Tuning

BigTwin
User avatar
Blondie
Posts: 91
Joined: 09 Mar 2010, 18:16

Re: Tuning

Post by Blondie »

Hjemme igjen fra Lyngdal i dag etter å ha hatt den inne hos Twin Thunder. -99 modellen har fast og ikke programmerbar hjerne - han satte derfor inn en powercommander og hadde sykkelen i benk. Det er som å kjøre en annen sykkel - bedre og kraftigere pådrag på alle gira, jevnere kjøring uten hosting og nykking, mindre giring fordi den ikke trenger så høyt turtall for å gå jevnt. I tillegg fikk vi feilsøkt og skiftet en sensor, slik at den nå starter som den skal.
Og så hadde vi ei super helg på huset, i tillegg til kjempehyggelige folk og god service. Ingen tvil hvor jeg kommer til å reise andre ganger når noe skal gjøres med biken - og jeg anbefaler dem varmt til andre!
Walk the line
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Tuning

Post by chrissenator »

Det var flott at det ble tuning og knall resultat.. :-)

BTW, har du byttet eksos og luftfilter til annet enn originalt?.
To Sportstere er dobbelt så gøy
Sandman
Posts: 561
Joined: 09 Mar 2010, 23:38

Re: Tuning

Post by Sandman »

Jaja, da får jeg bare hive meg i det å få montert PCIIIen min. Har fått en mapping som i følge produsenten skal fungere bra til min sykkel, men fikk beskjed om at jeg burde få kjørt den i benk om jeg skulle bytte luftfilter. :D
Ride safe, live free.
2002 Deuce m. PCIII, 4" forlenget front m 5 gr. rake. SE II slipons +++
User avatar
Blondie
Posts: 91
Joined: 09 Mar 2010, 18:16

Re: Tuning

Post by Blondie »

chrissenator wrote:Det var flott at det ble tuning og knall resultat.. :-)

BTW, har du byttet eksos og luftfilter til annet enn originalt?.
Ja, det var det jeg gjorde først, og trodde det gikk an bare å tune uten PC, men siden verdiene var faste måtte det ny hjerne inn (I SYKKELEN ALTSÅ!)
Walk the line
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Tuning

Post by chrissenator »

"men siden verdiene var faste måtte det ny hjerne inn (I SYKKELEN ALTSÅ!)"

Eg togán på fyste :err: ...
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
madvaa
Posts: 38
Joined: 25 Mar 2010, 21:49

Re: Tuning

Post by madvaa »

Nå har ikke jeg "tukla" noe med ECM´en på noen 99 RK men syntes det virker rart at det ikke går ann å remappe hjernen på de så lenge det går på en 02 Buell X1.... Velger heller å tru at de ikke har kunnskap/utstyr til å gøre det (eller at de bare heller vil pushe deler?)
Det finnes freeware på nett som heter ECM spy, enkelt prog som funker ihvertfall på X1 (og da sikkert sportster)
Live fast, Die hard
`57 W/Late shovel
`02 Buell X1
`01 Night train 1550
`02 Heritage Softail 1450
User avatar
madvaa
Posts: 38
Joined: 25 Mar 2010, 21:49

Re: Tuning

Post by madvaa »

Nå ser det ut til at e var litt kjapp her, ECMspy går kun på buell sykkler... Alikevel, går det på buell så BØR det gå på HD og (sier logikken i mitt hue :-P)
Live fast, Die hard
`57 W/Late shovel
`02 Buell X1
`01 Night train 1550
`02 Heritage Softail 1450
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Tuning

Post by chrissenator »

Uansett har Blondie en suveren fordel over ECMen, hun kan droppe innom ethvert verksted som har PC og DynoJet utstyr og dermed mulighet til å remappe til Dovre faller, eller om hun ønsker og kan så er det rett og slett å koble opp PC mot en laptop og justere eller remappe etter beste evne og lyst.
Det er også en kjensgjerning at PC gir bedre uttelling og har flere muligheter enn ECMen til HD.

