Dårlige skiver på FLHTCUSE?

BigTwin
Rider
Posts: 142
Joined: 10 Mar 2010, 16:28

Dårlige skiver på FLHTCUSE?

Post by Rider »

Opplevde ganske raskt etter å ha kjøpt nesten ny Ultra FLHTCUSE8 at det begynte å skjelve i styret ved nedbremsing med forbremsen. Fikk målt skivene med mikrometer, og det var litt kast i den ene skiva. Byttet denne, og det hjalp. Dro så på tur hele Norge på langs opp og ned, og før vi nådde Nordkapp begynte det å skjelve igjen. Tilbake i Molde måtte vi bytte dekk, og verkstedfolkene nevnte at dette med skivene faktisk var en svakhet på de nye syklene med "flytende" skiver. De mente at varmen ikke ble ledet bort like godt som før. Har tatt det opp med min forhandler som også mener dette er en feil, men dette er jo som å rope i tåka. Man hører aldri noe. Det må mases og mases. Særlig på slike ting som bare er en utgift for HD.
Er det noen av dere andre som har vært borti samme problem? Har noen kommet noen vei ved å ta dette opp noe sted? Jeg mener man kan jo ikke holde på å bytte skiver to ganger i året?
Kjører skjelden korteste vei. Når jeg er fremme er turen over.
FLHTCUSE
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Dårlige skiver på FLHTCUSE?

Post by chrissenator »

Du kan skrive til moco med en god forklaring på problemet og det svaret du får pleier å være både oppklarende og overbevisende for dealerene her hjemme. Sjekk også om det er en recall for din modell på dette problemet.
To Sportstere er dobbelt så gøy
Rider
Posts: 142
Joined: 10 Mar 2010, 16:28

Re: Dårlige skiver på FLHTCUSE?

Post by Rider »

Moco? Er ikke helt med.
Vet heller ikke hvor jeg sjekker re-call. Setter stor pris på litt hjelp her.
Kjører skjelden korteste vei. Når jeg er fremme er turen over.
FLHTCUSE
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Dårlige skiver på FLHTCUSE?

Post by chrissenator »

Moco er mother company USA altså Harley hovedkontor i USA.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Dårlige skiver på FLHTCUSE?

Post by chrissenator »

Og recall info finner du her ved å legge inn data på din harley:
https://www.harley-davidson.com/content ... calls.html
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Dårlige skiver på FLHTCUSE?

Post by chrissenator »

To Sportstere er dobbelt så gøy
Rider
Posts: 142
Joined: 10 Mar 2010, 16:28

Re: Dårlige skiver på FLHTCUSE?

Post by Rider »

Takk for det.
Men når det gjelder å forklare dem problemet finner jeg ingen steder jeg kan sende en slik melding. Man blir alltid bare bedt om å finne en forhandler.
Kjører skjelden korteste vei. Når jeg er fremme er turen over.
FLHTCUSE
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Dårlige skiver på FLHTCUSE?

Post by chrissenator »

Rider wrote:Takk for det.
Men når det gjelder å forklare dem problemet finner jeg ingen steder jeg kan sende en slik melding. Man blir alltid bare bedt om å finne en forhandler.
Det er vel et hovedkontor i Norge som skal være tilgjengelig for kunder, ikke alltid det hjelper med den lokale forhandleren :-) evnt HD Europa.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Dårlige skiver på FLHTCUSE?

Post by Jan-Ivar »

Bremser og garanti er alltid ett vanskelig tema. vet ikke hvordan policyen er på MC da jeg kjenner best til dette fra bilbransjen.
når det kommer til garanti på bremser er ting vanskelig.
kunden må reklamere til forhandler forhandler må reklamere til importøren som igjen må reklamere til fabrikken som igjen må reklamere til underleverandør som har produsert skrotet.
Bremser er en slite del og den delen som slites mest på ett kjøretøy.varmgang er den vanligste årsaken til kast i skivene.
når man ser hvordan enkelte bruker bremsene er det ikke vanskelig å forstå at forhandler er litt lunken til å ta dette på garanti.
en annen ting på en motorsykkel er at skivene sitter veldig åpent og utsatt til. skivene er laget av stål å stål er fleksibelt og kan bøyes.
det skal ikke så store smellen til før skive har ett kast på en hundredel eller kanskje en tiendedels millimeter som er mer en ok til at det blir merkbart
når man bremser.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
Rider
Posts: 142
Joined: 10 Mar 2010, 16:28

Re: Dårlige skiver på FLHTCUSE?

Post by Rider »

Enig i det Jan-Ivar skriver, men det var altså kast i dem da jeg kjøpte den. Da hadde den gått 1300 km. Ikke veldig langt. Så byttet vi, og det begynte å riste igjen etter en tur Norge på langs. Igjen litt tidlig synes jeg. Var i alle fall ikke "borti noe" med skivene på den turen, men det er klart at to mennesker på en turpakket sykkel sliter på bremsene. Men dette er altså HD sin største tur-sykkel, så dette bør skivene tåle. Klossene derimot må man regne med å skifte til stadighet.
Sykkelen ble kjøpt av en forretning som ikke lenger var merkeforhandler, så jeg har ikke så mye tro på at de klarer å komme særlig langt. Men, garantien følger sykkelen, om man så selger privat. Og jeg mener ikke skivene er å anse som en del som man må regne med å bytte før etter maaange km.
Nå har HD Vestfold lovt å føre saken opp i systemet, så får vi se hvordan det går.
Kjører skjelden korteste vei. Når jeg er fremme er turen over.
FLHTCUSE
Post Reply

Return to “Bremser”