Page 2 of 2

Re: Sorte/blå piper på harleys, hva kommer det av?

Posted: 03 Oct 2010, 10:44
by kkanst
Mine? Er ikke min sykkel det er bilde av :) Jeg er bare nysgjerrig. Pipene mine er nesten som ny.. Syntes bare det var utrolig mye på akkurat denne sykkelen jeg fant bilde av på finn.no..

Re: Sorte/blå piper på harleys, hva kommer det av?

Posted: 06 Oct 2010, 21:46
by snekkern
Det er varmen som gjør det, og det har nok ikke noe med hverken plugger, olje eller blanding luft/bensin og gjøre. Bensin forbrenner i sylinderene, og det blir ingen/lite avkjøling før det kommer ut i eksosrørene. Hardere en kjører, desto mer varme.
For den som har holdt på litt med varme og sveising, så vil en se at metallet forandrer farge ved oppvarming. Det er det samme om en bruker surstoff/ac eller surstoff/propan, så vil det bli en forandring i metallet. Både i farge og struktur.

Re: Sorte/blå piper på harleys, hva kommer det av?

Posted: 06 Oct 2010, 23:34
by Svima
Vil det kunne bety at det har mer med fabrikanten av eksosrørene å gjøre enn med varme eller blandingsforhold kanskje? At enkelte typer anlegg får mer misfarging enn andre, kanskje utifra tykkelse på krom, metall eller isolasjon invendig...?

Re: Sorte/blå piper på harleys, hva kommer det av?

Posted: 07 Oct 2010, 08:15
by Coldman
snekkern wrote:Det er varmen som gjør det, og det har nok ikke noe med hverken plugger, olje eller blanding luft/bensin og gjøre. Bensin forbrenner i sylinderene, og det blir ingen/lite avkjøling før det kommer ut i eksosrørene. Hardere en kjører, desto mer varme.
For den som har holdt på litt med varme og sveising, så vil en se at metallet forandrer farge ved oppvarming. Det er det samme om en bruker surstoff/ac eller surstoff/propan, så vil det bli en forandring i metallet. Både i farge og struktur.
Enig i at varmen er årsaken, men som alle vet kjøler både olja og bensin motoren. Og dermed får disse tingene innvirkning. Magrere blanding gir varmere motor/eksos.