Batteri

BigTwin
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Batteri

Post by Assman »

Det er tydeligvis mange meninger om batterier her og det er jo i og for seg greit.
Men dere skal huske på at å la batteriet, uansett merke, stå uten vedlikeholdslading gjennom vinteren er døden for batteriet.
Har dere ikke funksjon for vedlikeholdslading på laderen deres så lad i vertfall batteriet hver andre måned gjennom vinteren.
Livet er en dans på roser........barbeint
Rider
Posts: 142
Joined: 10 Mar 2010, 16:28

Re: Batteri

Post by Rider »

Skru ut, ta med inn
Kjører skjelden korteste vei. Når jeg er fremme er turen over.
FLHTCUSE
User avatar
harleymann
Posts: 532
Joined: 09 Mar 2010, 20:18

Re: Batteri

Post by harleymann »

Lyst til å hive meg litt på her.

Har prøvd meg igjennom det meste av batterier og da alt fra Biltema til Oginal HD. Jeg har da vært på jakt etter batterier som kan gi en start sikker sykkel selv om plugger er dårlige og jeg trenger ekstra tid for å starte. I tillegg så har jeg vært opptatt av at batteriet gir nok strøm (hastighet på motoren i start øyeblikket). Og noen ganger av at batteriet tåler å ligge.

Jeg mener og bruker nå kun HD orginal gel batterier!! Og aldrig Biltema eller Varta batterier. Jeg har prøvd batterier fra alarmer også, kan være en mulighet i framtiden og bruke Lipo teknologi også på MC batterier. Men ikke enda tror jeg.

Det batteriet jeg bruker 99% i bygge sammenheng er Buell XB batterier, disse har de beste målene synes jeg og klarer fint å trekke EVO motorer.

Knut
User avatar
Lasseliten
Posts: 60
Joined: 10 Mar 2010, 09:30

Re: Batteri

Post by Lasseliten »

Kjører med Biltema batteri uten problemer og batteriet i seg selv gjør ingen skade om kvaliteten er noe lavere. Men hva er kvalitet i dette tilfelle ? Om sykkeln er lettstartet, startmotor ikke sliter pga slitasje, god kontakt på alle koblinger og ladespenning i nærheten av 14,2 volt tror jeg de fleste har batteri i mange år. Iflg http://www.gylling.no/batterier.htm" onclick="window.open(this.href);return false; skiller bla. kvaliteten seg i renhet på blyet som er kosnadskrevende og denne kvaliteten er varierende på billigbatterier.
User avatar
Pip-Pip
Posts: 45
Joined: 19 Mar 2010, 18:13

Re: Batteri

Post by Pip-Pip »

Etter el-feil med derpå ødelagt originalt gelebatteri + div. andre ødelagte komponenter, tenkte jeg at jeg skulle prøve batteri fra Biltema.
Jeg starter nå snart på min 3. sesong med billigbatteriet uten å ha hatt problemer. :D
Sjekk at batteriet leverer den nødvendige startstrømmen (CCA) som kreves for starteren (Ikke en selvfølge at et batteri med større fysisk mål leverer flere ampère).
De fleste Biltemabutikkene har en slik oversikt hengende ved batterihyllene.

Og jeg har (selvfølgelig) lader (CTek) stående konstant tilkoplet gjennom vinteren for vedlikeholdslading.
D.I.L.L.I.G.A.F.
B.I.B.L.E.
User avatar
SHSHD
Posts: 27
Joined: 10 Mar 2010, 14:19

Re: Batteri

Post by SHSHD »

Har benyttet endel Biltemabatteri tidligere, og det var ikke noe merkbart dårlige med disse enn andre batterier jeg har prøvd. På bilen hadde jeg et Biltema-batteri i 8-9 år en gang, og det var både kalde og sure vintere den gangen også. Dette har riktignok kun vært tradisjonelle batterier. Nå er jo disse nye GEL-batteriene ganske mye mer kresen på det meste, så det kan jo bety noe også for Biltema. Men min erfaring er at man ikke får samme levetid av et slikt GEL-batteri uansett, samt at de funker helt bra, til plutselig en dag, da de ikke funker lenger. Du får liksom ikke noe forvarsel om at det er på tide å bytte ...
D går sæ t'
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Batteri

Post by Erlend »

Var innom på biltema og kjøpte meg gel-batteri i dag. Så får vi se, da…
Keep the rubber side down!
User avatar
aris
Posts: 230
Joined: 09 Mar 2010, 21:20

Re: Batteri

Post by aris »

Har hatt Biltema batteri på en Harley,aldri mere.Jeg har orginal batteriet fra 02 på min Nightrain,jeg bruker vedlikeolds lader på dette.Det sier jo litt om kvaliteten på org batteriene :D
02 night train
User avatar
Gutt1
Posts: 14
Joined: 10 Mar 2010, 01:23

Re: Batteri

Post by Gutt1 »

Har brukt Biltema-batteri på flere av mine sykler, dvs. Triumpher, ikke HD. Det har gått bra, helt til i fjor, hvor batteriet kortsluttet internt og sykkelen døde! :(
Dette skjedde selvfølgelig så langt hjemmefra som mulig, på vei til mc-treff, men gode venner reddet dagen og helgen!
Batteriet hadde da gått en halv sesong.
Ikke flere Biltema-batterier på meg!
"Life is Good"
Cyph3R
Posts: 95
Joined: 09 Mar 2010, 21:11

Re: Batteri

Post by Cyph3R »

Jeg har opplevd akkurat det samme på originalt HD-batteri, så jeg tenker at det kan være feil på et produkt uansett produsent.
Cyph3R
2001 HD FLSTCI Heritage Softail Classic
...men det e' flott det! Sånn som ungdommen like'
Post Reply

Return to “Elektronikk”