Dekk

BigTwin
Post Reply
User avatar
RoadKing
Admin
Admin
Posts: 759
Joined: 10 Mar 2010, 16:15

Dekk

Post by RoadKing »

Hei!

Eg må ha nytt bakdekk på min 2001 RoadKing, og har funnet 2 dekktyper som kan være aktuelle.

Det eine er Dunlop D402 MT90B16, og det andre er ME 888 Whitewall.

Er det nokon som har innsikt nok til å komme med ein anbefaling?
Harleys don't leak oil, they mark their territory
User avatar
Vigdilan
Posts: 68
Joined: 02 Jul 2014, 11:30

Re: Dekk

Post by Vigdilan »

Eg foretrekker Dunlop, best på alle forhold......... Men da har eg lagt hode på stubbe, er sikkert flere meninger enn medlemmer på dette forum...
User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Re: Dekk

Post by kane »

Det sies at det er forskjell på gummiblandingen på amerikanske og europeiske dekk. Det satt Dunlop 402 på når jeg fikk bussen fra statene og når det var utslitt byttet jeg til Avon for det har jeg foran. Begge er like glatte på vått føre mens Avon nok er hakket vassere på tørt. Har Me880 på en sportster og er godt fornøyd med dem.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Dekk

Post by Jan-Ivar »

Har kjørt med Dunlop både foran og bak på min 95 Tour Glide dekkene satt på sykkelen da jeg kjøpte den i 2013. dunlop dekka erTotalt ubrukelig! harde og glatt som ishockey pucker.

bytta vinteren 2014 til Metzeler ME 888 ultra supre dekk på alle underlag. god kontakt med underlaget og godt feste selv på vått føre.
bak delene er at de trapper seg veldig. når de blir slitt bir sykkelen veldig spor følsom i lavehastigheter.
2014 sesongen kjørte jeg nesten 18000 km og endte opp med å bytte ut Metzeler dekka etter ca 15000 km.
bytta da til Michelin Commander II. de er nok hakke bedre en Metzeler på tørr asfalt. på vått fører sitter de også godt men er lette å slå løs
hvis man vrir litt hardt på gassen ut av ett kryss eller ei rundkjøring. dette er steder hvor det ofte er glatt.
når de slipper ved på drag er det på ingen måte dramatisk. kjørte høst 2014 og godt ut i sesongen 2015 før jeg måte bytte bak ette rca 15000 km.
fram dekket bytta jeg for 14 dager siden og det hadde da gått ca 21000 km.

jeg er godt fornøyd med Michelin dekkene men har ingen problemer med å gå til bake til Metzeler ME 888 ultra heller

har kjørt Metzeler ME 880 Marathon på den gamle Super Gldien g vært meget godt fornøyd med det også.
b
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Dekk

Post by chrissenator »

Dunlop også kjent som Dunflopps, det er etter min mening dekk som er for harde og dermed får en del negative egenskaper. Michelin, Pirelli og Avon dekk har jeg prøvd og jeg legger lett hodet på blokken med følgende påstand: Omtrent alle andre dekk er bedre enn Dunlop!.

Det er mye bra på markedet og selv Dunlop har nok noen bra MC dekk, men det er ikke ofte jeg hører noe positivt om Dunlop.

Har registrert at flere kjører med nermest racing dekk på HD og jeg spør selvsagt om erfaringene med hvasse dyre dekk og det virker entydig som at man får "best" dekk ved å kikke litt på R sykler. Nå skrev jeg hvasse dyre dekk og det er mange dekk på online sjappene som kommer godt ut allerede fra 1300kr og oppover så noe dekk til 2-3000kr virker litt overkill men noen hevder jo at jo dyrere jo bedre.

Du kjører vel mest på Vestlandet og min erfaring har vert i forhold til Dunlop 402 serie så er de lite glad i vann, kulde(under 15*C). og sand/grus - de er mye hardere enn stort sett alt annet vi får kjøpt i Norge og som Jan Ivar skriver er de hard som ishockey pucker.

De dekkene jeg har best erfaring med er Pirelli Night Dragon, helt rå på vått føre og godt grep i alle situasjoner hvor Dunlop 402 ga med nerveproblemer og isdannelse i ryggmargen, Metzler og Avon er gode dekk.

Noe jeg har oppdaget er at like dekk på like HD oppfattes helt forskjellig, årsaken har som regel lagt i lufttrykket i dekket - de som er nøye og følger med er ofte de som har prøvet seg frem til riktig lufttrykk pr kjørestil og vekt - de er subjektivt mest fornøyd med de dekkene de benytter. Det er av egen erfaring stor forskjell hva små endringer i dekktrykk kan gi i resultat av gode/dårlige egenskaper på veien.

For min del blir det aldri mer Dunlop 402 dekk, har kjøpt dekk på nett og er veldig fornøyd.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
RoadKing
Admin
Admin
Posts: 759
Joined: 10 Mar 2010, 16:15

Re: Dekk

Post by RoadKing »

Takkerfor alle innspel!
Då er Dunlop valgt vekk.

Med tanke på Metzeler så er jo det samme produsent som Pirelli ser eg. Då antar eg at det er et fett kva som blir lagt i kurven, samt prismesig så var det lite differanse.

Då havnar eg på ME888 Marathon Ultra 130/90B16 RF TL 73H. Men kva står talet 73 for i 73H? 73*210 km/t? :lol:
Besparelser i norske shillinger: Kr. 1000,- :D
Harleys don't leak oil, they mark their territory
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Dekk

Post by chrissenator »

73 er belastningsindex 365kg
H er hastighetsindex 210kmt

Du må kikke i vognkortet der står minimumskravene.

http://www.dekkimportorene.no/belastningstabell.html
http://www.dekkimportorene.no/hastighetsmerking.html
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
RoadKing
Admin
Admin
Posts: 759
Joined: 10 Mar 2010, 16:15

Re: Dekk

Post by RoadKing »

Belastningsindeks ja!

Takker og bukker :D
Harleys don't leak oil, they mark their territory
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”