Batteri...

Post Reply
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Batteri...

Post by Svima »

Noen som vet hva standard Amph er på batteriet på sykkelen min...? Og hva jeg bør ha i og med at sykkelen trekker voldsomt med strøm ved kaldstart? Må ha nytt batteri nå, Mekonomen har en type på 18 A, er det std?
/ Svima
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Batteri...

Post by Coldman »

Originalt er batteriet 12 Ah på Sportster 1200 Custom fra 2004 og nyere.
Ditt batteri har nr. 65958-04A.
Batteri.jpg
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Batteri...

Post by Svima »

ok, da bør det batteriet på 18 være bra for en tungstartet en da....? For det er ikke ulemper ved å gå opp på Ah?
/ Svima
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Batteri...

Post by BikerEva »

Jeg merket STOR forskjell da jeg fikk et gel-batteri istedetfor et vanlig...
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Batteri...

Post by Coldman »

Svima wrote:ok, da bør det batteriet på 18 være bra for en tungstartet en da....? For det er ikke ulemper ved å gå opp på Ah?
Jeg er usikker. Andre her har sikkert peiling. Det tar selvfølgelig legre tid å lade ut et 18 Ah batteri enn et 12 Ah batteri, men det er flere "mål" på et batteri, f.eks. reservekapasitet og CCA (Cold Crank Amperes) som kanskje bør tas hensyn til.

Det er sikkert flere grunner til at HD har valgt 12 Ah batterier til Sportster. Uavhengig av hvilket batteri du velger ville nå jeg ha funnet ut hvorfor sykkelen er tungstartet. Har du forgasser? Du gir vel ikke gass når du kaldstarter?
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Batteri...

Post by Svima »

Nei jeg har sluttet med det nå :D Men jeg mistenker at batteriet jeg har er utkjørt, det er fem år gammelt og har stått ute i kald garasje før jeg overtok. Jeg ser i en annen tråd at erfaringene er delt, men jeg er så klart interessert i å finne et godt batteri til en ok pris. Hvis HD-batterier er overpriset er jeg ikke redd for å velge mekonomen for å teste. Men hvis jeg bør velge dyrt for å få den effekten jeg er ute etter vil jeg ikke kaste bort penger på noe billig heller....
Sykkelen lader ut hvis den står litt uten å bli brukt. Og den tapper seg hvis jeg ikke kjører litt tur med den. Til og fra jobben på 5 km er for lite til å lade opp nok, og noen sånne turer resulterer i at den til slutt tappes ved oppstart... Savagen jeg hadde startet etter noen forsøk etter å ha stått uten lading om vinteren, mens sportsteren starter ikke etter noen ukers ferie om sommeren. Jeg håper det bare er batteriet...
/ Svima
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Batteri...

Post by Erlend »

Jeg vil vel si at et fem år gammelt batteri med såpass høy selvutlading er modent for spesialavfallscontaineren.
Keep the rubber side down!
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Batteri...

Post by Svima »

det er det jeg tror også, spm er hva jeg bør kjøpe av batteri...bør jeg kjøpe et kraftigere batteri (sykkelen er ikke som den var, nå er den satt opp med 1200-kit, luftfilter, effektanlegg, større starter etc), så jeg lurer på om jeg bør ha kraftigere batteri denne gang enn hva som var originalt.
/ Svima
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Batteri...

Post by Coldman »

Jeg har forhørt meg litt. Det skal ikke være noe negativt ved å gå fra 12 til feks. 18 Ah.

Åpnere eksos og luft skal vel for øvrig ikke ha noen betydning for batterikapasiteten.

Da min Sportster ble oppgradet fra 883 til 1200 (med omtrendt samme komp), funka det gamle 12 Ah-batteriet helt uten problemer. Men siden du har kraftigere starter, er det sikkert lurt å klinke til med noe kraftigere. Om jeg var deg, ville jeg bare kjøpt et batteri på Biltama. 1/3 av HD-pris.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Batteri...

Post by Svima »

Da bestiller jeg et i dag, så får jeg forhåpentligvis liv i den i helga :D Takk for hjelpa !
/ Svima
Post Reply

Return to “Sportster”