Tuning

BigTwin
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Tuning

Post by chrissenator »

Coldman
Du ser av mitt innlegg at jeg ikke nevner hverken sert,sest eller annen fuel commander, men jeg setter PC som et langt bedre verktøy/utstyr over HDs originale ECM. Har lest mye om forskjellige alternativer til ECM og det er et hav av alternativer, resultater ol men de har alle en fellesfaktor og det er at de er bedre enn ECM og hvem som er best av de - det tror jeg ingen vet.

Det dukker opp stadig nye og "bedre" styringer, noen er så og si automatiske og lærer alt selv, men få av dem leverer det de skal og flere ganger viser det seg at en runde i benk med en dyktig mekaniker gir best resultat.
PC har utrolig mange muligheter og er enkel å bruke og anbefalt av NRHS(de kan racing og tuning) derfor valgte jeg en PC.

BTW: hK er fint men det er Nm som er gøy :-)
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Tuning

Post by Coldman »

Ja, jeg lurte litt på det der.

EFI-motorene har jo en ECM (eller er det ikke EFI). Så da skjønner jeg ikke sammenlikningen mellom PC og ECM. Selv om man har PC må man jo ha ECM'en... PC er ikke noe alternativ til ECM... Det er et "supplement". eller er det noe jeg ikke forstår?

Det var derfor jeg regna med at du sikta til Harleys egne tunere (SERT osv). Altså at du skrev ECM, men mente noe annet.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Tuning

Post by chrissenator »

ECM er den originale styringen til HD, den er tungvint, den er ikke særlig utvidbar/justerbar - den krever særskilt verktøy og den er nødvendig å ha på sykkelen. Når man legger til en annen styring som Sert eller PC eller annen så er de et tillegg som overstyrer HDs begrensede ECM, vi kan si at ECMen nå er låst opp og kan brukes av Sert eller PC eller......

EFI Electronic fuel injection, men vi har en Delphi(produsent) EFI
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Tuning

Post by Coldman »

chrissenator wrote:ECM er den originale styringen til HD, den er tungvint, den er ikke særlig utvidbar/justerbar - den krever særskilt verktøy og den er nødvendig å ha på sykkelen. Når man legger til en annen styring som Sert eller PC eller annen så er de et tillegg som overstyrer HDs begrensede ECM, vi kan si at ECMen nå er låst opp og kan brukes av Sert eller PC eller......

EFI Electronic fuel injection, men vi har en Delphi(produsent) EFI
ECM'en til HD er fullstendig programmerbar. PC (eller SERT for den del) kan aldri bli "bedre" enn ECM for det er to forskjellige ting. De kan ikke sammnliknes.

SERT er ikke et tillegg. Med SERT programmerer man om ECM'en og overstyrer ikke noen ting. SERT er bare tilkoblet sykkelen når man omprogrammerer, deretter legger man kaste den om man vil. Med PC overstyrer man derimot signalene som ECM får - og den er tilkoblet sykkelen hele tiden. Det er to vesentlige forskjeller på SERT og PC.

Forhandlerne har også en såkalt "Stage I Download". For å få den trenger man verken PC eller SERT, men mange synes ikke denne er bra nok. Mulig det er en slik du tenker på når du "sammenlikner" PC og ECM.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
HD-Per
Posts: 101
Joined: 03 Aug 2010, 23:52

Re: Tuning

Post by HD-Per »

chrissenator wrote:ECM er den originale styringen til HD, den er tungvint, den er ikke særlig utvidbar/justerbar - den krever særskilt verktøy og den er nødvendig å ha på sykkelen. Når man legger til en annen styring som Sert eller PC eller annen så er de et tillegg som overstyrer HDs begrensede ECM, vi kan si at ECMen nå er låst opp og kan brukes av Sert eller PC eller......

EFI Electronic fuel injection, men vi har en Delphi(produsent) EFI
Vil ikke si at den orginale styringen (ECM eller EFI) er tungvin og ikke særlig justerbar. Det er kanskje en terskel å lære seg dette og hvordan man skal tune motoren, men dette kan man lære på nettet.
Det er nettopp software som SERT som brukes til å justere. I mitt tilfelle bruker jeg TTS som i likhet med SERT har software som legges på PC'n for å programmere ECM. Den orginale ECM til HD bruker såkalt "closed loop" system, dvs. den bruker bl.a eksos sensorene til å justere luft/bensin(AFR) mens man kjører. PowerCommander bruker ikke dette, men "open loop", dvs. den lurer ECM'en og bruker en gitt tabell for å styre AFR. Med PC kan man fjerne eksos sensorene, den bruker de ikke.
Eneste systemet jeg kommer på i farten som bytter ut hele ECM'n er Thundermax, men det finnes sikkert fler.
User avatar
warwick
Posts: 65
Joined: 24 Mar 2010, 11:21

Re: Tuning

Post by warwick »

TTS

http://www.mastertune.net" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
moraan
Posts: 13
Joined: 24 Apr 2011, 13:41

Re: Tuning

Post by moraan »

Var sist uke i Kalix hos MecTec;kun justering i benk økte HK fra 67 til 87(på hjulet) og NM fra 112 til 130.Har en 2000 RK;Stage 3 med PCIII.
Har følt og trodd at sykkelen gikk bra;og dro igrunn til Kalix mest for å få bekreftelse;og litt for noen fridager hjemmenfra :-)
Poenget mitt er at det kan være veldig klokt å stikke innom noen som kan sine saker;har sett mange "eksperter" som rigger seg til i garasjen med Laptop og gode intensjoner;uten at resultatet blir som ønska.
Min erfaring er iallefall at fagfolk er fagfolk :-)
Post Reply

Return to “Elektronikk”