Har noen av dere fjerna katalysatoren?

BigTwin
Loud pipes save lives. 'Nuff said.
Post Reply
User avatar
KåreDump
Posts: 9
Joined: 09 Feb 2015, 10:31

Har noen av dere fjerna katalysatoren?

Post by KåreDump »

Da jeg kjøpte RK'en min kom den med Stage I og SE II-potter montert (originalpottene fulgte også med).
Syntes lyden var litt tam og lurte litt på hva jeg kunne gjøre med det.

Etter litt surfing fant jeg ut at jeg hadde en svær katalysator i enden av svanehalsene…. ikke rart det var stille.
Fant flere tråder på nettet om folk som hadde nappa ut katta, men de fleste meldt om liten eller ingen endring i hverken effekt eller lyd.
Syntes det hørtes merkelig ut, men så operert de fleste med originale potter.

Hadde ikke veldig lyst til å sette vinkelsliperen i en -12-modell, så etter litt mere surfing fant jeg "nye" svanehalser fra statene(ebay) for 600kr + frakt (som også kom på 600kr). Kjekt å ha komplett "visningsanlegg" om man skulle få bruk for det. :D

De nye svanehalsene manglet også "eksos-flappen" som stenger/begrenser røret til den høyre potta. Denne var uansett disablet av forhandler på min sykkel (sto alltid åpen).
Kutta ut et vindu i røret der hvor katalysatoren satt og fikk ut alt katalysatormaterialet (drittjobb!!!!!) og sveisa igjen potta.
illustrasnonsbilde, ikke mine rør
illustrasnonsbilde, ikke mine rør
Var rimelig spent på resultatet når de originale svanehalsene ble bytta ut med de modifiserte.

WOW!! Snakker om forskjell, nå høres sykkelen faktisk ut som en Harley, ikke som astmatisk Honda!! :D

Pga snø, is og vinter har jeg ikke fått prøvekjørt mer enn et par hundre meter, og kan ikke si jeg merker noe forskjell effektmessig.
Våren får vise om det funker som det er eller om det må mappes om. :roll:

Noen andre som har erfaring?
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Har noen av dere fjerna katalysatoren?

Post by Erlend »

Dang! Man lærer noe hver dag! :D
Keep the rubber side down!
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Har noen av dere fjerna katalysatoren?

Post by chrissenator »

Blir spennende å se om du blir fornøyd på litt lengre turer og om en mapping blir nødvendig. Investerer du i en PowerVision så mapper du den selv med AT(auto tune) - det blir rimeligere enn en runde på dynobenken :-)
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
KåreDump
Posts: 9
Joined: 09 Feb 2015, 10:31

Re: Har noen av dere fjerna katalysatoren?

Post by KåreDump »

Er rimelig spent selv.
Det ble MYE mer lyd.

Har en tur til Irland på tapetet i sommer, så det spørs om det blir slitsomt med all lyden…
Tor det skal gå greit, gjør det ikke det er det bare å smekke på originalanlegget igjen.

Er faktisk mer i tvil om behovet for ny mapping. Katalysatoren var rimelig restriktiv, klarte bare såvidt å blåse gjennom den. :mrgreen:
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Har noen av dere fjerna katalysatoren?

Post by chrissenator »

Du er åpenbart handy med litt verktøy, så når du alikevel har modifisert potten og har koll på sveiseaparat kan du vurdere å lage et spjeld inni potten som du kan justere fra utsiden. En plate med mange hull i slik at du kan velge hvor mye lyd du vil ha utifra vinkel på spjeldet, det er blitt veldig pop med justerbar eksos.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
KåreDump
Posts: 9
Joined: 09 Feb 2015, 10:31

Re: Har noen av dere fjerna katalysatoren?

Post by KåreDump »

Noe slikt?

Hadde originalt en slik ventil like før den høyre potta, den"omdirigerte eksos til den venstre potta.

Den venstre potta er originalt MYE mer innsnevra enn den høyre, og på den måten ble lyden regulert.
rkExhaust.jpg
Med mye mer åpne SE-potter (begge er like åpne) så hadde den ingen hensikt lenger og var derfor disablet av forhandler.
Post Reply

Return to “Eksos”