Progressive dempere

Ramme, gaffel, hjul (inkl. dekk) og fjæring
Post Reply
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Progressive dempere

Post by Harlex »

Har fått montert progressive dempere både foran og bak. Etter 90 mil i helgen er konklusjonen at det definitivt var verd det. Stor forbedring i kjøreegenskaper :D Det som imidlertid ikke er så kjekt er at jeg nå har begynt å få vondt i ræven... Ved kjøring på normal vei er det ingen problem, men hvis jeg kommer i noen svære humper/hull eller kraftig telehiv får jeg meg et REALT "spark" i ræven. :o Fjæringen bak blir med andre ord i aller hardeste laget ved kraftige humper..... MEGET plagsomt... spesielt over fjelloverganger med telehiv.
Er dette baksiden av medaljen eller går det an å justere disse demperene.
Demperne er slike progressive 412 Heavy duty....
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Progressive dempere

Post by chrissenator »

Lengden på dem er?
Hva har du stiltdem inn på?
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Progressive dempere

Post by Harlex »

chrissenator wrote:Lengden på dem er?
Hva har du stiltdem inn på?
Regnet med du kunne svare ja men postet det slik at alle kan få nytte av din kunnskap ;)

Stilt inn på ja... Det var det.... Ikkje vet eg.... Ikkje vet eg lengde heller... Finner ikkje kvitteringen.... Som du skjønner har jeg ikkje gjort det sjøl... (denne gangen heller) :oops:
Kjøpte dem som ble anbefalt og som visst nok var de mest ønskede/vanligste....


Men når du spør om hva jeg har stilt dem på tyder det iallefall på at de kan stilles på og ræven igjen kan få fred....?
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
pinball
Posts: 62
Joined: 10 Mar 2010, 22:23

Re: Progressive dempere

Post by pinball »

er nok bare en justerings sak på demperne, bruker samme typen selv, og med litt prøving og feiling på hvor stramme de skulle være, så spretter jeg ikke lenger rundt i dumpene, fulgte vel med 2 justeringsverktøy i pakka også gjorde det ikke? Forøvrig er justeringen gjort på 10 sek
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Progressive dempere

Post by chrissenator »

Da har du sikkert de korteste som du kan ha, de er etter min mening for korte siden de må stå på den hardeste innstillingen om du ikke skal bunne dem hele tiden og de er håpløse om du skal ha med en bakpå. Jeg fikk mine i erstatning for de originale som bunnet bare de fikk høre om norsk veistandard.
Da jeg fikk mine var det de laveste tror jeg 11.5" for det var det som var mest vanlig å kjøpe av progressive - men det tenkte jeg lite på da jeg fikk dem, regnet med at progressive løste alle problemene med demping men dengang ei.

Det er fire preset justeringer på demperene dine og du fikk med en liten hakenøkkel som du bruker til å vri demperene rundt med, de er en liten plate med fire hakk i og hakkkene løfter eller senker demperene med en cm eller så pr hakk, jo høyere opp de er stilt inn jo hardere blir de og omvendt. Stiller du de mykt bunner du tvert i hver eneste hump og stiller du dem hardt så får du seriøs spanking og ryggraden din blir seriøst komprimert...

Ta en tur innom så skal vi se hva de er stilt inn på og evnt jusse litt på buttkickersene før du får steikepanne ræv og giraff hals :-)
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Progressive dempere

Post by Harlex »

chrissenator wrote:Da har du sikkert de korteste som du kan ha, de er etter min mening for korte siden de må stå på den hardeste innstillingen om du ikke skal bunne dem hele tiden og de er håpløse om du skal ha med en bakpå. Jeg fikk mine i erstatning for de originale som bunnet bare de fikk høre om norsk veistandard.
Da jeg fikk mine var det de laveste tror jeg 11.5" for det var det som var mest vanlig å kjøpe av progressive - men det tenkte jeg lite på da jeg fikk dem, regnet med at progressive løste alle problemene med demping men dengang ei.

Det er fire preset justeringer på demperene dine og du fikk med en liten hakenøkkel som du bruker til å vri demperene rundt med, de er en liten plate med fire hakk i og hakkkene løfter eller senker demperene med en cm eller så pr hakk, jo høyere opp de er stilt inn jo hardere blir de og omvendt. Stiller du de mykt bunner du tvert i hver eneste hump og stiller du dem hardt så får du seriøs spanking og ryggraden din blir seriøst komprimert...

Ta en tur innom så skal vi se hva de er stilt inn på og evnt jusse litt på buttkickersene før du får steikepanne ræv og giraff hals :-)
Etter å ha sveid hjernen litt igang gikk jeg ned i kjelleren og fant pakken til demperene...... Der fant jeg delenummer, justeringsverktøy mm...
Mine er 11"(?!???!!??) heavy duty... Disse: http://www.axiomcycles.com/pages/item/i ... 3-068-0222" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg tar meg en tur i nærmeste fremtid jeg så kan du som har justert på dette før bistå..... :)
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Progressive dempere

Post by Harlex »

Har funnet ut at demperene er innstilt på det mykeste :? Jeg må altså leve med smell i ræven.... Litt dumt men det er stort sett ikke noe problem i det daglige... Var bare helt jævlig over deler av Haukeli.... Med madammen bakpå var de topp. Generelt har jo sykkelen fått betydelig bedre kjøreegenskaper og det er sånn sett verd det... Kanskje jeg på se etter et nytt, mykere sete nå da..... :P
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
Post Reply

Return to “Chassis”