Vedlikeholdslading
Posted: 05 Jul 2019, 14:13
Hei.
Jeg har en Ultraglide CVO som jeg har drevet med vedlikeholdslading av batteriet p\å om vinteren. Sykkelen står tørt og temperert, og jeg kjøpte en Cetek (MXS 3.8) lader av den sorten som viser progressen i ladesyklusen, helt til den stopper på Vedlikehold. Da menes det vel at den topper opp batteriet ved behov skulle jeg mene. Det følger med en kabel til å koble på batteriet med kabelsko, slik at ladepluggen er lett tilgjengelig uten å måtte ta ut batteriet eller skru av setet. Sykkelen har jo alarm, og derfor grunnen til at jeg ville vedlikeholdslade.
Da jeg tok ut sykkelen på våren var batteriet tilnærmet flatt, selv om laderen ikke viste dette. Måtte ta ut batteriet og lade det med en kraftigere lader, og fikk til slutt startet sykkelen. Men etter å ha kjørt i et par timer var batteriet flatt dagen etter igjen. Altså, ødelagt batteri i følge leverandøren av batteriet som sjekket det. Fikk nytt batteri på garanti, og forsøkte det samme neste vinter. Trodde altså det var selve batteriet det var noe galt med. Da det samme gjentok seg også dette året måtte det krangling til hos leverandøren for å få nytt batteri, men de var greie til slutt. Da oppstod diskusjonen om dette med vedlikeholdslading av batterier som står tilkoblet kjøretøyet og har et lite forbruk på grunn av alarmer. Leverandøren (Bema i Grimstad) var av den oppfatning at bruk av slike ladere på tilkoblede batterier ville ødelegge batteriet. Det har de beviselig rett i. Men det står ingen advarsel om dette på laderen. Hadde vært fint med innspill fra andre med erfaringer på dette. Dersom man allikevel må koble fra batteriet og ta det ut så faller liksom hele vitsen med vedlikeholdslading bort, tenker jeg. Da kan man bare sette på en vanlig lader et par timer midt på vinteren, og så rett før montering.
Jeg har en Ultraglide CVO som jeg har drevet med vedlikeholdslading av batteriet p\å om vinteren. Sykkelen står tørt og temperert, og jeg kjøpte en Cetek (MXS 3.8) lader av den sorten som viser progressen i ladesyklusen, helt til den stopper på Vedlikehold. Da menes det vel at den topper opp batteriet ved behov skulle jeg mene. Det følger med en kabel til å koble på batteriet med kabelsko, slik at ladepluggen er lett tilgjengelig uten å måtte ta ut batteriet eller skru av setet. Sykkelen har jo alarm, og derfor grunnen til at jeg ville vedlikeholdslade.
Da jeg tok ut sykkelen på våren var batteriet tilnærmet flatt, selv om laderen ikke viste dette. Måtte ta ut batteriet og lade det med en kraftigere lader, og fikk til slutt startet sykkelen. Men etter å ha kjørt i et par timer var batteriet flatt dagen etter igjen. Altså, ødelagt batteri i følge leverandøren av batteriet som sjekket det. Fikk nytt batteri på garanti, og forsøkte det samme neste vinter. Trodde altså det var selve batteriet det var noe galt med. Da det samme gjentok seg også dette året måtte det krangling til hos leverandøren for å få nytt batteri, men de var greie til slutt. Da oppstod diskusjonen om dette med vedlikeholdslading av batterier som står tilkoblet kjøretøyet og har et lite forbruk på grunn av alarmer. Leverandøren (Bema i Grimstad) var av den oppfatning at bruk av slike ladere på tilkoblede batterier ville ødelegge batteriet. Det har de beviselig rett i. Men det står ingen advarsel om dette på laderen. Hadde vært fint med innspill fra andre med erfaringer på dette. Dersom man allikevel må koble fra batteriet og ta det ut så faller liksom hele vitsen med vedlikeholdslading bort, tenker jeg. Da kan man bare sette på en vanlig lader et par timer midt på vinteren, og så rett før montering.