Oljens viskositet - Tykk eller tynn?
Hva er viskositet ?
Av Leif Erik Gullanger
Viskositet er oljen sin evne til å flyte. Ett lavere tall forteller at oljen er tynnere og flyter lettere. Standarden dette oppgis i er normalt sett SAE J300.
Så hva betyr 10w30? Det første tallet referer til viskositeten ved lav temperatur, mens det siste tallet referer til viskositeten ved normal temperatur (100 grader C). Bokstaven "w" betyr bare at oljen også er testet ved lav temperatur.
Om det kun oppgis ett tall og ingen "w", er det viskositeten ved 100 grader C det refereres til. Disse refereres ofte til som "monograde" oljer, mens oljer med to tall ofte kalles "multi grade" oljer.
OBS! Tallene refererer ikke direkte til viskositet. Mange tror at en 10w30 olje er tynnere ved lav temperatur enn ved 100 grader, siden tallet 10 er lavere enn 30. Dette er ikke tilfelle, det betyr bare att oljen oppfyler kravene til å få merkingen 10 ved lav temperatur. Alle oljer blir tykkere ved lavere temperatur.
Viskositets indeks
Viskositets indeksen (VI) forteller hvor mye oljens viskositet endrer seg, når temperaturen endrer seg. All olje blir nemlig seigere når temperaturen faller, og selvsagt også tynnere jo varmere den blir. Jo høyere viskositets indeksen er, dess mer stabil er oljens egenskaper ved temperatur endring.
Riktig viskositet
Motorer og girkasser er forskjellig konstruert, og dermed trenger de også forskjellig oljer. I utgangspunktet kan man tenke seg at en skikkelig tynn olje kan gi veldig lav friskjon, og lavt forbruk. Problemet er, at om den er for tynn for motoren, kan resultatet bli motorhaveri. Derfor er det viktig å velge riktig olje, til riktig bil og bruk.
Oljens alder
Oljens alder har også en betydyning for oljens viskositet. Dårlige oljer, og spesielt oljer med stort sprang i brukbart temperaturområde feks. 5w50 oljer endrer egenskaper raskere. Resultat kan være att oljen blir alt for tynn ved høye temperaturer. Alt for tynn olje = motorhaveri
Generelt sett endrer egenskapene til syntetiske oljer seg mindre over tid, enn egenskapene til mineraloljer.
Koder for API:
Din side motor..
Kode Betydning
API-SD Olje for eldre personbiler (før 1970)
API-SE Olje for motorer lagd i perioden 1971-1979
API-SF Olje for motorer lagd i perioden 1980-1988
API-SG Olje for motorer fra 1989 eller senere.
API-SH Olje for motorer fra 1989 eller senere. Men bedre kvalitet enn API-SG.
API-SJ Olje for motorer fra 1989 eller senere. Men bedre kvalitet enn API-SH.
API-CC Olje for dieselmotorer
API-CD Olje for turbodiesel- eller spesielle dieselmotorer. Sjekk instruksjonsboka.
API-CE Olje for spesielle dieselmotorer nyere enn 1983. Sjekk instruksjonsboka.
API-CF4 Olje for hurtiggående dieselmotorer. Sjekk instruksjonsboka.
DinSide
Våren - Tid for oljeskift
Oljens oppgave er å smøre motorens mekaniske bestanddeler, samt binde til seg rester fra forbrenningen (les sot). På grunn av denne bindingen ”brukes” oljen opp, og den må med jevne mellomrom byttes. Med nye motorer og bedre olje kan det strengt tatt gå lenger mellom hvert oljeskift enn i tidligere dager. Motoren soter mindre og oljens evne til å binde avfallspartiklene er blitt bedre.
Det kan allikevel være lurt å skifte olje oftere enn man nødvendigvis må! Enkelte mekanikere tviholder fortsatt på at oljeskift to ganger i året bør være malen. Og både for lommeboka og miljøet; en ny bil eller MC er en større påkjenning enn ny olje.
Multigradsoljer
Et av problemene til motorer som lever i Norge er at det ofte er svært kaldt når de starter. Kaldstart er en stor belastning for motoren, da uoppvarmet kald olje smører dårligere enn varm. For å løse problemet er såkalte multigradsoljer blitt det vanligste. Disse oljene har gode smøreegenskaper over et stort temperaturspekter.
Oljens flyteegenskaper og tykkelse
Multigradsoljene er alltid merket med tall som viser til SAE-skalaen. De to tallene (for eksempel SAE 10W-40) graderer oljen etter viskositet, lavere verdi vil si tynnere olje. Det første tallet peker på oljens egenskaper i kald form (derfor W`en, som enkelt og greit er forkortelse for Winter). Det høyeste tallet indikerer oljens egenskaper ved 100 °C.
Dette bør være så høyt som mulig slik at oljen ikke blir for tynn ved hard kjøring. Nå er som sagt kaldstart det største problemet i Norge, derfor er SAE 0W30 en vanlig type. Denne er svært tynn i alle temperaturer. Kjører du derimot MC om sommeren, som gjerne kjøres på litt høyere turtall, kan en 20W50 olje være god. Den grommeste oljen på markedet er imidlertid en 0W50. Med et så stort spekter holder den seg optimal under nær sagt alle forhold. Men, ja du har gjettet riktig, den koster.
Oljekvalitet
Mye å holde styr på? Vel, vi er ikke ferdig enda. I tillegg til SAE-skalaen finnes det forskjellige standarder for oljens kvalitet. De vanligste er klassifiseringene til Association des Constructeurs Europèens d`Automobiles (forkortes til ACEA) og American Petroleum Institute (API). Alle oljer som selges er merket med koder fra disse to klassesystemene. Kodene forteller noe om hva slags motor oljen er beregnet på.
Viskositet
SAE (Eks SAE 5W-40) angir oljens viskositetsklasse eller tykkelsesgrad.
Jo høyere SAE-grad en olje har, jo høyere viskositet har den ved 100°C. Viskositeten ved 100°C er et mål på oljens bæreevne eller motorbeskyttelse under drift, mens viskositeten ved lave temperaturer (W-graden, W=Winter) angir oljens flyteegenskaper ved lave temperaturer.
SAE 5W-40 olje er en såkalt multigradolje, og i dette ligger det at oljen har gode startegenskaper ved lave temperaturer samtidig som den opprettholder smørefilmen ved høy motortemperatur.