Softail eller Dyna: Fat Boy eller Bob?

BigTwin
User avatar
Badboy
Posts: 57
Joined: 28 Sep 2011, 12:30

Softail eller Dyna: Fat Boy eller Bob?

Post by Badboy »

Hei dere!

Etter to sesonger på min kjære Sportster, skal jeg bytte til BT. Etter å ha lest alt jeg har kommet over på nettet om de forskjellige modeller og styrker/svakheter, samt snakket med harleyforhandleren, så ha jeg kommet fram til noen foreløpige konklusjoner. Jeg tenkte jeg kunne dele de her og se om dere har noen kommentarer.

Først litt om min kjørestil og brukområde for sykkelen: Jeg kjører ikke veldig fort, men skraper fothvilerne på Sporsteren i krappe svinger nå og da. (Min Sportster har max nedbrekksvinkel på 30 grader.) Jeg kjører hver dag til og fra jobb - det er ikke særlig langt, dvs noen få kilometer. Jeg kjører noen turer i uka rundt omkring i området, og noen få overnattingsturer i sesongen, enten alene eller med dama bakpå. Altså ingen touringbruk av sykkelen egentlig. Jeg vil ha en sykkel som ser tøff ut, men som ikke bråker veldig mye.

Etter min mening er det to sykler som skiller seg ut gitt min kjørestil og bruksområde: Fat Boy http://www.harley-davidson.com/no_NO" onclick="window.open(this.href);return false; ... l#!gallery og Fat Bob http://www.harley-davidson.com/no_NO/Mo" onclick="window.open(this.href);return false; ... l#!gallery

Sykler som jeg liker, men som falt ut underveis: (1) Softail slim ser etter min mening veldig tøff ut, men mangler baksete, fothvilere bak, og har en max nedbrekksvinkel på 24 grader. Alt dette lar seg ordne selvsagt. I realiteten blir spørsmålet derfor om man liker et bredt bakdekk slik som Fat Boy har, eller om man foretrekker et smalere slik Slim har, og hvilke styre man liker. Samlet sett vinner Fat Boy/Fat Bob over Slim med en liten margin. Skulle jeg kun kjøre rundt i sentrum alene, ville jeg ikke vært i tvil om at Slim er kulest! (2) Breakout: Umulig å få tak i til en pris i nærheten av 380.000. (3) Touringsyklene synes uegnet for min daglige kjøring.

Så til valget mellom Softail og Dyna. Etter det jeg har forstått kan forskjellene oppsummeres slik:

Dyna vs softail: Stivere ramme, bedre nedbrekksvinkel, marginalt mer dreiemoment og hk, bedre bremser og muligens litt mer komfortabel (ikke alle er enig i det siste!), billigere enn Softail.

Softail vs Dyna: mykere ramme fordi støtdempere bak er gjemt inne i ramma slik at sykkelen ser ut som en stivrammesykkel, noe mindre dreiemoment og hk fordi motoren (som er montert direkte i ramme) bruker balansestag til å motvirke vibrasjoner, de fleste mener at softailen ser penere ut, og det er mer ekstrautstyr til softail, dyrere enn Dyna.

Oppsummert: Fat Bob er trolig en litt bedre sykkel, men Fat Boy er tøffere. Jeg tror forskjellen i kjøreegenskaper er så små at med min bruk så er dette uten betydning, med ett unntak: nedbrekksvinkel. Det klages relativt mye på nettet om at fotbrettene på Softail skraper i bakken ved inspirert kjøring. Dette synes ikke å være et problem på Fat Bob med nedbrekksvinkel på 30/31 (dvs henholdsvis høyre og venstre side). Hvis nedbrekksvinkel på Fat Boy (som har 26,2/27) kan ordnes enkelt og forholdsvis rimelig, vil dette kunne være avgjørende. Så dette måtte sjekkes ut.

