Olje temp?

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Olje temp?

Post by Coldman »

mustang wrote:
Guffen wrote:
ace66 wrote:Er minimalåt med trykk, men ikke heeelt på null. Har måler som jeg ser på ja. Lurer litt på å bytte oljepumpa etterhvert. Men er ikke mange omdreiningenne som skal til for at trykke stiger.
Hvilket tomgangsturtall har du da? Det er noen som justerer det lavest mulig for at det skal høres tøft ut, og da blir det lite trykk igjen.
Også er det vel ikke noe bra for motoren og gå på så veldig lavt turtall på tomgang eller lavt turtall på høyt gear. :err:
På tomgang tror jeg ikke det er noe negativt med veldig lavt turtall - forutsatt at motoren får tilstrekkelig smøring. Min har høy tomgang (ca 1000 RPM tror jeg) for å få nok smøring og kjøling. Det er jo kjempehøyt i forhold til det eldre sykler krever.

Lavt turtall på høyt gir er vel heller ikke noe problem, men motoren skal jo ikke slite. Jeg passer meg vél for å ikke la motoren "lugge". Har kjørt bak en del sykler som av og til høres ut til å ha det kjempetungt. Høres ut som de med fordel kunne gira ned et par ganger. Mulig det bare er mine ører som ikke er gode nok, men det høres virkelig ut som motorene sliter.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Olje temp?

Post by mustang »

Første gang jeg var hos Olav på HD-Hokk med sportser`n så justert han opp tomgangen til et normalt nivå. Den gikk alt for lavt og han sa også at det ikke gjorde noe om jeg bruker turtall så motoren kan jobbe lett. Kjører du i 80 km/t så bruk 4 gear fortalte han meg. Kunne jo vert greit å ha en turteller på`n for å se hva den yter. Jeg syntes det er vondt å høre når motorer på lave turtall og høyt gear jamrer seg for å gå rundt, men det er jo opp til en sjøl hvordan man vil bruke kjøretøyet. :err:
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”