Tuning

BigTwin
User avatar
Blondie
Posts: 91
Joined: 09 Mar 2010, 18:16

Tuning

Post by Blondie »

Har skiftet anlegg til stage I på min Road King Classic -99. Er blitt anbefalt tuning. Noen som har erfaring med dette?
Walk the line
Cyph3R
Posts: 95
Joined: 09 Mar 2010, 21:11

Re: Tuning

Post by Cyph3R »

Tuning er noe du bør gjøre i hvertfall, ellers risikerer du at sykkelen din plutselig begynner å veldig 'tørt' med unødvendig varmeutvikling og slitasje. Sørg bare for at de som får jobben vet hva de holder på med.
Cyph3R
2001 HD FLSTCI Heritage Softail Classic
...men det e' flott det! Sånn som ungdommen like'
User avatar
Blondie
Posts: 91
Joined: 09 Mar 2010, 18:16

Re: Tuning

Post by Blondie »

Når du skriver " i hvertfall" - hva ellers? Ble av HD dealer sagt at jeg måtte ha power commander i tillegg, mens andre forhandlere har sagt at tuning er tilstrekkelig.
Walk the line
Cyph3R
Posts: 95
Joined: 09 Mar 2010, 21:11

Re: Tuning

Post by Cyph3R »

Ulike konfigurasjoner trenger ulik tuning for å fungere optimalt ut i fra hva som er gjort med dem. Kombinasjonen av type filter og eksosanlegg er etter hvert blitt stor,(dysing), gasser/injection er forhold som også kommer i betraktning. Det er derfor jeg sier at det kan være en fordel å la folk som vet hva de holder på med gjøre jobben. PCIII eller andre løsninger i forhold til hva som er optimalt, er også konfigurasjonsavhengig, og for å få et optimalt resultat er det gjerne greit å ha mulighet til å kjøre i Dyno med folk som vet hva de driver med.
Cyph3R
2001 HD FLSTCI Heritage Softail Classic
...men det e' flott det! Sånn som ungdommen like'
User avatar
Blondie
Posts: 91
Joined: 09 Mar 2010, 18:16

Re: Tuning

Post by Blondie »

Jeg lover deg at jeg ikke skal prøve meg med hjemmelaptopen selv :D :D
Har planer om å la Lazy Boys gjøre jobben - det burde vel være folk som vet hva de holder på med ;)
Walk the line
User avatar
DaddyCool
Posts: 755
Joined: 09 Mar 2010, 18:30

Re: Tuning

Post by DaddyCool »

Blondie wrote:Når du skriver " i hvertfall" - hva ellers? Ble av HD dealer sagt at jeg måtte ha power commander i tillegg, mens andre forhandlere har sagt at tuning er tilstrekkelig.
Butikkene anbefaler vel ofte det de selv selger og det finnes flere løsninger i tillegg til PowerCommander.
Selv ble jeg fortalt av HD sjappa at den orginale HD tuneren var den eneste som gjaldt, gjorde derfor en del søk på nettet selv og endte med en mye billigere løsning/tuner som er 100% reversibel.
Male masculine icon...athletic godlike clone
Sandman
Posts: 561
Joined: 09 Mar 2010, 23:38

Re: Tuning

Post by Sandman »

Har nettopp investert i PCIII til litt under 2000 spenn. Denne var ferdig konfigurert til min sykkel. Har ikke fått montert den enda, men satser på at oppsettet er riktig. Om ikke finnes det ferdige mappinger å laste ned på nettet. Men om jeg må fintune den likevel, så blir det nok folk med erfaring som får ta seg av den jobben.
Ride safe, live free.
2002 Deuce m. PCIII, 4" forlenget front m 5 gr. rake. SE II slipons +++
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Tuning

Post by BikerEva »

Powercommander e.l er vel for de med injection, men de med forgasser må dyses om?

Lazy Boys har gitt meg et mye bedre inntrykk av slike som lever av å selge HD og tjenester relatert til disse enn visse andre, og har tilpasset seg dagens finanssituasjon på områder der andre virkelig burde følge etter.
User avatar
Blondie
Posts: 91
Joined: 09 Mar 2010, 18:16

Re: Tuning

Post by Blondie »

Riktig det - jeg har injection på min, og får ulike svar ang PC alt etter hvor jeg spør..
Walk the line
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Tuning

Post by BikerEva »

Jeg er ingen ekspert, men tukler man med luftfilter og eksos MÅ man også tune om. Jeg ble fortalt hos dealer man kan slippe unna dersom man bare bytter potter.

Såvidt jeg har forstått er hjernene som står i de fleste syklene såpass dumme at de ikke kan programmeres om, og derfor må man til med en Powercommander, FuelPak eller SE-racetuner eller hvilken leverandør man nå velger.

Nå er det vel sånn at Harleydealerne helst skal selge SE-tunerne og helst ikke Powercommanderne siden HD har nå kommer med disse racetunerne.

Jeg ville tatt kontakt med LazyBoys og spurt dem. Der får man greie svar og ikke en masse usaklig svadapreik på kjøpet. I tillegg ringer de andre dealerne til dem for tips og råd.
Post Reply

Return to “Elektronikk”