Oljetrykk

BigTwin
Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Oljetrykk

Post by Nostalgia »

Jeg har den siste tiden opplevd å få en flakkende oljelampe på tomgang.

Monterte derfor et manometer ved oljetrykksbryteren for å få et inntrykk av hvordan trykket oppfører seg.
Ut I fra manometeret ble jeg så mye klokere:

Kald motor:
Tomgang: 15-20 psi
1500 rpm: 35 psi

Varm motor:
Tomgang: 0 psi
1500 rpm: 10-12 psi

Det er klart at manometeret ikke er fasit, og at det er et visst trykk ved tomgang da oljelampen slukker ved 3 psi, men det er jo helt klart ikke ideelt slik det er nå.

Jeg demonterte da skrue"lokket" over bypass-ventilen, og satt en ø3,0mm umbrakoskrue ned I fjæren før jeg monterte skrue"lokket" over dette igjen. Da øker presset noe på ventilen og den åpner først ved høyere trykk. Hodet på umbrakoskruen bygde forøvrig ca 4mm. Etter dette sjekket jeg igjen trykket:

Kald motor:
Tomgang: 40 psi
1500 rpm: 55-60 psi

Varm motor:
Tomgang: 0 psi
1500 rpm: 20 psi

Jeg demonterte igjen og skrudde 2 muttere på umbrakoskruen, som da bygde ca 10mm, og trykket ble da ved turtall og varm motor såpass som 50-60psi, så jeg demonterte en mutter og havnet da på ca 35 psi.

Men, jeg sliter fortsatt med veldig lavt trykk ved tomgang. Dette er jo ikke regulerbart (?) da dette avhenger av hva oljepumpen leverer samt tettheten I systemet I blokk/topp.
Hva kan jeg gjøre med dette? Er eneste løsningen å skifte oljepumpe? Eller er det andre "triks" som kan prøves ut?
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
Fatassgarage
Posts: 16
Joined: 31 Aug 2015, 20:31

Re: Oljetrykk

Post by Fatassgarage »

Oljetrykk på en Harley motor kan være et stort problem spesielt i ditt tilfelle, det er viktig og forstå hva som skjer i en Harley motor før du feilsøker.

På en Harley går trykket fra olje pumpa igjennom ventil løfterne og trykk stengene og opp til rocker boksen....Jeg tror din motor har blitt kjørt for lenge på en olje eller dårlig olje....tror du dessverre nå har en dårlig motor og noen slitte deler.

Hvis min Harley hadde på noen tidspunkt et dårlig oljetrykk vill jeg startet med å skifte ventil løfterne......har du en motor som har gått endel hadde jeg skiftet olje pumpa også.

Mange "Fikler" med olje og skifte olje.....bruk Harley sin Motor olje den har fungert bra i over hundre år og skift olje/filter hver 5000km ikke tenkt på og kjøre mer eller hvis olja lukter svidd (Sort og har vært over opphetet)......da vil du få en motor som går lengre.
Mvh
Tom Svendsen
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Oljetrykk

Post by Jan-Ivar »

Nostalgia har siden 2015 funnet ut hvorfor oljetrykket var borte og motoren er byttet ut.

Personlig har jeg nå kjørt 50000 km på 3 sesonger og kun benyttet Biltemas 20W-50 Olje. skiftet hver 6000 km
motoren har totalt gått 125000 km og går fortsatt som en klokke.

Harley Davidsons Olje gjør akkurat den samme jobben som alle andre olje gjør. Forskjellen er vel at Harley
på sine i oljer ikke trykker annen info en viskositet. hvile DIN eller SAE norm den tilfredstiller skiver de ikke.
Hvorfro skal man da betale i dyre dommer for en olje man ikke vet om tilfredstiller kravene.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Fatassgarage
Posts: 16
Joined: 31 Aug 2015, 20:31

Re: Oljetrykk

Post by Fatassgarage »

Da er jeg glad for at du ikke skrur på noen av mine sykler ihvertfall......Jeg har testa flere Biltema Oljer og de holder ikke lenge

Det er faktisk en grunn for at Oljen dems er billig.....Du må jo gjøre som du vil men etter min erfaring gidder jeg ikke spare en hundrelapp på olje som jeg vet er bra nok
Mvh
Tom Svendsen
User avatar
sindbad
Posts: 53
Joined: 15 Aug 2013, 02:00

