DAB radio

Rider
Posts: 142
Joined: 10 Mar 2010, 16:28

DAB radio

Post by Rider »

Hei folkens.
Har en Ultra flhtcuse8.
Vedr. DAB. Hva skjer når FM båndet blir slått av? Skal jeg bare slå av radioen og godta at det var det? Kan selvfølgelig putte inn en CD, eller koble en iPod til systemet via tilkobling i lokket på høyre sideveske, men radioen vil altså ikke lenger fungere. Allerede nå er det et styr å høre radio, for FM senderne blir tydeligvis ikke lenger vedlikeholdt. Mye dårlige forhold og blindsoner. I tillegg har ikke radioen det systemet som automatisk leter etter beste stasjon. Dette betyr mye søking manuelt mens jeg kjører. Andre som tenker det samme? Noen som har kommet over en god løsning? Vet det finner dingser som tar inn DAB og som sender ut igjen på FM båndet og som man kan stille inn radioen på. Problemet er at det er veldig sårbart for støy fra nærliggende kanaler. Blir selvfølgelig ikke samme problem når FM blir slått av.....
Noen av disse kan også tilkobles radioens AUX inngang, men da blir det igjen hengende ledninger rundt på sykkelen. Liker det ikke.
Noen gode løsninger der ute?

Sykkelen har både radio og gps, men de to snakker selvfølgelig ikke sammen. Dette betyr da at jeg ikke kan koble opp telefonen til systemet, fordi det er bare gps-en som har Bluetooth. Når jeg ikke gidder å kjøre rundt med ledninger koblet løst inn i radioens AUX inngang, ei heller ønsker å lodde inn nye kort for å få AUX inngang på baksiden får jeg heller være uten telefon. Helt greit det, da det er herlig å ikke måtte tenke telefon når jeg kjører. Men muligheten burde finnes synes nå jeg.
Sykkelen er tross alt en 2013 modell og CVO. Virker på meg som om disse tingene er totalt underprioritert av HD.
Kjører skjelden korteste vei. Når jeg er fremme er turen over.
FLHTCUSE
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: DAB radio

Post by mustang »

Rider wrote:Hei folkens.
Har en Ultra flhtcuse8.
Vedr. DAB. Hva skjer når FM båndet blir slått av? Skal jeg bare slå av radioen og godta at det var det? Kan selvfølgelig putte inn en CD, eller koble en iPod til systemet via tilkobling i lokket på høyre sideveske, men radioen vil altså ikke lenger fungere. Allerede nå er det et styr å høre radio, for FM senderne blir tydeligvis ikke lenger vedlikeholdt. Mye dårlige forhold og blindsoner. I tillegg har ikke radioen det systemet som automatisk leter etter beste stasjon. Dette betyr mye søking manuelt mens jeg kjører. Andre som tenker det samme? Noen som har kommet over en god løsning? Vet det finner dingser som tar inn DAB og som sender ut igjen på FM båndet og som man kan stille inn radioen på. Problemet er at det er veldig sårbart for støy fra nærliggende kanaler. Blir selvfølgelig ikke samme problem når FM blir slått av.....
Noen av disse kan også tilkobles radioens AUX inngang, men da blir det igjen hengende ledninger rundt på sykkelen. Liker det ikke.
Noen gode løsninger der ute?

Sykkelen har både radio og gps, men de to snakker selvfølgelig ikke sammen. Dette betyr da at jeg ikke kan koble opp telefonen til systemet, fordi det er bare gps-en som har Bluetooth. Når jeg ikke gidder å kjøre rundt med ledninger koblet løst inn i radioens AUX inngang, ei heller ønsker å lodde inn nye kort for å få AUX inngang på baksiden får jeg heller være uten telefon. Helt greit det, da det er herlig å ikke måtte tenke telefon når jeg kjører. Men muligheten burde finnes synes nå jeg.
Sykkelen er tross alt en 2013 modell og CVO. Virker på meg som om disse tingene er totalt underprioritert av HD.
Har montert DAB i bilen og det er som Du sier at det må brukes ledning, men bare til strøm. I tillegg så fulgte det med 2 stk antenner og jeg brukte den til å lime på frontruten. så da er det bare å søke opp på en kanal på FM båndet og da er det i boks. Skal du bytte kanal på dab'en så må det gjøres på dab- enheten. Den er festet på frontruten på samme måte som en mobiltlf. Noen ganger så faller signalet ut der også. Den jeg har heter PURE. Litt i største laget å ha på en MC, MEN hvis Du har en radio på MC'n tilsvarende de som sitter i bil, så kan denne byttes ut med en Dab av samme størrelse som skal passe rett inn i samme hullet og det er vel beste løsningen for en MC og til slutt: Den er sikkert å få med Bluetoot så da er også tlf- problemet også i boks. :D Lykke til. Håper dette er en løsning på problemet. :roll:
Rider
Posts: 142
Joined: 10 Mar 2010, 16:28

Re: DAB radio

Post by Rider »

Takk for innspill Mustang.
Ja det er mulig å gjøre det slik. Men jeg er usikker på dette med å bytte ut radioen med en annen, da den originale styres av 7-8 forskjellige funksjoner fra knapper på styret.
Kjører skjelden korteste vei. Når jeg er fremme er turen over.
FLHTCUSE
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: DAB radio

Post by mustang »

