Bytte av speedometer

User avatar
rigotta
Posts: 35
Joined: 29 Jun 2010, 11:14

Bytte av speedometer

Post by rigotta »

Har en importert Road King jeg skal bytte speedometer på, fra miles til km.

Hva gjør jeg for å oppdatere km-stand? Er det mulig å få dokumentert speedometer bytte og får inn km-stand fra gammelt speedometer i vognkort?
Når det gamle speedoemteret blir liggende uten strøm, vil km-standen bli slettet?
User avatar
bas2003
Posts: 42
Joined: 28 Sep 2012, 02:44

Re: Bytte av speedometer

Post by bas2003 »

Kanskje ikke de helt korrekte svarene du ønsker, men jeg kjøpte brukt speedometer i vinter. Han haddde flere å velge i, med forskjellige km stand på alle, så jeg antar derfor at speedometeret ikke mister km-stand.
Selv tok jeg bilde av mitt gamle speedometer i miles, som jeg kan bruke som dokumentasjon ved et eventuelt salg. Men om kjøper trur på det, er en annen sak.
Nå er vel de fleste motorsykkler ikke i like mye bruk som en bil, som gjerne passerer2-300 000km. Om sykkelen ved salg har gått 20 000 eller 70 000 km bør jo vurderes av kjøper.
Og hvem kan dokumentere at speedometert i miles er korrekt, såsant en ikke har hatt sykkelen siden den var ny og dokumentert servicebok?
Min hadde bare gått 13 000 miles og er 10 år gammel og ble importert i fjor. Er det til å stol på?
Bare en liten tanke fra meg.....
User avatar
rigotta
Posts: 35
Joined: 29 Jun 2010, 11:14

Re: Bytte av speedometer

Post by rigotta »

Du har helt klart et poeng. Mulig jeg kommer til å gå for din løsning med bilde og i tillegg beholde de gamle speedometeret siden det ikke resettes. I følge den lokale HD butikken var det ikke mulig å oppdatere km-stand på speedometer, og det er joe egentlig betryggende, selv om jeg er rimelig sikker på at det er mulig.
User avatar
bas2003
Posts: 42
Joined: 28 Sep 2012, 02:44

Re: Bytte av speedometer

Post by bas2003 »

Så på FBI på NRK i dag,og der koblet de på en liten dings i Tyskland og resatte speedometeret fra 220 000 tilbake til 50 000km på et par sekunder, Sikkert noen som kan gjøre dette med motorsykkel også. Men en får bruke sunn fornuft og se over hele sykkelen, hvis en skal kjøpe ny.
Min far kjøpte ny MB 220 cdi i 2002, og den har gått 59 000 km etter 11 år. Det er jo ingen som trur den har gått så lite. Må være juksing, sier alle... Men den er ikke tilsalgs. :-)
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Bytte av speedometer

Post by chrissenator »

rigotta wrote:Selv om jeg er rimelig sikker på at det er mulig.
Det er helt riktig, det er mulig å endre et HD speedometer.

De elektroniske er det rimelig sikkert mulig å stille om til kmt også - tviler på at de lager spesielt til miles og kmt, det er like lett for et elektronisk speedometer å skifte mellom kmt og miles som det er for et elektronisk termometer å pingse mellom grader i C og F.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
rigotta
Posts: 35
Joined: 29 Jun 2010, 11:14

Re: Bytte av speedometer

Post by rigotta »

Har du en oppskrift?
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Bytte av speedometer

Post by chrissenator »

Det har jeg ikke til den årgangen du har, hvis noen har et speedo med miles ala ditt så jeg kan åpne elektronikken og finne ut av det.
De nyere trenger litt utstyr og en PC så er det fort gjort å endre det man vil.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
torwel
Posts: 36
Joined: 27 Nov 2012, 19:47

Re: Bytte av speedometer

Post by torwel »

Hei
Med Powervision (dynajet) kan en endre fra mph til kmt og jeg antar da telleren følger etter. Det betyr nok at alle som kan kople seg til diagnose port kan endre mellom mph og kmt. Ved ikke hvor langt tilbake i årsmodellene dette er mulig.

På en Suzuki jeg hadde ble speedometeret ødelagt av en tjuveriforsøksamatør. Det nye speedometeret startet på 0 (installert på verksted) . Ved senere annonsering og salg skrev jeg den reelle km stand uten at noen stilte spørsmål.
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Bytte av speedometer

Post by Harlex »

Dette er jo helt konge.... http://www.dakotadigital.com/index.cfm/ ... cat521.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Det har jeg kjøpt til Sportsteren min. Plug and play.... Legger inn korrekt km ved installasjon og en har mange fiffige finesser...

Men det spørs om ikke sykkelen din blir for gammel.....?
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Bytte av speedometer

Post by chrissenator »

rigotta wrote:Har du en oppskrift?
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... arley%20de" onclick="window.open(this.href);return false;
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Elektronikk”