Dempere

Ramme, gaffel, hjul (inkl. dekk) og fjæring
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Dempere

Post by chrissenator »

tutte wrote:Slik som jeg kjører er luftdempere det riktige. En dag alene uten oppakning den neste med passasjer og full oppakning. Veldig greit å bare kunne pumpe opp trykket. Skiftet over fra SAE 10 foran til 7,5 (halvparten SAE 5 og SAE 10) da jeg syntes den ble litt for treg (holdt seg ikke i bakken) ved kaldtvær.
Hvilken olje har du Tutte? Er det syntetisk gaffel olje?.

Leste en gang om en eller annen glyserol tilsetning i gaffel for å hindre treg olje i -grader, det var brukt i Finnland når de kjørte Speedway og andre MC race på islagte vann ned til -30 grader :)
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
NUTS
Posts: 89
Joined: 22 Mar 2010, 22:48

Re: Dempere

Post by NUTS »

Ser ut som dere er sammstemte for luftdempere. Dere har tydeligvis heller ikke problem med lekasje? Har et par kompisser med luftdempere,og syns de har problemer støtt og stadig. Får fundere litt.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Dempere

Post by chrissenator »

NUTS wrote:Ser ut som dere er sammstemte for luftdempere. Dere har tydeligvis heller ikke problem med lekasje? Har et par kompisser med luftdempere,og syns de har problemer støtt og stadig. Får fundere litt.
Lekkasje i demperene er relativt sjeldent med mindre det er bevegelse/press på slange kobling mellom demperene, også slangene fungerer i årevis problemfritt om de ligger i fred og noenlunde fritt..

Løsningen jeg benytter er bilventil i hver demper så jeg pumper de opp manuelt pr enkeltvis og har ennå ikke hatt noe lekkasje, har også bilventil i gaffel og det fungerer utmerket og ingen lekkasje der heller :D

Min erfaring er kun positiv og om jeg får en til sykkel så blir luftdempere pri #1... + progressive i gaffel :D
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Dempere

Post by tutte »

Husker ikke helt, men kan ikke tenke meg annet enn at det var syntetisk. Gaffelolje fra Autorisert HD-verksted.
Blåste bakdemperene en gang med to på full bagasje og telehiv ned Eggedal, var sikker på at jeg måtte pakke om demperene siden olje kom ut. Men neida var bare å pumpe opp igjen funker fortsatt 60-80.000 km senere.
Hvem er det som kjører HD i 30 blå??
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Dempere

Post by chrissenator »

tutte wrote:Hvem er det som kjører HD i 30 blå??
Det er vel bare tutte det! :lol:
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Dempere

Post by tutte »

chrissenator wrote:
tutte wrote:Hvem er det som kjører HD i 30 blå??
Det er vel bare tutte det! :lol:
Kanskje 15-17 men det er ikke så mye kos.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Dempere

Post by chrissenator »

Hur det gikk med funderingen NUTS?...
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
NUTS
Posts: 89
Joined: 22 Mar 2010, 22:48

Re: Dempere

Post by NUTS »

Har vel blitt med fundering forløpig.Men luftdempere bak er tydeligvis tingen.Fruen har ikke vært med noe i år,så problemet har vel ikke vært stort. Vi får se til vinteren.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Dempere

Post by chrissenator »

NUTS wrote:Har vel blitt med fundering forløpig.Men luftdempere bak er tydeligvis tingen.Fruen har ikke vært med noe i år,så problemet har vel ikke vært stort. Vi får se til vinteren.
Det var slik en stund at jeg ikke hadde noen bakpå og jeg tenkte flere ganger på å gi en bæng i luftdempere, etter jeg fikk dem på fikk jeg en helt NY sykkel enten jeg kjører solo eller med noen bakpå, et fint vinterprosjekt og nå går AirShocks på ebukta helt ned i $30 + frakt :D
Det er etter min vurdering en av de beste investeringer du kan gjøre for kjøreegenskapene sammen med progressive fjærer i gaffel samt en forkbrace, jeg vil påstå at de forbedringene øker sikkerheten og kjøregleden betraktelig..
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Chassis”