Motorolje

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
User avatar
Hogne
Posts: 10
Joined: 16 Oct 2010, 11:56

Motorolje

Post by Hogne »

Ser at det i amerikansek HD-forum skrytes av Amsoil sine oljeprodukter. Noen som har prøvd disse, evt. vet hvor man kan å tak i de i Norge?
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Re: Motorolje

Post by Hanlucky »

Us Bildeler AS i Alta var forhandler av dette merket, men gikk konkurs i April i år ...
Tror ingen andre har tatt over agenturet etter dette.
Raskere enn sin egen.....
User avatar
Hogne
Posts: 10
Joined: 16 Oct 2010, 11:56

Re: Motorolje

Post by Hogne »

Hmmm...... hva slags motorolje brukes på f.eks motorer som min, en 1340 94- mod? Regner med det er forskjell på merkene, og at det er mange som har mye erfaring angående dette....
Harleyboy
Posts: 60
Joined: 08 May 2010, 17:11

Re: Motorolje

Post by Harleyboy »

Har en 79 modell som jeg har kjørt på siden 19pil og bue og er kjempe fornøyd med Quaker State 20-50 olje (mineralsk).
Motoren halverer metalisk støy og ser nydelig ut på innsiden, med tanke på avlæiring i smøresystemet.
I'm the happy guy. :-)
User avatar
Anders
Posts: 97
Joined: 10 Mar 2010, 21:58

Re: Motorolje

Post by Anders »

Du skal bruke 20W50 mineralolje på sykkelen din.
Merket har ikke noen spesiell betydning, men min holdning er å kjøpe skikkelig greier. Dvs at jeg styrer unna biltema osv. Sikkert grei nok den oljen også, men det gir en bedre feeling når jeg veit at det er prima vare på sykkelen.
entusiast - Softail Custom
User avatar
Anders
Posts: 97
Joined: 10 Mar 2010, 21:58

Re: Motorolje

Post by Anders »

Forøvrig kan du bruke samme olje på primær og girkasse (såfremt dette er originalt). Det går ca 5 liter.
entusiast - Softail Custom
User avatar
sam
Posts: 1
Joined: 26 Sep 2010, 07:06

Re: Motorolje

Post by sam »

Fordel med god olje ettersom det er rullelager og ikke kulelager i motoren.. Biltemaolje er derfor ikke å satse på. Feil olje resulterer i at rullene ikke ruller, men sklir og får "flat spot" på seg.
User avatar
andyharley
Posts: 23
Joined: 09 May 2010, 09:02

Re: Motorolje

Post by andyharley »

Lurte på hvorfor noen her er negative til Biltema olje. Har dere noen negative erfaringer etc? Var selv veldig skeptisk, men da jeg fra sikre kilder har fått bekreftet at Biltemas oljer leveres av Statoil, tok jeg sjansen. Syns rett og slett org HD olje til 130-140 kr literen var for drøyt (iallefall så lite jeg kjører :D ). Betalte vel 199,- for 4 liter 20-50 olje. Har funket greit det. Skulle vært intr og hørt hva folk har opplevd med Biltema olje.
User avatar
arntfoel
Posts: 8
Joined: 22 Jul 2010, 13:38

Re: Motorolje

Post by arntfoel »

De fleste blir opplært til at mineralsk 20W-50 skal benyttes på våre BigTwin. Kjører på Gulf sommerstid, selges av lokal forhandler i Trondheim. Men denne oljen er dyr..
Kjører med en 79 mod Shovel hele året (sidevogn på vinter). Benytter på vinteren helsyntetisk Biltema 5W-50 for at maskina i det hele tatt skal rotere når det er kaldt.. men bytter da olje oftere enn vanlig. Men - er overbevisst om at det er mindre mettallyd i maskina med syntetisk olje , har også samme erfaring med girolje. Men hører på de eldres råd - mineralsk skal det visst være
User avatar
Anders
Posts: 97
Joined: 10 Mar 2010, 21:58

Re: Motorolje

Post by Anders »

andyharley wrote:Lurte på hvorfor noen her er negative til Biltema olje. Har dere noen negative erfaringer etc? Var selv veldig skeptisk, men da jeg fra sikre kilder har fått bekreftet at Biltemas oljer leveres av Statoil, tok jeg sjansen. Syns rett og slett org HD olje til 130-140 kr literen var for drøyt (iallefall så lite jeg kjører :D ). Betalte vel 199,- for 4 liter 20-50 olje. Har funket greit det. Skulle vært intr og hørt hva folk har opplevd med Biltema olje.
Biltema har vel mye bra, men oljen er jeg usikker på.. De har ihvertfall mye slitedeler til bil som ikke har stått til forventningene på levetid, og hører andre sitter med samme inntrykk.
Har ikke peiling på olje, og kjører derfor på premiummerker. Bruker Havoline selv.. Men tror du Biltemaolje er akkurat samme oljen som er på ei Statoilflaske, eller den oljen som kansje ikke oppfyler kvalitetskrava til olje hos Statoil som havner oppi ei Biltema-kanne?

Svaret på denne trården er ihvertfall 20W50 (så lenge det er noen varmegrader). Alle olje funker sikkert, og det er opp til hver og en å bestemma hva man skal mate børsa med :)
entusiast - Softail Custom
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”