Canvas Bedroll

Post Reply
User avatar
Vesper
Posts: 26
Joined: 16 Aug 2014, 10:52

Canvas Bedroll

Post by Vesper »

Jeg har stort sett gitt opp telt når jeg overnatter i skog og mark (grøftekant). Dette fordi det ofte er plent umulig å finne stor nok plass, selv om teltet er lite, og jeg havner som regel oppå steiner eller røtter i løpet av natta med påfølgende irritasjon.
Så gikk jeg over til å sove i en Jervenduk, foret utgave. Da kan jeg lettere finne en plass i terrenget der jeg kan sove. Den er ganske suveren, har overnattet i den i kuldegrader, om enn kun noen få, men uten problemer.
Siden jeg er gammel nostalgiker og det også bor en pitteliten cowboy inni meg et sted, fikk jeg lyst på noe annet enn kamuflasjefarget nylon. De før nevnte cowboys hadde med sengetøyet på hesten, en bedroll, som var festet bak på salen.
Etter en del søking der jeg ikke ble helt fornøyd med de amerikanske versjonene, kom jeg over en Australiensk. Sydd i impregnert canvas og med og med innsydde hemper slik at den kan brukes som hengekøye i tilfelle mye hoggorm :shock: .
Jeg fikk ikke brukt den mye i høst, men overnattet to nette i fuktig vær. Etter to døgn var det litt vann i den, men jeg tror brorparten av det kom inn under av og ombordstigning.
Den tar selvfølgelig mer plass enn et moderne tomannstelt eller Jervenduken, men her har jeg liggeunderlag og teppepose rullet inn sammen med bedrollen. Dette igjen går i en impregnert skipssekk. Dette virker lovende og jeg ser fram til flere netter i denne neste sesong.

Link til stasen:https://www.wynnchester.co.uk/product/a ... s-bedroll/
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Canvas Bedroll

Post by tutte »

Minner meg litt om en lite enmannstelt/soveposetrekk jeg har som jeg tror ble kalt Bever.
Men jeg pleier å ha så mange døgn i telt i løpet av et år at jeg bruker en Halti 2 lags, 4 manns kuppel telt. Liker å ha komfort, bla annet har jeg 4" selvoppblåsende liggeunderlag. Men Fjellduken (Kingsize Thermo) er alltid med. Drasser også med meg litt kjøkkenutstyr.
2013-04-06_18-21-06_359.jpg
2013-04-06_18-21-06_359.jpg (32.64 KiB) Viewed 7635 times
Når det gjelder overnattingsplasser er et av mine tips å se etter badeplass skilt. Når jeg kommer gjerne sent på kvelden er det aldri noen der spesielt utenfor sesongen. Ofte er det toalett og søppeldunk der i tillegg til utsikt over vann/elv/sjø.
IMAG0274.jpg
IMAG0274.jpg (284.19 KiB) Viewed 7635 times
På Vestlandet og Nord Norge er "Gamleveien" ofte gjort om til sykkel/gangsti rundt nye tuneller her er det også mulig å få plass til telt på flatmark. ;)
DSC_0344.JPG
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Canvas Bedroll

Post by Erlend »

Selv kjører jeg hengekøye. Warbonnet blackbird til meg, Hennessy Expedition til guttungen. Begge med integrert myggnetting og tak i tilfelle regnvær. Ideelt til både mc-treff og fisketur.
Keep the rubber side down!
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Canvas Bedroll

Post by tutte »

Erlend wrote:Selv kjører jeg hengekøye. Warbonnet blackbird til meg, Hennessy Expedition til guttungen. Begge med integrert myggnetting og tak i tilfelle regnvær. Ideelt til både mc-treff og fisketur.
Har tenkt å skaffe meg en slik men har ikke fått satt av penger til en enda. Liker patenter veldig godt
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Vesper
Posts: 26
Joined: 16 Aug 2014, 10:52

Re: Canvas Bedroll

Post by Vesper »

Så fin ut den.
Her er en norskdesignet som jeg også har litt tro på hvis en skal ha hengekøye.
http://gemini.no/notiser/2014/05/telt-o ... oye-i-ett/
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Canvas Bedroll

Post by Erlend »

Skittfiske.no selger Hennessey Expedition fra 15-1600 penger, om noen skulle være interessert i å skaffe seg en. Warbonnet'en må bestilles fra USA, og er noe dyrere.
Keep the rubber side down!
Post Reply

Return to “Klær, hjelmer og annet personlig utstyr”