Overgang fra Sportster til Street Bob - innspill?

BigTwin
User avatar
Fredrik75
Posts: 46
Joined: 10 Mar 2010, 23:17

Overgang fra Sportster til Street Bob - innspill?

Post by Fredrik75 »

Hei alle bikervenner!
Jeg har nå mer eller mindre bestemt meg for å bytte Sportsteren min inn i en større sykkel. Jeg har nemlig siklet på Dyna Street Bob siden den ble lansert første gang høsten 2005 som 2006 modell. Nå vil jeg helst får realisert drømmen om en større sykkel og håper derfor enkelte av dere her på forumet kan gi meg noen råd og vink.

Hvis jeg strekker det litt har jeg råd til en flunkende ny Bob, men av økonomiske grunner ser jeg selvsagt etter en slik sykkel i brukt utgave på nettet, da i hovedsak via nettsteder som finn.no. Den største forskjellen mellom de ulike utgavene er lettest å se mellom 2006 modellene og nyere utgaver. Overgangen fra 1450 til 1584ccm motor er grei. Jeg ser også at baklykta ble endret et visst årtall.

Uansett ønsker jeg å høre fra dere medlemmer som har kjørt eller kjører en Dyna Street Bob, da særlig fra de av dere som både har kjørt Sportster og nyere Dyna. Hva er de større forskjellene mellom disse to syklene og hva mener dere er de eventuelle fordelene med å gå fra Sportster til Dyna? For dere som har erfaringer med Street Bob: hva bør jeg se etter ved besiktning av brukt Bob som er særskilt for akkurat den modellen? Er det eventuelle modellspesifikke svakheter eller feil jeg bør være ekstra obs på?

Jeg hører fra dere der ute, jeg sier takk for eventuelle tilbakemeldinger allerede på forhånd.
2013 Dyna Street Bob
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Overgang fra Sportster til Street Bob - innspill?

Post by Coldman »

Vel jeg gikk fra Sportster til Street Bob. Mest fordi jeg liker utseendet til Street Bob og at det er en morsom sykkel å kjøre. 5. sesongen jeg har'n (2008-mod) og har aldri angret. Kjørt 56.000 problemfrie km og alt føles fremdeles som om sykkelen er flunke ny.

Denim-lakken er litt pes å holde, men det er jo ikke alle Street Bobber som har det. Har hørt at "inner primary bearing" kan ryke på i alle fall 2006-modellene. Muligens også 2007... husker ikke. Ellers vet jeg ikke om noen negative ting.

Jeg har et 16-toms apeheng. Drar jeg på noe skikkelig i slakke svinger og treffer et lite hull i veien, har'r lett for å begynne å wobble. Det samme sker i høy fart (veldig høy fart) m/vind. Lett å ta inn imidlertid. Tror det skyldes apehenget og at Street Bob generelt er litt myk foran (noe som er lett å gjøre noe med). Jeg bryr meg ikke om det og det roer meg jo bare ned når villskapen tar overhånd.

Tror ikke det er noe spesielt å se etter (unntatt det med inner primary bearing på 2006). Så da blir det som ellers å se hvor godt holdt sykkelen er. Du finner neppe importsykler av Street Bob, så kjørelengden vil du normalt kunne stole på. Servicehefte er et pluss. Ekstrautstyr og bling koster, men ikke la deg blende av slike ting. De fleste har bytta til åpnere luftfilter og åpnere eksos (gjelder jo alle HD). Street Bob har elektronisk innsprøytning og må normalt tunes når man monterer åpnere luftfilter. Sjekk hva slags tuner-dings som er med. Bedre med en løs grei (Race Tuner, SuperTuner mm) enn disse som er skrudd fast på sykkelen... synes nå jeg, da. Og har du mulighet til å teste sykkelen er det jo et pluss. Du skal kunne kjøre i jevn lav fart (f.eks. 40) uten nykking osv og du skal kunne slippe gassen (fra skikkelig pådrag) uten smelling i pottene og slik tøys. Sjekk at alarmen og alt annet funker. Tja... ikke noe anderledes på Street Bob enn andre modeller, altså.

Sportster er en morsom sykkel, men jeg vil nå si at Street Bob er mye morsommere. Hva annet kan jeg si? Hehe. Uansett er det en tyngre sykkel som føles bedre i høy fart (90 og opp). 6 gir gjør at man nærmest har tomgang i 120. Bunndraget er saftig og man merker ikke om man har noen bakpå. Nei, jeg bare elsker den sykkelen. Yesssss!!!!

