LED lys eller ikke ?

Post Reply
User avatar
sindbad
Posts: 53
Joined: 15 Aug 2013, 02:00

LED lys eller ikke ?

Post by sindbad »

Jeg har tenkt å oppgradere kjørelys, men er litt i tvil om hva som er det rette.
Har sett 2014 modeller med LED lys og det var skikkelig flomlys på mørke veier. Leste litt på nett
om dette at levetiden skulle være 50000 timer ved 20 grader C, og at lysstyrken taper seg ca 30% i løpet av levetiden.
Ved høyere temperaturer synker levetiden drastisk, men likevel akseptabel.

Det er vel ikke mye som kan gå galt med selve diodene, men hva med driverelektronikken ? Streiker den blir det natta.
Prisen er også høy, ca 11000 for dyreste og 10400 for billigste alternativ.
Vanlige lyspærer får en kjøpt overalt i motsetning til LED innsatser.

Er teknologien moden nok, eller er det for tidlig å satse på det ?
I dag skal jeg gjøre ingenting.
Jeg gjorde det i går også, men ble ikke ferdig.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: LED lys eller ikke ?

Post by Jan-Ivar »

tror nok jeg ville holdt meg til normale pærer.
ett mye billigere alternativ er å legge opp nye ledninger direkte fra batteriet og ett rele til å styre det med.
har selv gjort dette på min 985 mod Tour Glide. bruke 6 kvadrat kabel mellom batteri og rele og fra rele til lykter.
bruker ett vanlig 87 rele som slår lyset av og på når tenningen settes på. og en 87a rele til å styre fjern og nærlys.
gir vanvittige mye mer lys.
har gjort det på den gamle Super Gldien også. med ei 5 1/4" lykt her jeg like godt om ikke bedre lys en man har på f,eks en Fat Boy med 7" lykt
koster omtrent en 500 lapp i deler og litt arbeide
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
sindbad
Posts: 53
Joined: 15 Aug 2013, 02:00

Re: LED lys eller ikke ?

Post by sindbad »

Releer er avgjort noe som står på lista, kanskje i kombinasjon med litt nyere lykteinnsatser.
Hvis det ikke dukker opp noen veldig gode argumenter for LED, tror jeg det blir konvensjonellt lysopplegg.
I dag skal jeg gjøre ingenting.
Jeg gjorde det i går også, men ble ikke ferdig.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: LED lys eller ikke ?

Post by chrissenator »

sindbad wrote:Jeg har tenkt å oppgradere kjørelys, men er litt i tvil om hva som er det rette.
Har sett 2014 modeller med LED lys og det var skikkelig flomlys på mørke veier. Leste litt på nett
om dette at levetiden skulle være 50000 timer ved 20 grader C, og at lysstyrken taper seg ca 30% i løpet av levetiden.
Ved høyere temperaturer synker levetiden drastisk, men likevel akseptabel.

Det er vel ikke mye som kan gå galt med selve diodene, men hva med driverelektronikken ? Streiker den blir det natta.
Prisen er også høy, ca 11000 for dyreste og 10400 for billigste alternativ.
Vanlige lyspærer får en kjøpt overalt i motsetning til LED innsatser.

Er teknologien moden nok, eller er det for tidlig å satse på det ?

Harley sin nye Daymaker lykt http://www.harley-davidson.com/store/le ... on=desktop" onclick="window.open(this.href);return false; kan du få på nett til ca $400 + frakt etc den får du i 7" og 5" utgave. De lyser utrolig bra og er kraftig overlegen glødepærer. Det er en plug N play lampe som du ikke trenger noen modifiseringer på resten av el anlegget på din 2003. Flere hevder at Daymakeren ikke er så langt unna HID lys Google: harley daymaker led headlamp review og bli overrasket.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
sindbad
Posts: 53
Joined: 15 Aug 2013, 02:00

Re: LED lys eller ikke ?

Post by sindbad »

Det er denne jeg har sett nærmere på, samt de to 4" lysene ved siden av.
Har også sett på en lignende lykt hos andre enn HD. Denne var faktisk dyrere.
I dag skal jeg gjøre ingenting.
Jeg gjorde det i går også, men ble ikke ferdig.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: LED lys eller ikke ?

