EFI Remapping

BigTwin
User avatar
OleMasi
Posts: 14
Joined: 21 Apr 2010, 11:07

EFI Remapping

Post by OleMasi »

Når jeg kjøpte min '02 FXSTI hadde den stage 1 allerede. Hypercharger, Slash (rake) eksos og remappet EFI.

I løpet av forrige sesong byttet jeg til piper med mer demping. V&H big radius. Etter det opplevde jeg at ved lavt turtall i nedoverbakker med bruk av motoren som brems at motoren "slurper". Det høres ut som at motoren gisper etter luft. Har hørt dette av andre harleyer, og det høres egentlig ganske rått ut, men om det er bra eller ikke er jeg usikker på.

Rent fuel/air messig skulle man tro at blandingen ihverfall ikke er for tynn. Siden blandingen sist gang mest sannsynlig ble gjort fetere med tanke på større flow gjennom motor (åpnere filter, åpnere eksos). Problemet er at jeg ikke vet hvordan eller om dette faktisk ble gjort ordentlig. Har hørt at det å kjøre med rake eksos ikke er helt bra heller siden man da har minimal motstand som visst nok skal føre til økt slitasje på sylinder kant, skjørt etc.

Spørsmålet mitt er om en powercommander vil hjelpe meg uansett hvilket F/A-ratio map ECU er lastet med?
Er det andre løsninger som kanskje egner seg bedre? Fuelpack?
'02 FXSTI Stage 1
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: EFI Remapping

Post by Coldman »

OleMasi wrote:...
Spørsmålet mitt er om en powercommander vil hjelpe meg uansett hvilket F/A-ratio map ECU er lastet med?
Er det andre løsninger som kanskje egner seg bedre? Fuelpack?
En powercommander (og Fuelpak og mange andre) lyver jo ganske enkelt til ECU om hvordan verden ser ut slik at ECU justerer bensinblandigen riktig. HDs racetuner endrer parameterene direkte i ECU. Resultatet blir det sammen.

Jeg vil tro at dersom man bruker en "ferdig" mapping fra Powercommander, vil denne være laget ut fra at ECU har standard oppsett. Er ECU endret, vha racetuner eller dealer download, blir en ferdig mapping feil. Men en god tuner vil jo kunne justere Powercommander slik at det blir riktig.

Fuelpak har jeg lest mye negativt om, men mange er fornøyde. Oppsettet ditt er såpasse spesielt at jeg ville gått for Powercommander eller racetuner (den nye heter vel supertuner...) og deretter fått en tuner til å kjøre den i en benk. Fuelpak har vesentlig færre justeringspuligheter. Mulig en av disse autotuner-greiene ville fungert. Noen av dem måler vel AF konstant og justerer seg ut fra dette.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Sandman
Posts: 561
Joined: 09 Mar 2010, 23:38

Re: EFI Remapping

Post by Sandman »

Du får ferdige "map" til stage 1 også. Ikke bare til standard ECU. Men det anbefales fra Powercommander gutta å fintune den hos proffer uansett. Var i kontakt med dem i går ang. mapping til min 2002 Deuce. De hadde da ikke ferdig mapping til mitt oppset, men anbefalte alikevel en som var i nærheten. De anbefalte samtidig å få den fintunet i benk hos forhandler (proffer).

Gå inn på siden dere å send dem en mail og spør etter riktige mappingen til ditt oppsett.

http://www.powercommander.com/powercomm ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
OleMasi
Posts: 14
Joined: 21 Apr 2010, 11:07

Re: EFI Remapping

Post by OleMasi »

Takk for svar. Har vi noen proffer med ordentlig utstyr her i nord-norge?
'02 FXSTI Stage 1
Sandman
Posts: 561
Joined: 09 Mar 2010, 23:38

Re: EFI Remapping

Post by Sandman »

Harley Davison Nord Norge, kanskje?
Ride safe, live free.
2002 Deuce m. PCIII, 4" forlenget front m 5 gr. rake. SE II slipons +++
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: EFI Remapping

Post by Coldman »

Ferdig map til stage 1 er greit, men skal den bli bra, må man jo vite hva som er lagt inn i ECM. Det blir litt som når legen skal skrive ut medisin... han må vite hva pasienten allerede tar.

