Alt lys etc slås på men starter kun noen ganger

BigTwin
Post Reply
User avatar
HDStreetBob2011
Posts: 5
Joined: 25 Apr 2016, 13:12

Alt lys etc slås på men starter kun noen ganger

Post by HDStreetBob2011 »

Hei
2011 StreetBob. Har Siden sist sesong slitt mer og mer med at jeg ikke får startet. Sykkelen har stått varmt og tørt vinterlagret men ikke blitt fikset :)
Slår på tenning, startprosedyre går i gang og alt er klart helt til jeg trykker på knappen, der er alt dødt. Det kan fyre på første trykk eller jeg kan trykke rundt 30-40 ganger før det tar.
Jeg har forsøkt støtta pop og ned, av og på med tenning, målt batteriet hos forhandler (helt bra), noen har åpnet huset og sett etter ever. ledning i klem, tatt noen målinger etc. Men ingenting er "feil" :roll:
Det noen har foreslått er å få sjekket relee/sikringer, men er det noen som har hatt eller hørt om lignende og som har gode råd å komme med?

May-Britt :D
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Alt lys etc slås på men starter kun noen ganger

Post by Erlend »

Hei. Om jeg forstår deg riktig, så starter sykkelen alltid til slutt. Siden batteriet ditt har blitt erklært friskt, er det derfor nærliggende å mistenke starterreleet ditt for å være synderen her. Alternativt en vakkelkontakt/ledningsbrudd et eller annet sted på veien fra startbryteren til starteren.
Keep the rubber side down!
User avatar
HDStreetBob2011
Posts: 5
Joined: 25 Apr 2016, 13:12

Re: Alt lys etc slås på men starter kun noen ganger

Post by HDStreetBob2011 »

Takk for tipset Erlend. Drar til forhandler i dag og får satt inn nytt starterrelee :)
User avatar
Vigdilan
Posts: 68
Joined: 02 Jul 2014, 11:30

Re: Alt lys etc slås på men starter kun noen ganger

Post by Vigdilan »

Rele kan kjøpes på alle bilutstyrs-forretninger og de fleste bensinstasjoner. Er ett vanlig ekstralys-rele.... :D
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Alt lys etc slås på men starter kun noen ganger

Post by Nostalgia »

Selve starterknappen er også et kjent issue.
Kan manifeste seg som periodisk problem med å få starter til å slå inn, eller stikk motsatt ved at starter står og går konstant til batteripol tas av.
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Alt lys etc slås på men starter kun noen ganger

Post by Erlend »

Nostalgia wrote:Selve starterknappen er også et kjent issue.
Kan manifeste seg som periodisk problem med å få starter til å slå inn, eller stikk motsatt ved at starter står og går konstant til batteripol tas av.
Sant. Hvordan tester du det - er det bare å demontere bryteren og legge polene mot hverandre?
Keep the rubber side down!
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Alt lys etc slås på men starter kun noen ganger

Post by Nostalgia »

Periodiske feil er en mare å finne ut av, men man kan jo f.eks stå klar med multimeter når den ikke vil slå inn og måle på spenningen på terminalen på starteren.
Strøm på terminalen, defekt starter eller dårlig jording.
Ikke strøm på terminalen, defekt bryter, ledningsnett mellom bryter og starter eller strømtilførsel til bryter.
Deretter måle seg videre utover resultatet.
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
HDStreetBob2011
Posts: 5
Joined: 25 Apr 2016, 13:12

Re: Alt lys etc slås på men starter kun noen ganger

Post by HDStreetBob2011 »

Hei.
Har fått byttet starterreleet og fått testet sykkel'n ett par uker nå.
Alt funker som d skal og starter hver gang. Takk igjen for tilbakemeldingene jeg fikk :D

Mvh May-Britt
Post Reply

Return to “Elektronikk”