Nytt dekk

Ramme, gaffel, hjul (inkl. dekk) og fjæring
Post Reply
User avatar
frasin
Posts: 11
Joined: 06 Apr 2010, 04:04

Nytt dekk

Post by frasin »

Hei! Jeg har nå fått lagt på nytt dekk på forhjulet på min Road King.
Et Dunlop D402HD.
Men så står det "rear wheel fitment only" på dekket.
Altså et bakdekk.
Dimensjonen er 130/90-16, 5.00/5.10-16.
Kan jeg bruke dette dekket på forhjulet?

Mvh frasin
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Nytt dekk

Post by Erlend »

Ja. Og nei. Alt etter hvem du hører på.

Endte opp med en lignende kombo etter omlegging for etpar år siden. Verkstedet kunne ikke skaffe fordekk med whitewall og gikk for to bakdekk i stedet. Jeg ringte dekkprodusenten for sikkerhets skyld og fikk til svar at det går an å bruke bakdekk foran, under forutsetning av at det monteres mot rulleretningen. (Akkurat DET hadde ikke verkstedet fått med seg, så det ble tur tilbake og remontering av fordekket. Og så sendte de meg avgårde uten å montere bremsene mine, men det er en annen historie... Her burde det kanskje etter hvert begynt å ringe en bjelle.) Fortsatt litt usikker, ettersom både rulleretning og "for rear wheel use ONLY" er tydelig preget inn i dekket, men produsenten vet vel kanskje best, så da ble det sånn. Kjørte med dekket slik i to sesonger, og har ærlig talt ikke merket noe til "feilmonteringen" - men jeg vet jo ikke hvilken innvirkning det evt ville hatt i kombinasjon med panikkbremsing under ugunstige forhold.

Da jeg byttet sykkel i høst overtok madammen gammelsykkelen og satte den inn for service og dekkbytte. Annet verksted, denne gangen. Whitewall finnes fortsatt ikke som fordekk i den dimensjonen jeg ville ha, men denne gangen nekter verkstedet å bruke et bakdekk. De gjør det HELT klart at hun i så fall får det montert på eget ansvar, og i strid med verkstedets anbefalinger. Så hun går for et smalere fordekk, og får et som er beregnet på å sitte foran i stedet.

Må vel si at jeg føler meg mye tryggere nå som jeg vet at hun har riktig dekk foran seg...
Keep the rubber side down!
User avatar
Lariat
Posts: 442
Joined: 10 Mar 2010, 17:43

Re: Nytt dekk

Post by Lariat »

skift dekket for det er feil gummiblanding i det jes i fra det gamle forumet fikk et fordekk montert bak og det ble utslitt etter noen få tusen han fikk nytt det er forskel i gummiblandinga du har mindre vekt på fremhjulet eller mindre slitasje alt etter øye som forklarer lol
GRIP DAGEN FØR DEN TAR DEG 99%
User avatar
frasin
Posts: 11
Joined: 06 Apr 2010, 04:04

Re: Nytt dekk

Post by frasin »

Tusen Takk for svaret!
Jeg har nå snakket med verkstedet og de sa jeg skulle komme tilbake med hjulet, så skulle de fikse det.
Får håpe de klarer å skaffe riktig dekk, hvis ikke må jeg vel finne en annen dimensjon jeg også.

Mvh frasin
User avatar
Erik88
Posts: 51
Joined: 13 Mar 2010, 19:21

Re: Nytt dekk

Post by Erik88 »

Noen som vet om et firma i Oslo-området som kan ta et dekkbytte litt kjapt ?

Det er bare 2 mm (eller noe slikt) igjen på fordekket, og jeg må få byttet det ...
Lazy hadde 14 dagers ventetid på slikt. :cry:
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Nytt dekk

Post by Erlend »

Ring Custom Service. Arne og Lars fikser det meste. Hils fra meg.
Keep the rubber side down!
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Nytt dekk

Post by tutte »

Erlend wrote:Ring Custom Service. Arne og Lars fikser det meste. Hils fra meg.
Eller meg.Men ring først 2267 9499 mellom kl 9-17,de har mye å gjøre om dagen.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Erik88
Posts: 51
Joined: 13 Mar 2010, 19:21

Re: Nytt dekk

Post by Erik88 »

Custom Service gutta fikset det mens jeg ventet. Tror det var Lars jeg hadde med å gjøre.
Flinke gutter ! :D
Post Reply

Return to “Chassis”