Det er kjent at HDs EFI kjører så magert som mulig for å tilfredstille div miljøkrav, prisen på en PowerCommander og justering på et godt verksted kontra en remap og justering hos HDsjappen så slipper en rimeligere i fra tuningen med PC og normalt bedre resultat - så å automatisk tenke på dele pushing blir litt feil, å antyde kunnskapsmangel blir også feil for resultatet blir bedre med PC enn remapping av ECM. Det som er korrekt er etter sigende i annen tråd her på forumet at TT ikke har utstyr til ECM reflashing.

Har selv PCIII og har lekt litt med den, ved å legge inn standard map for original sykkel uten modifiseringer så går den helt anderledes og mye feitere, tester gjort av uavhengige viser tydelige forskjeller og da i PCs favør. Min mening er at når TT monterte inn en PC viste de til nettopp god faglig kunnskap.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
madvaa
Posts: 38
Joined: 25 Mar 2010, 21:49

Re: Tuning

Post by madvaa »

Det høres bra ut, og at TT har god erfaring med dette høres ennå bedre ut, tenkte meg en tur bort dit sjøl i slutten av mnd/begynnelsen av mai, muligens jeg må inn på ebay å plukke opp en PCIII først da??
Live fast, Die hard
`57 W/Late shovel
`02 Buell X1
`01 Night train 1550
`02 Heritage Softail 1450
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Tuning

Post by Coldman »

chrissenator wrote:Uansett har Blondie en suveren fordel over ECMen, hun kan droppe innom ethvert verksted som har PC og DynoJet utstyr og dermed mulighet til å remappe til Dovre faller, eller om hun ønsker og kan så er det rett og slett å koble opp PC mot en laptop og justere eller remappe etter beste evne og lyst.
Det er også en kjensgjerning at PC gir bedre uttelling og har flere muligheter enn ECMen til HD.

Det er kjent at HDs EFI kjører så magert som mulig for å tilfredstille div miljøkrav, prisen på en PowerCommander og justering på et godt verksted kontra en remap og justering hos HDsjappen så slipper en rimeligere i fra tuningen med PC og normalt bedre resultat - så å automatisk tenke på dele pushing blir litt feil, å antyde kunnskapsmangel blir også feil for resultatet blir bedre med PC enn remapping av ECM. Det som er korrekt er etter sigende i annen tråd her på forumet at TT ikke har utstyr til ECM reflashing.

Har selv PCIII og har lekt litt med den, ved å legge inn standard map for original sykkel uten modifiseringer så går den helt anderledes og mye feitere, tester gjort av uavhengige viser tydelige forskjeller og da i PCs favør. Min mening er at når TT monterte inn en PC viste de til nettopp god faglig kunnskap.
Jeg skjønner ikke helt hva det er Blondie har, men på nyere sykler er det altså en ECM. Den kan faktisk byttes helt ut med en annen, men kan som kjent også omprogrammeres. PowerCommander (PC) overstyrer signalene, mens Screamin' Eagle Race Tuner og Screamin' Eagle Pro Super Tuner omprogrammerer ECM'en.

Hvilke tester er det du sikter til... som har konkluderer med at PC er bedre enn f.eks de to Screamin' Eagle-tunerne?

Jeg sitter med et Bigtwin foran meg som konkluderer med det motsatte. De har testet Terminal Velocity, PC og SERT på en Fatboy. Med Terminal Velocity 5 Hk mer, med PC 12 HK mer og med SERT 13,5 HK mer. Det var nå den siden av saken, men med SERT ble både effekt- og dreiemomentskurven jevnere enn med PC. De fant også en problem med PC som de ikke likte noe særlig. PC manipulerer altså signalene som sendes til ECM. I blant vil ECM oppfatte disse signalene som urimelige (utenfor grenseverdiene) og korrigere dem. Da blir det veldig feil og det vanligste er at blandingen blir altfor feit. Videre skriver de at SERT er betydelig mer avansert enn PC og med muligheter for en finjustering som overgår PC.

Jeg sier ikke at PC er dårligere enn SERT, men jeg ser heller ingen problemer med SERT (og den andre fra HD). Det eneste måtte være at de låses til sykkelen. Jeg er også i tvil om sykkelens garanti vil gjelde om man bruker annet utstyr tunere fra HD.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Post Reply

Return to “Elektronikk”