Batteri

BigTwin
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Batteri

Post by Erlend »

Trenger nytt batteri til Dozer'n. Noen som har erfaring med de vedlikeholdsfrie batteriene man får kjøpt på Biltema?
Keep the rubber side down!
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Batteri

Post by Svima »

Har bare annenhåndsinfo, men snakket med en hd-kar i går om det samme og han mente at Biltema-batterier var like greit som noe annet. Om batteriene ikke hadde like lang levetid som de dyreste, så sparer du såpass med kroner at du kan alltids kjøpe nytt :D
/ Svima
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Batteri

Post by BikerEva »

Og Biltemabatteriene er verst i test på bil ihvertfall, det hjelper gjerne ikke at de er litt billigere om man bruker tre Biltemabatterier på ett litt dyrere?
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Batteri

Post by Erlend »

Er de det, altså - verst i test, mener jeg?
Keep the rubber side down!
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Batteri

Post by Assman »

Jeg har kjørt to sesonger med Biltema gelbatteri, starter tredje sesongen nå.
Har vært helt problemfritt for meg.
Vel og merke så vedlikeholdslader jeg gjennom hele vinteren.
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Batteri

Post by Svima »

Assman wrote:Jeg har kjørt to sesonger med Biltema gelbatteri, starter tredje sesongen nå.
Har vært helt problemfritt for meg.
Vel og merke så vedlikeholdslader jeg gjennom hele vinteren.
Det skal man jo uansett med dyre eller billige batterier.... I følge LB så er normal levetid på et standardbatteri 4-5 sesonger, det er ikke voldsomt mye i forhold til ditt biltemabatteri frem til nå. LB skal ha over 2000 for sitt, jeg får samme på Mekonomen til halvparten.
/ Svima
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Batteri

Post by Erlend »

Har lest litt på andre MC-forum om dette, og det hersker en viss uenighet om hvorvidt Biltemabatteriene er 'bra i forhold til hva du betaler' eller 'ræva i forhold til batterier som er fire ganger så dyre'. Felles for begge leire er at folks meninger ser ut til å være basert på fordommer og/eller 'hearsay' - i beste fall 'I båten min har jeg seriekoblet tre Biltema-batterier av en helt annen type enn det du spør om, og der døde batteriene fullstendig etter at båten min sank'...

De som har gode erfaringer med Biltema-batterier har BARE gode erfaringer med Biltema-batterier. På samme måte sier de som har én dårlig erfaring at de ALDRI skal kjøpe batteri hos Biltema igjen. Og så er det dem som har en kompis av en kompis av søskenbarnet til en kjenning av søstra til… vel, hele SYKKELEN fordampet!

Uansett, fasit ser ut til å være at folk har gode OG dårlige erfaringer med Biltemabatterier, og uten at jeg vet noe om sykkelen det står i, hvordan det har vært lagret/ladet etc. er det helt umulig å vite hvor mye av disse erfaringene som skyldes batteriet, og hvor mye som skyldes bruk(eren). Det samme gjelder forsåvidt også Sønnak og andre batterier som alle 'vet' holder høyere kvalitet enn Biltemas.

Her er det bare å gå ut og skaffe seg egne erfaringer, ser jeg. Prøver det billigste alternativet først, så får vi se.
Keep the rubber side down!
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Batteri

Post by BikerEva »

Nå måtte jeg google litt, for tidligere i vinter satt gubben og hylte triumferende "hva sa jeg??" etter han hadde handlet nye batterier til lastebilen, og nektet å kjøpe fra Biltema.

Biltema er verst i test i kulde. Nå starter man neppe sykkelen i 20 minus, så da burde det vel gå greit :)

http://www.dinside.no/834343/taaler-ikke-kulda" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Batteri

Post by Erlend »

BikerEva wrote:Nå måtte jeg google litt, for tidligere i vinter satt gubben og hylte triumferende "hva sa jeg??" etter han hadde handlet nye batterier til lastebilen, og nektet å kjøpe fra Biltema.

Biltema er verst i test i kulde. Nå starter man neppe sykkelen i 20 minus, så da burde det vel gå greit :)

http://www.dinside.no/834343/taaler-ikke-kulda" onclick="window.open(this.href);return false;
Interessant artikkel. Nå skylder man jo gjøre oppmerksom på at denne testen er utført med bilbatterier (ikke MC-batterier) i vinterkulde, og at batteriene iflg testen presterer noenlunde likt i 20 pluss. Testen er også utført med batterier med forskjellig Ah - noe som til en viss grad blir som å sammenligne epler og pærer. Tror ikke du umiddelbart kan sammenligne f. eks. et 85Ah-batteri (Best i testen) og et 62Ah-batteri (Biltema-batteriet), uansett temperatur.

Vet ikke om jeg umiddelbart ville stilt meg bak konklusjonene i denne testen. Hele testen finner du her.
Keep the rubber side down!
User avatar
Blondie
Posts: 91
Joined: 09 Mar 2010, 18:16

Re: Batteri

Post by Blondie »

Jeg ble frårådet å kjløpe mc batteri på Biltema, med begrunnelsen at det er store variasjoner fra parti til parti når det gjelder kvaliteten på batteriene derfra. Samboeren har brukt Biltemabatteri, og har ikke hatt problemer med sitt.
Walk the line
Post Reply

Return to “Elektronikk”