt kan det gjøres :-)
Når det er sagt, så skal man kanskje tenke seg litt om. Jeg er ikke det minste redd for å at jeg skulle finne på å kjøre avgårde med sidestøtta nede, men hva skjer om man kommer i en kontroll og anordningen ikke fungerer? Den er jo en del av typegodkjenningen. Er ikke sikkert Biltilsynet ville sjekket det, men er det ikke greit å ha det i orden da... slik sykkelen kommer fra fabrikken? Jeg synes i alle fall det.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Sensor sidestøtte

Post by chrissenator »

Jo jeg vil selv ha det på plass og etter boken - sikkerhet er flott så joda en ny ville nok jeg også ha montert om ikke trikset nevnt i linken i andre post, som er en løsning med en skive på sensoren slik at den kommer lenger frem og fikk bedre "magnetisk kontakt" det løste problemet for noen.
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Elektronikk”