Nybegynner. Lakke tank prosjekt.

Bygging, modding, lakkering…
Post Reply
User avatar
fkjolner
Posts: 16
Joined: 01 Aug 2010, 20:55

Nybegynner. Lakke tank prosjekt.

Post by fkjolner »

Hei,

Jeg er i ferd med å pusse ned tanken for å sparkle igjen noen bulker som fulgte med fra den forrige eieren. :roll:

Før jeg har kommet så langt att jeg smører på sparkel, hvor mye må vekk av den gamle lakken for att ny lakk (samme farge) skal sitte?
så klarlakken er borte? fargen? grunning borte og helt ned til stålet? :?

Fredrik

(Skal legge ved bilder så snart jeg får mulighet)
User avatar
fkjolner
Posts: 16
Joined: 01 Aug 2010, 20:55

Re: Nybegynner. Lakke tank prosjekt.

Post by fkjolner »

2 Bilder.
tank1.JPG
tank2.JPG
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Nybegynner. Lakke tank prosjekt.

Post by TCB »

Du burde sikkert prøvd å fått ut de bulkene litt, syns de så litt dype ut.
Det er ikke så bra å fylle opp med en diger klump med sparkel.

http://www.bike.no/forum/thread.php?t=18273" onclick="window.open(this.href);return false;

Knut.
User avatar
The Dragon
Posts: 21
Joined: 27 Feb 2011, 22:45

Re: Nybegynner. Lakke tank prosjekt.

Post by The Dragon »

Hei, for det første så må tanken slipes i sin helhet. Har du maskin kan du bruke 320 papir først over det hele.
Der skadene er må det nok slipes til stålet, med 120 papir først eller 180.

En tank er som regel risikabelt å trekke ut, fordi det kan gå fort hull i den når man varmer metallet for å få feste trekkeren.
Går det hull i den så kan faktisk tanken eksplodere pga. diesel/gas rester.. i hvertfall på en brukt tank.
Man kan alltid rense den, men det er mye styr når det finnes andre løsninger samt er det lurt å holde seg på den sikre side.

Å fylle skadene med universell sparkel som sier TCB er det nok ikke så lurt, spørs hvor dype disse er.

Egentlig som løsning så hadde jeg brukt karosseri lim for å fylle disse skader. Den skal tørke lenge altså.. men det er bare å kjenne litt om den er godt herdet.. dvs. hardt. I romtemperatur på 20-22 grader kan det ta opp til 2 dager.. spørs hvor tykk blir laget. Det må bare kjennes ut etterhvert. Så når den er tørr må den slipes med 120 eller 180 papir.

Så etter det må man sparkle med universell sparkel. Slipe sparkel med 120 så 320. Så sprøytes slipe grunning så slipes med 500.. og der kan man begynne å lakke.
Det er godt mulig at det må til 2 omganger med universell sparkel, med sliping mellom hver gang.
Spørs hvor godt karosseri lim arbeid blir utført.
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Nybegynner. Lakke tank prosjekt.

Post by mustang »

Hadde endel bulker i tanken på den gamle suzukin min , noen store og noen skarpe. en biloppretter fikset dette for meg og hvis jeg ikke husker feil så tror jeg han også fylte de skarpe bulkene med tinn og den ble helt strøken før lakkering.
Post Reply

Return to “Custom”