Litt om nedbrekksvinkel på Softail/Dyna. Først litt om forskjellene på Fat Boy, Fat Boy Lo og Fat Boy Special. I Europa heter Fat Boy Lo Fat Boy Special. Hvorfor? Ser man på spesifikasjonene som ligger på nettet i USA sammenlignet med Europa er det ingen grunn til at de skulle ha forskjellig navn. Men etter å ha sjekket delenummer på bakre støtdempere kommer det fram at i USA har Fat Boy Lo dempere bak som er 1" kortere enn Fat Boy. Fat Boy Spesical har derimot samme dempere som som Fat Boy. Dette betyr at de tallene som oppgis som spesifikasjoner på de europeiske harleysiden trolig ikke er korrekte hva gjelder setehøyden på Fat Boy Special. Så, hvis man nå legger til grunn at Fat Boy og Fat Boy Special har samme dempere bak, hva er så forskjellen mellom syklene (jeg ser bort fra lakk og krom)? Jo, hellningsvinkelen på styrekronen på Fat Boy er 31 grader, mens den er 31,6 på Fat Boy Spesial. Dette gjør at bakkeklaringen på Fat Boy Special er 0,5 cm lavere enn på Fat Boy. (Sykkelen er trolig justert noe på innfestene på bakdemperene for å gjøre den vannrett.) Disse 0,5 cm er grunnen til at nedbrekksvinkelen på Fat Boy Special er noe lavere enn på Fat Boy. For å bedre nedbrekksvinkelen kan man sette på en justeringsbolt (vet ikke om det er rett navn på delen, men den finnes i delesortementet) som gjør at man kan justere opp bakdemperene en tomme, samt å bytte til progressive fjærer framme som er lengre enn orginalfjærene. Hvor mye sykkelen må heves for å få nedbrekksvinkel på opp mot 30 grader er jeg veldig usikker på. Heves en Fat Boy Spescial opp 0,5 cm vil jeg anta at den får samme nedbrekksvinkel som en Fat Boy. i følge spesifikasjonene som ligger på harleysiden betyr det at nedbrekksvinkelen på høyre side øker fra 25,6 til 26.2, og på venstre side øker den fra 25,2 til 27(!). Hvorfor det er slik at venstre side øker med 1,8 grader, mens høyre side bare øker med 0,6 grader er utenfor min forstand. Jeg mistenker at det er en feil et sted i tallene på siden. Men legger en til grunn at resultatene på høyre side er omlag korrekte, så vil man få en forbedret nedbrekksvinkel på 3 grader ved å heve sykkelen en tomme. Etter det jeg klarer å lese meg til, så vil dette ikke ha negative følger for sykkelens kjøreegenskaper. Jeg er takknemlig for innspill her fra noen som har peiling på dette. Jeg tror ikke at en liten heving betyr mye for utseende på sykkelen, men jeg har jo ikke sett en slik sykkel sammenlignet med en som ikke er hevet.

Eksosanlegg er i grunnen et vanskelig valg. På min Sporster har jeg et 2-1 anlegg fra Vance & Hines, med quiet baffle. Det er mer lyd enn stock, men ikke slik at det er ubehagelig å stå ved siden av sykkelen når den går på tomgang. På softailen har jeg vurdert V&H pro pipe 2-1, Samson powerflow iii 2-1 og D&D Fat Cat/Low Cat 2-1. Veldig mange liker V&H, men det klages over at pipen skraper i bakken før fothvilerne. Det samme gjelder D&D Fat Cat. D&D Low Cat er bøyd opp bak slik at skraping skal unngås, men dette umuliggjør normale bagger. Samson powerflow har en liten bøy bak noe som trolig gjør skraping litt mindre sannynlig. Man kan også få quiet baffle til pipen. Så jeg tror jeg ender opp med samson ettersom det er plass til normale bagger over den.

Etter å ha lest Chrissenators innlegg om PowerVision 3 så er jeg ikke i tvil om at går for denne framfor SERT, og en SE luftfilter.

I og med at jeg liker svart mer enn krom, så så synes valget å falle ned på Fat Boy Special Svart Denim.

Kommentarer mottas med takk slik at jeg kan vurdere endringer før jeg setter det hele i bestilling!
Badboy


***************************
Sportster Iron 1200, V&H 2-1 black, SE Supertuner, SE Air
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Softail eller Dyna: Fat Boy eller Bob?

Post by tutte »

Prøvekjør begge, og velg den du trives best på. Og ikke bare en tur rundt hjørnet, ta de med ut på tur minst en time da begynner du å kjenne sykkelen og du kan ane hvordan den vil være på lengre turer.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Badboy
Posts: 57
Joined: 28 Sep 2011, 12:30

Re: Softail eller Dyna: Fat Boy eller Bob?