Rider wrote:Takk for innspill Mustang.
Ja det er mulig å gjøre det slik. Men jeg er usikker på dette med å bytte ut radioen med en annen, da den originale styres av 7-8 forskjellige funksjoner fra knapper på styret.
Det er vel ikke helt umulig å få koblet til de knappene da det er overganger å få til de fleste radioer på markedet. Har hørt at Svenskene beholder FM og ikke bygger ut dab.
Det er forøvrig ikke så mange biler heller som blir levert med dab radio. Lyden er jo bra på dab'en. Det er også kommet flere nyere ( dab 1 Dab 2 og snart dab3) så hva skjer med de eldste. Har forøvrig en billig ut gave i Finnmark ( Feriehuset ) vårt og koblet til et sett med pc-høytalere for å få grei lyd. Du får ta en forespørsel hos disse expertene som driver med bilstereo så ordner det seg sikkert. :D :D
User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Re: DAB radio

Post by kane »

mustang wrote:
Rider wrote:Takk for innspill Mustang.
Ja det er mulig å gjøre det slik. Men jeg er usikker på dette med å bytte ut radioen med en annen, da den originale styres av 7-8 forskjellige funksjoner fra knapper på styret.
Det er vel ikke helt umulig å få koblet til de knappene da det er overganger å få til de fleste radioer på markedet.
La meg bare oppgredere den der; Det er ingen problemer å la orginalkontrollene på styret styre en ettermarkedsspiller. Ferdige løsninger finnes for alle de store son Sony, Alpine, Pioneer, JVC, Kenwood osv.
Søker du litt på ebay finner du ferdige kit med alt fra spiller og monteringsramme til komplette system med forsterkere og nye høytalere. Koster fra et par 1000 til så mye du vil betale ;)
Rider
Posts: 142
Joined: 10 Mar 2010, 16:28

Re: DAB radio

Post by Rider »

mustang wrote:La meg bare oppgredere den der; Det er ingen problemer å la orginalkontrollene på styret styre en ettermarkedsspiller. Ferdige løsninger finnes for alle de store son Sony, Alpine, Pioneer, JVC, Kenwood osv.
Søker du litt på ebay finner du ferdige kit med alt fra spiller og monteringsramme til komplette system med forsterkere og nye høytalere. Koster fra et par 1000 til så mye du vil betale
Heeeyyyy. Hvis dette er tilfelle stiller ting seg i et ganske annet lys. Betyr dette at jeg kan kjøpe en annen radio som passer i hullet og som både har FM/DAB og BlueTooth, og som i tillegg kan kontrolleres fra de eksisterende knappene på styret? Og som samtidig kobles til det ledningssystemet som går til hjelmen via kontakten på tanken eller bak til passasjeren? Kjøpte akkurat en Alpine til bilen med både FM/DAB og BlueTooth.
Dette vil i så fall bety at jeg kan tilkoble mobilen også, og kunne snakke fra mikrofonen på hjelmen.
Vel, dette høres ut til å være for godt til å være sant, og da er det sikkert det. Ville satt utrolig pris på et tips om hvor jeg kan få undersøkt dette nærmere, eller en link til andre tråder som omtaler dette.
Kjører skjelden korteste vei. Når jeg er fremme er turen over.
FLHTCUSE
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: DAB radio

Post by tutte »

Jeg dro å kjøpte meg en båtradio på båtutstyrsbutikken, komplett med fjernkontroll og høytalere til 990,- dog ikke DAB.
Kjøpte båtradio for de tåler vann.
DSC_0295.JPG
Jan Ivar gjorde det på en annen måte, han kjøpte en slik http://www.jula.no/beskyttelsesboks-til ... reo-610111 og monterte en vanlig bilstereo.
Radio Jan Ivar.JPG
Last edited by tutte on 17 Jun 2014, 11:16, edited 1 time in total.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Rider
Posts: 142
Joined: 10 Mar 2010, 16:28

Re: DAB radio

Post by Rider »

Ja det var jo en måte å gjøre det på Tutte, men de store spørsmålene blir:
Kan han styre den med knappene på styret som før?
Hører han lyden i hjelmen via kontakten på tanken, eller måtte han skifte til en Bluetooth system? Regner da med at den nye radioen har Bluetooth?
Kan han bruke telefonen via head-set i hjelmen?
Kjører skjelden korteste vei. Når jeg er fremme er turen over.
FLHTCUSE
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: DAB radio

Post by tutte »

Det vet jeg ikke men det avhenger vel på hvilken radio du kjøper. Som tidligere nevnt i denne tråden fins det sett som gjør at du kan bruke knappene på styret.
På min har jeg ikke slike knapper min har knapper for sirene og blålys mm siden "Konstabelen" har vært i de amerikanske myndigheters tjeneste som ung.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Rider
Posts: 142
Joined: 10 Mar 2010, 16:28

Re: DAB radio

Post by Rider »

Her er for eksempel en link til folk som selger radioer som er spesielt tilpasset HD:

http://www.uniqcyclesounds.com/harley-d ... e-kit.html

Men selv disse skriver følgende:
"Factory CB, intercom/headset speakers and rear volume control functions are integrated into the stock radio and cannot be retained when adding an aftermarket radio."

Ser også at U-tube også har noen videoer om hvordan bytte radio.

Så det ser ut til at man kan kjøpe ettermarked radio, sikkert med både Bluetooth og dab, men mest sannsynlig må både fører og passasjer bytte til Bluetooth headset med mic. Ikke er det sikkert at kontrollknappene vil virke heller.
Hvorfor kan ikke HD bare komme med en oppdatert versjon? Jeg ville kjøpt en..
Kjører skjelden korteste vei. Når jeg er fremme er turen over.
FLHTCUSE
Post Reply

Return to “Elektronikk”