Ønsker mer lys på Sporsteren min..

User avatar
Alzheimer
Posts: 33
Joined: 11 Mar 2010, 02:00

Re: Ønsker mer lys på Sporsteren min..

Post by Alzheimer »

Noen her som har bygd om original HD-lykt til xenon med hell?
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Ønsker mer lys på Sporsteren min..

Post by Coldman »

Alzheimer wrote:Noen her som har bygd om original HD-lykt til xenon med hell?
Her er en link til en artikkel fra MC-Avisa (PDF). De har ikke montert på en HD (selvfølgelig), men greit å skumme gjennom likevel. Det er noen utfordringer.

Har ellers lest en del om problemer knyttet til varme, justering, lykteglass, lovlighet osv. osv. Tror man skal tenke seg nøye om og gjøre litt research... disse HID-kittene man får kjøpt koster jo noen kroner.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Ønsker mer lys på Sporsteren min..

Post by tutte »

Jeg bruker 90/130w pære men reklektoren blir mattere.
Prøv feks Osrams Night Breaker std. 55/60w
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Ønsker mer lys på Sporsteren min..

Post by chrissenator »

Prøvde et opplegg i en 7" med HID og det klarte jeg å knuse i fillebiter!.
Fordelen med HID er mye lys, i en glødelampe reflektor blir det med en HID mye flood og plenty lys men desverre mye og overalt.
Det er viktig å stille inn ettermontert HID veeeeeldig nøye for lysene sitter høyt på en sykkel - midt i synslinjen til de fleste bilister og greit nok å bli sett med HID - værre å bli meid ned for HIDen blendet bilisten slik at den ikke så meg :D ...
4300 Kelvin er den fineste fargetemperaturen og den som er best for øynene - OBS kjører du med HID og spesielt ettermonterte i lyktehus med "feil" reflektor på om natten, i mørke med fjernlys på og så blender ned til nærlys er det som å miste synet og kjøre inn i et sort hull - anbefales IKKE.....

Noe av det som gir best effekt og mest bang for the buck er å bruke rele og strekke nye og større kabler fra batteri til lykten som øker effekten i pæren, setter du inn en av de nye ultrasuperduper pærene så vil du garantert få kanon bra lys, neste steg er å fjerne den originale te-lys holderen og få tak i en 7" eller større og montere skikkelige kabler - rundtom 100W pære og du er ikke veldig langt unna HID opplegget og som en bonus trenger du ikke å frykte lovlighet osv osv, dette er definitivt den metoden som er mest effektiv i forhold til penger og lys mengde/lengde og helt klart et seriøst alternativ til HID -

Går du for HID så har Phillips en liten elektronisk slim ballast som skal være kanonbra, solid, enkel, lettmontert og kvalitet - Jula har pærer til grei pris - får jeg tak på enda en 7" HD hovedlykt så bytter jeg ut tvert og går for en 90/100w glødelampe - gi en lyd dersom noen har en 7" de vil kvitte seg med...
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Ønsker mer lys på Sporsteren min..

Post by tutte »

Eller LED?
http://www.harley-davidson.com/gma/gma_ ... cale=en_US" onclick="window.open(this.href);return false;
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Ønsker mer lys på Sporsteren min..

Post by BikerEva »

Åh, den så kul ut! Lykten på min ser så.....tom ut (matcher hodet mitt?? :err:)
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Ønsker mer lys på Sporsteren min..

Post by tutte »

Har nå kjørt med Osram Nightbreaker 60/55 watt en stund og må bare konstatere at den lyser bedre enn den gamle 130/90 watt pæra fra Biltema. Lysbildet virker riktigere. Nå slipper jeg også å tenke på overbelastning av reflektor og ledningsnett. ;)
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Lariat
Posts: 442
Joined: 10 Mar 2010, 17:43

Re: Ønsker mer lys på Sporsteren min..

Post by Lariat »

biltemas enkel løkt 5" er fantastisk lys i og croomen tåler en fuktig vinter kjøpte en slik i fjord og har aldrig hatt så godt lys og det med en ordiner h4 pere men det er viktigt med tykk nokk ledning frem til løkta om det er en tynn ledning gir den mindre mengde strømm til lys .
GRIP DAGEN FØR DEN TAR DEG 99%
Post Reply

Return to “Elektronikk”