Post by Badboy »

Prøvekjøring er et meget god råd, Tutte! Jeg er imidlertid en meget utålmodig mann, og tenker å ha den nye sykkelen klar straks snøen har gått. Og det er langt til nærmeste forhandler. Jeg innser at jeg er som en stor unge!
Badboy


***************************
Sportster Iron 1200, V&H 2-1 black, SE Supertuner, SE Air
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Softail eller Dyna: Fat Boy eller Bob?

Post by tutte »

Det bor vel en unge i oss alle, spesielt når det kommer til motorsykkel eller bil/båt osv.
Men slik jeg ser det;
1- Du har en sykkel du kjenner og kan kjøre. Du er ikke sykkelløs.
2- Du vet ikke helt hva du vil ha.
3- Har du tenkt å sitte med to sykler til våren?

Jeg hadde avtalt med en forhandler, evt noen som skal selge sykler på Finn og ventet til jeg kunne prøvekjøre de.
Når jeg ble sittende fast på en Electra hadde jeg prøvd en sylindra 2 og 4 taktere, paralell-twin , boxer-twin, andre v-twins, rekke firere og til og med en boxer-sekser før jeg fant det jeg ville ha.
Nå er sikkert din og min bruk av sykkel forskjellig men jeg måtte føle meg hjemme på sykkelen hvis ikke var det ingen vits. Og nå etter flere år med å skifte litt her, justere litt der føler jeg at det nærmer seg.
Gleder meg som en unge til å få prøve årets oppgraderinger. :lol:
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Softail eller Dyna: Fat Boy eller Bob?

Post by Jan-Ivar »

Når du beskriver kjørestil så kan ikke valget være enkelt
Nen softail baser sykkel skal du ikke ga. selv 40 år hamel harva mi har bedre kjøre egenskaper en en softail.

Dyna SUper Glide sport er sykkelen for deg.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Badboy
Posts: 57
Joined: 28 Sep 2011, 12:30

Re: Softail eller Dyna: Fat Boy eller Bob?

Post by Badboy »

Takker for innspill! Dere gjør det ikke akkurat enkelt!
Badboy


***************************
Sportster Iron 1200, V&H 2-1 black, SE Supertuner, SE Air
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Softail eller Dyna: Fat Boy eller Bob?

Post by Jan-Ivar »

Jeg ville gått for en Dyna Glide sport.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=39522860" onclick="window.open(this.href);return false;

kjøre egenskaper langt ver hva en softail har. gumminhengt motor fjerner virdrasjone(forde som vil slippe det) bgode bremser og det ser tøft ut.
med høyt t bar styre glir du rett inn i Sons of Anarchy.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Softail eller Dyna: Fat Boy eller Bob?

Post by Erlend »

Jeg skal ikke begi meg ut på å foreslå det ene eller det andre. Kjører Fatboy selv, har aldri prøvd Fatbob'en. Men én ting har jeg lært: ikke kjøp sykkel uprøvd. En kompis av meg har slått til på to sk. vintertilbud og kjøpt sykkel mens snøen lå dyp. Begge gangene har han endt opp med sykkel han ikke var helt fornøyd med. Hastverk er lastverk...
Keep the rubber side down!
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Softail eller Dyna: Fat Boy eller Bob?

Post by TCB »

Hadde jeg fått tak i en Breakout i gull + penger til å betale for den, hadde jeg kjøpt den uten testkjøring og heller tilpasset kjørestilen min etter den :mrgreen:
Men som de sier her, så lønner det seg å prøvekjøre før du handler.
2013-Harley-Davidson-FXSBSE-CVO-Breakout.jpg
User avatar
Badboy
Posts: 57
Joined: 28 Sep 2011, 12:30

Re: Softail eller Dyna: Fat Boy eller Bob?

Post by Badboy »

Hastverk er lastverk - helt enig Erlend! Er enig med TCB at hadde jeg fått tak i en Breakout til normal pris, så hadde jeg kjøpt uten å tenke meg om to ganger.

Den Dynaen ser veldig fin ut, Jan-Ivar. Men jeg er redd for at jeg neppe hadde glidd in i Sons of A uansett sykkel! Jeg ser ut som en forvokst britisk skolegutt uansett hva jeg gjør.

Kan jeg spørre hvilken Fat Boy du har, Erlend?
Badboy


***************************
Sportster Iron 1200, V&H 2-1 black, SE Supertuner, SE Air
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”