Defekt speedometer

Post Reply
User avatar
EndeligHD
Posts: 78
Joined: 10 Mar 2010, 16:45

Defekt speedometer

Post by EndeligHD »

Speedometeret og triptelleren på Deucen til madamen har sluttet å fungere, ikke lys i det en gang, har sjekket sikringene, alt er som det skal være. Fikk et forslag om det kan være clutchen, speedometeret er visstnok koblet til den, mine mekaniske ferdigheter er veldig begrenset, er det noen som har gode forslag til hva feilen kan være :?:
User avatar
Qonrad
Posts: 558
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Defekt speedometer

Post by Qonrad »

Ikke clutchen men girkassen.
På høyre side rett ved siden av clutchreleasedekslet på toppen av girkassen, ser du en avlang plate på ca 2 cm med en kabel som er festet til den samt en unbrakobolt. Det er en Pick-up sensor som leser omdreiningene på girdrevet.
Du får den av med en unbrakonøkkel. Jeg opplevde at min var blitt deformert av varmegangen. Går an å starte der.
Neste steg er av med tanken å sjekke koblingen der. Her har jeg også opplevd at koblingen hadde glid fra hverandre.
Det går bra til slutt. Er det ikke bra, så er det ikke slutt.
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Defekt speedometer

Post by TCB »

Siden speedometeret er helt dødt og du mangler lys i det, så er pluss tilkoblingen til speedometeret som ikke i orden.
Sjekk under konsollen til speedometeret om pluggen sitter godt fast bak på speedometeret.
Hvis den gjør det må du måle om du har spenning på pluggen, har du det så er speedometeret defekt.
Går ut fra at sykkelen starter og går og lysene virker, slik at det ikke er en elektrisk feil på ledningsnettet.
User avatar
EndeligHD
Posts: 78
Joined: 10 Mar 2010, 16:45

Re: Defekt speedometer

Post by EndeligHD »

Takk for svar, kontaktene så ut til å sitte godt, jeg er litt usikker på hvordan man måler dette.
Vi har nå funnet ut at speedometeret blinker når startsperren står på, men lyser ikke når man kjører, så noe lys er det i hvert fall i det.

Er det noen måte å finne ut på om det kan være sensoren som er gåen uten å prøve med en ny en?
Post Reply

Return to “Elektronikk”