Uansett: Man kan være heldig og finne en ferdig mapping eller man kan greie å finjustere selv. En god tuner vil uansett gjøre det bedre.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Sandman
Posts: 561
Joined: 09 Mar 2010, 23:38

Re: EFI Remapping

Post by Sandman »

Coldman wrote:Ferdig map til stage 1 er greit, men skal den bli bra, må man jo vite hva som er lagt inn i ECM. Det blir litt som når legen skal skrive ut medisin... han må vite hva pasienten allerede tar.

Uansett: Man kan være heldig og finne en ferdig mapping eller man kan greie å finjustere selv. En god tuner vil uansett gjøre det bedre.
Joda, men Powercommanderen overstyrer jo ECMen, eller er det jeg som har misforstått noe her?
Ride safe, live free.
2002 Deuce m. PCIII, 4" forlenget front m 5 gr. rake. SE II slipons +++
User avatar
OleMasi
Posts: 14
Joined: 21 Apr 2010, 11:07

Re: EFI Remapping

Post by OleMasi »

Sandman wrote:Harley Davison Nord Norge, kanskje?
Nei. Tror ikke Arcticharley har slikt utstyr, men de har sikkert en formening om hva jeg bør gjøre. Skal ta meg en tur dit i morgen så mulig det blir rom for en diskusjon.
'02 FXSTI Stage 1
User avatar
OleMasi
Posts: 14
Joined: 21 Apr 2010, 11:07

Re: EFI Remapping

Post by OleMasi »

Sandman wrote:
Coldman wrote:Ferdig map til stage 1 er greit, men skal den bli bra, må man jo vite hva som er lagt inn i ECM. Det blir litt som når legen skal skrive ut medisin... han må vite hva pasienten allerede tar.

Uansett: Man kan være heldig og finne en ferdig mapping eller man kan greie å finjustere selv. En god tuner vil uansett gjøre det bedre.
Joda, men Powercommanderen overstyrer jo ECMen, eller er det jeg som har misforstått noe her?
Det er slik jeg og har forstått det. Powercommanderen korrigerer bare, Standard ECU+Powercommander+ kjent mekanisk oppsett= sant.
Har man da "ukjent ECU+ powercommander + kjent oppsett" vil korrigeringen være i forhold til standard ECU og avviket fra optimalt FA-ratio kan forbli eventuelt forverres.
Det man ønsker å unngå er å kjøre med for mager blanding. Så om ECU er oppdatert med map for rake eksos og jeg har strupet med piper som har høyere motstand vil man jo kjøre med fetere blanding enn optimalt.
I verste fall er ikke ECU remappet og pga pipebytte vil avviket fra optimalt FA-ratio være mindre nå enn det var før pipebyttet.
Er avviket for galt ser man det vell på fargen på tennpluggen?
Eller er forandringene så små at man merker mer forskjell ved å kjøre i kaldt kontra varmt vær?
'02 FXSTI Stage 1
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: EFI Remapping

Post by Coldman »

Mulig jeg misforstår, men en ferdiglaget mapping (ikke en som er spesiallaget for din sykkel, men en som hvermannsen kan få tak i) er laget på grunnlag av en sykkel som er kjørt i benk.

På sykkelen som ble kjørt i benken, kan ECM ha fabrikkinnstillinger eller noe annet. Eventuelt lager Powercommander 2 mappinger - en for en sykkel hvor ECM inneholder fabrikkinstillinger og en hvor ECM inneholder Stage 1 download fra Harley.

Saken er jo den at Powercommander ikke erstatter ECM, men bare narrer den. SERT og supertuner derimot, de erstatter "innholdet" i ECM.

Så... har man selv en sykkel hvor ECM har standardinnstillinger eller Stage 1 download fra Harley, kan man altså bruke en av de mappingene Powercommander har laget ferdig. I motsatt fall må mappingen justeres. Noen annen måte er det vel umulig å gjøre det på?

Forskjellige temperaturer og høyde over havet, justerer ECM automatisk for. Og det ligger sikkert noe slikt i Powercommander også.

Ikke et vondt ord om Powercommander, men i et BigTwin jeg har testet de SERT vs Powercommander. SERT kom best ut av den enkle grunn at ECM'en i visse tilfeller "motarbeidet" Powercommander. Når Powercommander ga beskjed om temperatur, RPM osv (alle parameterene EFI er styrt etter), ble dette i visse tilfeller en "ugyldig" kombinasjon for ECM, og denne foretok så egne justeringer - og så ble det bare feil.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Post Reply

Return to “Elektronikk”