Post by chrissenator »

Her er Truck lite PHASE 7 headlight og passing light et annet firma/produsent som brukes alternativt til Harleys Daymaker lykt. Det er nok den jeg kommer til å kjøpe hvis jeg ikke settet in Bi-Xenon 35W som er det ultimate lyset på MC - anyway her er link til Truck-Lite kr 1206Kr pluss S&H mva og Passing Light 1113Kr pluss S&H mva vil tippe du kommer på rundt 3000kr med begge settene levert på døren din. Han sender til Noreg, send ham en melding så går det greit.
http://www.ebay.com/itm/TRUCK-LITE-2727 ... 1022514485" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.com/itm/TRUCK-LITE-2727 ... 1022514485" onclick="window.open(this.href);return false;


Litt bilder finner du hvis du googler truck lite phase 7 og mange montert på Harley :D

http://betterautomotivelighting.com/201 ... ruck-lite/" onclick="window.open(this.href);return false;
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: LED lys eller ikke ?

Post by tutte »

Etter det jeg har lest meg til er det litt tidlig for LED- hovedlys enda, nærlyset er vel ikke så galt men fjern lyset er på langt nær så bra som HID på fjernlys.Men det kommer an på når og hvor du kjører, skal du ut en kveldstur nå om dagen tror jeg LED ville skuffet deg, det jeg har skjønt er at LES lyser bra i selve lykta (du synes godt) men at lyset du får er for kort.
Hvis du vil ha mest lys for pengene hadde jeg dratt på Biltema sammen med en MC-kompis og kjøpt HID-konverteringssett til bil for 600,-. Den har 2 ballaster og kan derfor monteres i 2 sykler, hvis du ikke har som Jan-Ivar 2 hovedlamper.
42375 H4 Hi/Lo
42-375_l.jpg
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
sindbad
Posts: 53
Joined: 15 Aug 2013, 02:00

Re: LED lys eller ikke ?

Post by sindbad »

Takk alle sammen for nyttige innspill.
Jeg har fått noe å tenke på her.Har også lest at HID gir det beste lysbildet.
I dag skal jeg gjøre ingenting.
Jeg gjorde det i går også, men ble ikke ferdig.
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: LED lys eller ikke ?

Post by mustang »

Dette med ledlys vil jeg gjerne kommentere. Har nå bestilt 2 stk led fjernlys til bilen og en lykt gir 1500 lumen og lyser 440 meter , mens en hella luminator gir 800 lumen og lyser 300 meter. Gå inn på Ekstralys.no og se selv. Lykter med nær og fjernlys i en egen lykt er ikke å få kjøpt ennå , men det er vel ikke noe forbud mot å ha en lykt til nærlys og en annen til fjenlys med bryter til å veksle mellom disse to. Ikke er de store av format heller , men prisen er kanskje litt høy. jeg skal gi ca 2600 for 2 stk og se på levetiden i forhold til vanlige bil og mc lys så blir man overrasket og så er det 5 års garanti på produktet. Dette finnes på Ekstralys.no, klikk på bil-lys, tusenmetere,og Rigid der man velger mellom tusenmeter eller nærlys eller arbeidslys. Har montert et Led arbeidslys på snøfreseren og i forhold til det originale lyset så er det minst 50 ganger sterkere. Og hva er levetiden. Halogen brukt 3 timer daglig 6 mnd. 500 timer. Led: 3 timer daglig. 45 år 50000 timer. :lol: :lol: :lol:
User avatar
sindbad
Posts: 53
Joined: 15 Aug 2013, 02:00

Re: LED lys eller ikke ?

Post by sindbad »

Det var mye interessant på denne siden.

Jeg har hovedlys i Freight Train nacelle, og den ønsker jeg å beholde.
Dette begrenser valgmuligheten noe. Jeg har som tidligere nevnt, opplevd originalt
LED lys fra HD "live". Det imponerte en smule. Kanskje litt lite lys til sidene.

Ingen beslutning er tatt ennå. Saken er fremdeles åpen.
I dag skal jeg gjøre ingenting.
Jeg gjorde det i går også, men ble ikke ferdig.
Post Reply

Return to “Elektronikk”