Apehenger på Dyna

Bygging, modding, lakkering…
Post Reply
User avatar
Sharpeye
Posts: 502
Joined: 01 Aug 2010, 10:27

Apehenger på Dyna

Post by Sharpeye »

Jeg har en Street Bob med standard 12" apehenger styre. Kan tenke meg å bytte til 14" eller 16".
Men det skal være sort blank.

Noen som har idè hvor det er greit å finne det.
Og om noen har tanker rundt 14" kontra 16".

Og til sist, kan jeg benytte kablene som er standard fra fabrikk eller må disse også byttes?
Sitat Arne Paulsen: En får leva så mye en orker så lenge man lever. For når du først er dau, da er du dau lenge.

-97 Heritage FLSTC-
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Apehenger på Dyna

Post by Coldman »

Du kan kjøpe sort blank av 16" f.eks. HD (varenr 55857-10). Det er 1,25 tommer. Da får du imidlertid med risere som du ikke kan bruke. Ellers finner du dem et utall steder.

Med 14" er ledningene lange nok. Du må bytte gass, idle og clutch, mens bremseslangen holder hvis du er litt kreativ. Med 16" må du forlenge eller bytte ledningene - og bytte både gass, idle, clutch og brems.

På grunn av de "innebygde" riserne på '08 og nyere, må du være forberedt på å slippe gaflene litt ned. Ellers får man jo kjøpt "risere" til '08 og nyere også. Det er egentlig bare noe forlengere av de innebygde greiene.

Jeg bytta først til 14", så til 16". La selvfølgelig ledningene inni styret.

Image

Image
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Apehenger på Dyna

Post by Jan-Ivar »

Søk litt på Ebay. der finner du ofte komplette pakker.
søkt litt men fant ingen i sort men det kan kanskej ordnes. i følge beskrivelsen her kan du bestille det du vil ha.
iek var vel prisen avskrekende heller med tanmke på at alt man trenger følger med. p finnne riktig lengde på wirene kan være vanskelig.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1-1-4-Ap ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false;
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Sharpeye
Posts: 502
Joined: 01 Aug 2010, 10:27

Re: Apehenger på Dyna

Post by Sharpeye »

Glimrende tips her. Takker og bukker.
Selve styret er jo greit nok har søkt litt på ebay på dette. Det var mer kablingen som var min bekymring.

Coldman: Det snakkes om dårlig blodomløp i armene ved lengre kjøring ved å bruke høye apehenger. Har du merket noe til dette?
Sitat Arne Paulsen: En får leva så mye en orker så lenge man lever. For når du først er dau, da er du dau lenge.

-97 Heritage FLSTC-
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Apehenger på Dyna

Post by Coldman »

Nei, men jeg fikk vondt i ryggen da jeg kjørte i ett fra Steinkjær til Sandefjord i regnvær sist sommer. Tror kanskje det hadde med styret å gjøre. Ble jo litt ekstra anspent pga våte veier og sånn. Man blir en god fallskjerm og jeg tror det går litt ut over manøvrering i sakte fart. Den miniapen din er kanskje den mest fornuftig høyden. Jeg syntes i alle fall det var behagelig høyde. Det betyr ikke at jeg bytter tilbake. Nei, nei... slett ikke. Synes faktisk styret jeg har nå er behagelig det også. :mrgreen:

Når det gjelder lengde på vaiere, så er det mange som opererer med pluss-lengder. +4, +6 osv lengre en original. På 14-tommeren min kjøpte jeg +4 hos Harley. Det ble perfekt lengde. Til 16-tommeren kjøpte jeg +6 hos Magnum Shielding. De ble lengre enn nødvendig, men det kommer kanskje av styret er litt smalt. Hadde holdt med +4 her også selv om det er greit nok med +6. Har inntrykk av at de forskjellige leverandørene opererer med litt forskjellige mål på originallengdene.

Går du for 14" er som sagt ledningene lange nok. I servicemanualen står det bra forklart hvordan man peller kontaktene inni ramma fra hverandre. Er egentlig en kjapp jobb når man først komme i gang. Vær obs på at du må "kile av" bremsehendelen når du skrur av hovedpumpa. Ellers kan du ødelegge bremselysbryteren. Mer om det her.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Apehenger på Dyna

Post by Jan-Ivar »

jeg hørte også om dette med dårlig blodomløp i armene.
men tte ren sesong med ca 16,5" høyr styre. kjører 12" shølyt styre og 4,5" riseree har jeg iikke merke noen problemer med blodomløpet. gikk sykemeldt det meste av høsten å det ble noen turer ofte både 2 og 3 timer i strekk
jeg sitte rnå med hendene i samme høyde som skuldrene. vet ikke hvordan det blir med hendene over skuldrene i lengre tid men
det vurdere jeg å finne ut i sommer. vurdere å slenge på ett 16" høyt styre bare for å prøve
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
Post Reply

Return to “Custom”