Re: Oljetrykk

Post by sindbad »

Hvordan tester man en olje for å finne ut om den er bra eller ikke ?
I dag skal jeg gjøre ingenting.
Jeg gjorde det i går også, men ble ikke ferdig.
User avatar
Fatassgarage
Posts: 16
Joined: 31 Aug 2015, 20:31

Re: Oljetrykk

Post by Fatassgarage »

I mitt tilfelle så har jeg testet på godt brukte motorer som har blitt kjørt i lengre tid med "Kvalitets oljer" så har jeg prøvd fylt på Biltema olje og det har ikke gått langt før jeg har fått et oljeforbuk (Olje lampe lyser) noe som ikke has skjedd de siste 7-8 årene.
Biltema sin olje klarer ikke å holde foringene tette.

Det fins flere typer olje tilsettinger slik som Omega 909E som en blander med motorolje, denne gjør oljen "bedre" og en får ikke så lett et oljeforbruk eller en får et mindre oljeforbruk på en slitt motor.
Slike ingredienser som er i olje tilsetninger finnes i "Kvalitets olje" men ikke i Biltema sine.

Fyller du på Biltema olje og kjører litt "Hard" Motoren blir god Skikkelig varm begynner den fort å stinke brent....

Alt er relativt men en må jo sjekke en bruker den riktig oljen slik som en sjekker en bruker de riktige tennpluggene, måle motstand med for kalde og for varme osv.....Har du en motor som er litt trimmet eller du kjører litt "Hardt" sjekk oljen om den tåler din kjøring.

Jeg ville aldri tatt den sjansen med Biltema eller andre "Billige" oljer, bedre å være på den sikre siden, bruker jeg over hundre tusen på en sykkel syns jeg en hundrelapp er lite.
Mvh
Tom Svendsen
User avatar
sindbad
Posts: 53
Joined: 15 Aug 2013, 02:00

Re: Oljetrykk

Post by sindbad »

Når det gjelder pris er jeg litt usikker, for de færreste av oss vet hva oljen koster i utgangspunktet.

For en god del år tilbake var jeg i en posisjon hvor jeg kunne kjøpe olje til privat bruk direkte fra oljeselskap. Prisen var den samme som arbeidsgiver betalte.
Oljen kostet 73 kr pr. liter på bensinstasjoner. Jeg betalte kr. 2,25 pr. liter i 20 liters spann.
I dag skal jeg gjøre ingenting.
Jeg gjorde det i går også, men ble ikke ferdig.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Oljetrykk

Post by Jan-Ivar »

Jeg tar sjansen!
kjører mye og hardt. lett trimma motor som har rulla over 100000 km. litt olje bruker den men ikke så ille at jeg ikke kan leve med det.

Har 3 motor sykkler. en Shovelhead som står som ett prosjekt. en turbuss som er min daglige transport og en 1200 SPortster som Madammen bruker.
alle kjøres på Biltema olje. har brukt Biltema olje på alt jeg har hatt av biler fungerer het suverent for min del.

men om folk vil betaler 300 kroner pr liter så gjerne for meg.


Testing av oljer lar jeg laboratorie folk som vet hva de driver med gjøre. så lenge spesifikasjonene som står på flaska stemmer med de kravene som står i brukermanualen eller vekrsteds håndbok så er olja god nok for meg.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
sindbad
Posts: 53
Joined: 15 Aug 2013, 02:00

Re: Oljetrykk

Post by sindbad »

I instruksjonsboken til min står det at hvis HD olje ikke er tilgjengelig, skal en bruke olje beregnet på dieselmotorer.
Det får en jo til å spekulere på hva HD oljen egentlig er.
I dag skal jeg gjøre ingenting.
Jeg gjorde det i går også, men ble ikke ferdig.
User avatar
Hallyfatboy
Posts: 6
Joined: 04 Mar 2014, 08:41

Re: Oljetrykk

Post by Hallyfatboy »

kjører på Harley olje, tar også regelmessige oljeskift og service hos Dealer. Dette gjer jeg fordi jeg vil ha en sykkel som fungerer når den skal når jeg trenger den, sesongen i Norge er altfor kort til å ha sykkelen stående på verksted midt i sesongen.
Ja det koster litt mer ell å fikse, ordne å skifte olje selv, men det kan jeg leve med for å vere trygg når jeg er ute på tur
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”