Gaffelolje

BigTwin
Ramme, gaffel, hjul (inkl. dekk) og fjæring
User avatar
Pondus
Posts: 77
Joined: 16 Nov 2010, 09:00

Gaffelolje

Post by Pondus »

Har akurat byttet Gaffelolje på min FB.
Dette er andre gangen jeg gjør dette på min sykkel og 30000 km siden sist. Oljen på høyre gaffel var mye mørkere og nesten sort. Er dette normalt?
User avatar
Pondus
Posts: 77
Joined: 16 Nov 2010, 09:00

Re: Gaffelolje

Post by Pondus »

Virkelig ingen som har erfaring med oljeskift på gaffel?
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Gaffelolje

Post by tutte »

Jeg har forsket mye med viskositeten på oljen, da jeg greide å slå toppen av gaffelbeinet pga at olja var kald og tjukk på et telehiv. Blandet så jeg fikk SAE 7,5.
Mem problemet ditt har jeg ikke vært borti Pondus.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Vigdilan
Posts: 68
Joined: 02 Jul 2014, 11:30

Re: Gaffelolje

Post by Vigdilan »

Det tyder på att dine foringer begynner å bli slitt, disse bør også skiftes. Skift samtidig til progresive suspension fjærer, sykkelen vil oppleves som fastere og tryggere..... :) Lykke til
User avatar
Pondus
Posts: 77
Joined: 16 Nov 2010, 09:00

Re: Gaffelolje

Post by Pondus »

Takker for svar... Hadde en mistanke om at simmerringer begynner å bli slitt pga sort olje, ja. Får demontere og skifte etter sesongslutt.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Gaffelolje

Post by Jan-Ivar »

Slitte simmeringer gir ikke sort olje!

Sort olje kommer av intern slitasje i gaffelbeina. De nedre gaffelbeina er av aluminium, foringene på de indre gaffelbeina er laget i bronse.
bevegelsene opp og ned og gnisningene mellom de ulike materialene sliter løs små partikler som farger olja.

hvis simmeringene i de nedre gaffelbeina er slitt får man en olje lekkasje i toppen av de nedre gaffelbeina.

Hvis du først skal skifte simmerringer vil jeg anbefale deg å kjøpe nye foringer til gaffelbeien og nye ringer til hydraulene.

hvilken olje viskositet man skal bruke blir en smaks sak. Tutte vil ha en tynn olje da han synes det fungerer best i kombinasjon med noe høyrere luft trykk i gaffelen, jeg ønsker tykkere olje og lavere luft trykk da det passer min kjøre stil bedre.
din sykkel har ikke luft assistert gaffel slik touring sykklene har.
dey finne gaffel oljer i forskjellige viskositer å få kjøpt i fra 5W til 30 whøyrer siffer gir tykkere olje.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Vigdilan
Posts: 68
Joined: 02 Jul 2014, 11:30

Re: Gaffelolje

Post by Vigdilan »

Foringene er belagt med teflon på slitesiden, bronse er for lengst utgått. Teflon avsetter partikler til oljen som så blir sort. ;)
Bytt foringer og sliteringer, olje og fjærer......
User avatar
Pretender
Posts: 10
Joined: 20 Feb 2015, 11:41

Re: Gaffelolje

Post by Pretender »

Noen som vet hva spesifikasjonen på H-D fork oil type E er?
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Gaffelolje

Post by Jan-Ivar »

Som med alle Olje Harley selger finnes det ingen spesifikasjoner som forteller hva det er.

www.deathtrap-customs.com selger Drag Specialties olje i 20w og de selger PJ1 i 30w i liters flasker prisen er den samem som du betaler for halvparten hos The Stealership.

har 30w i bak demperne på min Tour Glide og 20w i gaffelen, har luft assistert gaffel og dempere.

noe tynnere en 20w i gafelen foran funker dårlig mener jeg byttet fra original olje suppe til 20W i framgaffelen på Fat Boyen til
en klubb bror. sykkelen ble mye roligere i fronten og dermed mye bedre å kjøre. for tynn olje gir deg en sykel som går å små hopper.
fjærene i gaffelen tar opp kraft i en rettning og frigir den i motsatt rettning dette fortsetter den med så lenge den blir påvirket med en kraft.
oljens oppgave er ved å tvinge den igjennom hull i hydraulen inne i gaffelen for å dempe fjærenes bevegelse.

Antallet hull og deres størrelse og oljens tykkelse vil i kombinasjon kunne påvirke sykkelen kjøreegenskaper.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Pondus
Posts: 77
Joined: 16 Nov 2010, 09:00

Re: Gaffelolje

Post by Pondus »

Beklager....glemt å takke for gode svar!
Der er ingen lekkasje og er nok som Jan Ivar skriver. Tror nok jeg bare følger med og reparerer på sikt.
Post Reply

Return to “Chassis”