Mer open eksos og luftfilter, noen hensikt?

Post Reply
User avatar
jonnyG
Posts: 6
Joined: 07 Sep 2010, 21:48

Mer open eksos og luftfilter, noen hensikt?

Post by jonnyG »

Har en orginal 2010 xl 883 iron, har det noe hensikt å skifte bare eksosrørene og luftfiler ? Blir det bare "mere " lyd?
User avatar
HD-Per
Posts: 101
Joined: 03 Aug 2010, 23:52

Re: Mer open eksos og luftfilter, noen hensikt?

Post by HD-Per »

Gjør du det, må du som regel gjøre noe med tilførselen av bensin/luft (omprog. ECM) også, ellers vil motoren gå altfor varm.
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Mer open eksos og luftfilter, noen hensikt?

Post by Coldman »

Hei og velkommen til forumet.
Først må jeg si at Iron er en av de tøffeste HD (kanskje den tøffeste) som ruller ut av samlebåndet.

Jo - du får mer lyd, men også mer krefter ut av motoren. Fra fabrikken er den strupa ned for å klare utslippskravene. Hvor mange HK du kan få i tillegg, vet jeg ikke. Det er vel litt ulike oppfatninger. Som HD-Per sier, trenger du en såkalt Fuel Management dings for at motoren skal få det bra. Om du bare bytter pottene for å få mer lyd, har jeg hørt at ECM'en klarer å kompensere for det uten omprogrammering. Forhandlerne har også noe de kaller for "Dealer Download" som de kan legge inn (også hvis du bytter til åpnere luftfilter). Skal du ikke gjøre noe mer med sykkelen eller få den fintunet i en benk, er kanskje det en ok løsning.

Jeg ville bare byttet pottene for å få litt gromlyd og heller roet ned litt og konvertert til 1200 etter hvert. Det er først da du vil merke den store forandringen.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Mer open eksos og luftfilter, noen hensikt?

Post by Harlex »

Enig med coldman... Skift pottene først for å få gromlyd. Effektmessig kan du deretter drømme om 1200 konvertering. Ved en konvertering får du "ny" sykkel... Sinnsyk forskjell fra 883.... 8-)
Jeg mener du finner "tråder" om både valg av eksos og 1200 konvertering her på forumet men du må jo bare spørre hvis du lurer....
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Mer open eksos og luftfilter, noen hensikt?

Post by BikerEva »

Og om du trenger et Screamin Eagle luftfilter og en Powercommander, så har jeg liggende til myyyye bedre pris enn forhandler :D

Velkommen, forresten :)
User avatar
jonnyG
Posts: 6
Joined: 07 Sep 2010, 21:48

Re: Mer open eksos og luftfilter, noen hensikt?

Post by jonnyG »

Takker så mye for svarene, for se hva en finner på :-)
User avatar
Pondus
Posts: 77
Joined: 16 Nov 2010, 09:00

Re: Mer open eksos og luftfilter, noen hensikt?

Post by Pondus »

Hei...er ny både HD eier og på forummet.

Veldig bra forum!!

Har lest litt om lyd og bytting av eksosanlegg, da jeg har et tinitus(øresus pga støyskade) problem, vurderer jeg å bytte fra Screeming Eagel 2 til originalt anlegg. Det er en Sportster 883 Custom 2001 mod jeg har kjøpt med justert motor for SE eksosanlegg og luftfilter. Kan jeg uten videre sette på originalt anlegg? Lyden er "himmelsk".......men må nok bite i det sure eplet;-)
User avatar
Guffen
Posts: 626
Joined: 10 Mar 2010, 08:06

Re: Mer open eksos og luftfilter, noen hensikt?

Post by Guffen »

Hei og velkommen til oss!
Du må nok "justere tilbake". Trøsten må vel være at det er mye billige deler å få tak i ;-)

Dessuten er jeg helt enig med deg. Ta vare på hørselen. Bruk også gode ørepropper mot vindsuset. Spør en audiograf om gode råd!
User avatar
Pondus
Posts: 77
Joined: 16 Nov 2010, 09:00

Re: Mer open eksos og luftfilter, noen hensikt?

Post by Pondus »

Monterte tilbake til originale potter i dag. Flott dyp og kraftig nok lyd;-)
User avatar
Pondus
Posts: 77
Joined: 16 Nov 2010, 09:00

Re: Mer open eksos og luftfilter, noen hensikt?

Post by Pondus »

Rettelse......byttet tilbake til Scremming Eagel 2 . :err: Ble noe "pinglete" lyd med originale potter.
Sykkelen likte dem heller ikke med hosteting og harking. Måtte kjøre i lavt gear med høy omdreining . Tilbake til "godlyd" slik at sykkel og eiger stortrives i lav omdrieining. Heeeerlig med "vår"...Har heldigvis gode klær, for nå er det nok drømming mot sesong. Vi kjører!!! :twisted:
Post Reply

Return to “Sportster”