Lykke til!
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Fredrik75
Posts: 46
Joined: 10 Mar 2010, 23:17

Re: Overgang fra Sportster til Street Bob - innspill?

Post by Fredrik75 »

Tusen takk for et grundig og velskrevet svar! Jeg fikk jo ikke mindre lyst på en Street Bob etter å ha lest innlegget ditt :-D . Nå gjelder det egentlig å få solgt Sportsteren slik at jakta kan starte for alvor.
2013 Dyna Street Bob
User avatar
Falken
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 151
Joined: 09 Mar 2010, 19:42

Re: Overgang fra Sportster til Street Bob - innspill?

Post by Falken »

Heisann
Støtter Sturla i at det er en morsom sykkel å kjøre. Har progressive fjærer foran og dempere bak. Merker ingen wobling jeg, men det kan jo tenkes at Sturla er råere enn meg med høyre hånden.
Det eneste negative jeg kan komme på, er at jeg ikke får brukt den nok...
Mvh
Falken
Street Bob 07

"Kjør pent, det finnes nok tullinger der ute..."
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Overgang fra Sportster til Street Bob - innspill?

Post by Coldman »

Haha. Det hadde nok ikke gått lang tid før du hadde vist meg bakhjulet, Arild. :-) Og ja, man kan kjøre ganske tøfft med bobben. Det er uten tvil en kjøremaskin.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Falken
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 151
Joined: 09 Mar 2010, 19:42

Re: Overgang fra Sportster til Street Bob - innspill?

Post by Falken »

Amen
Mvh
Falken
Street Bob 07

"Kjør pent, det finnes nok tullinger der ute..."
User avatar
Fredrik75
Posts: 46
Joined: 10 Mar 2010, 23:17

Re: Overgang fra Sportster til Street Bob - innspill?

Post by Fredrik75 »

Jeg lurer forresten på om 2013 modellene av Dyna Street Bob og Wide glide vil bli utstyrt med den nye motoren på 1690 kubikk? Merkelig nok tilbys jo Wide Glide med den nye motoren allerede i USA, her i Europa er det jo kun Switchback som har den større motoren blant Dynaene så vidt jeg vet.
2013 Dyna Street Bob
User avatar
Sharpeye
Posts: 502
Joined: 01 Aug 2010, 10:27

Re: Overgang fra Sportster til Street Bob - innspill?

Post by Sharpeye »

Jeg har en 2008 Street Bob som jeg er veldig fornøyd med. Falt pladask siden jeg så den første gangen på MC messe 2005 eller var det 2006. Da var jeg solgt.
Liker det rene enkle stuket. Men jeg, som andre, har "modifisert" den noe. Har bl.a montert V&H eksos og 14" Apeheng. Samt en del annet stæsj. Nå har den "looket" som jeg vil ha.
Sykkelen er fin å kjøre den, men Sportsteren er vel noe mer "villig" å håndtere. Det er i hvert fall min mening. Men sum sumarum vill jeg byttet. Liten tvil om det. Men en Sportser Fourty-Eight kunne jeg tenkt meg å hatt i tillegg.

Digresjon:
Importerte faktisk min Street Bob i 2010 uten å vite om 06-2003 regelen. Men hadde griseflaks og kom ut av det med lommeboka i behold. Godt råd, ikke importer sykkel som er nyere enn 06-2003. Glem det. Om du da ikke liker selvtekt av lommeboka.
Sitat Arne Paulsen: En får leva så mye en orker så lenge man lever. For når du først er dau, da er du dau lenge.

-97 Heritage FLSTC-
User avatar
Fredrik75
Posts: 46
Joined: 10 Mar 2010, 23:17

Re: Overgang fra Sportster til Street Bob - innspill?

Post by Fredrik75 »

Da er overgangen fra Sportster til Dyna snart fullført. Nightsteren ble solg til en hyggelig, ung mann fra Østlandet og en splitter ny Street Bob er nå på vei inn til den lokale forhandleren for avhenting av undertegnede. Jeg gikk for den blanksorte varianten med ABS.

Jeg får huske å få tatt noen bilder på sikt slik at jeg har noe å legge ut her på forumet:-)
2013 Dyna Street Bob
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Overgang fra Sportster til Street Bob - innspill?

Post by chrissenator »

Grattis med ny bike :-)
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”