Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post Reply
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Ronin73 »

hd1450 wrote:Har en kamerat som har jobbet som verksmester på HD-verksted.

Han har sågar vert på kursing i USA hos HD, med full pakke.

På spørsmål om HD sin olje svarte han:

det er ikke for ingenting, det ikke er oppgitt API ref. på HD `s sine oljekanner....

Tolk svaret selv ;)
Det er vel en misoppfatning at dersom et produkt ikke har den og den klassifiseringen, så er et det mindre bra produkt. For hifi og hjemmekino har vi klassifiseringen THX, oppfunnet som en normstandard gjennon selskapet til George Lucas (Star Wars). Nå ha også hi-end tver fra Panasonic og andre fått THX klassifisering. Det er strenge kriterier og kvalitetsbevis at det står THX på et produkt. Samme er det med noen av norges beste kinosaler; som også er THX-sertifisert.

Men, det å få slik sertifisering koster penger. Det er heller ikke sånn at de som IKKE har THX-merket, er et dårligere produkt. Tvert i mot. Jeg har hatt mange produkter som overgår de med THX-logo.

Slik er det med andre målestandarder og klassifiseringer. Vi har DIN, RMS, ISO, API etc etc.

Så om H-D ikke har API-merket oljene sine, så trenger ikke det være tegn på at det er dårlige eller at H-D forsøker å skjule noe. Blir litt som å si at iPod Touch er dårlig, fordi den ikke har THX. Men THX har ikke noe på en iPod å gjøre.

Så å dra slutninger om et produkt, på bakgrunn av manglende sertifisering, blir unøyaktig og i denne sammenheng direkte feil.

Les denne:
http://www.motorcycleanchor.com/motorcy ... c_oil.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by Ronin73 on 22 Jul 2011, 13:39, edited 4 times in total.
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Ronin73 »

Ok, hvilken olje ville du velge ut fra API her:

Biltema MC Racing 10w40 API: SM

ELLER

Mobil 1 Racing 4T 15w50 API: SH

HVILKEN OLJE ER BEST? Sett med bakgrunn i at det her argumentetes med at Screamin Eagle SYN3 ikke er API-klassifisert?

Ser man på diverse USA-forum om hvorfor de der "hater" SYN3, er det hovedsaklig fordi H-D kjøper oljen fra Hugo Chavez; en kommunistisk USA-hater av dimensjoner. Ergo; amerikanerne nekter å kjøpe SYN3 ut fra et patriotisk perspeltiv. Kvaliteten er mindre viktig i denne sammenhengen for amerikaneren :shit:
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by chrissenator »

Ronin73 wrote:Ok, hvilken olje ville du velge ut fra API her:

Biltema MC Racing 10w40 API: SM
ELLER
Mobil 1 Racing 4T 15w50 API: SH

HVILKEN OLJE ER BEST? Sett med bakgrunn i at det her argumentetes med at Screamin Eagle SYN3 ikke er API-klassifisert?
Ser man på diverse USA-forum om hvorfor de der "hater" SYN3, er det hovedsaklig fordi H-D kjøper oljen fra Hugo Chavez; en kommunistisk USA-hater av dimensjoner. Ergo; amerikanerne nekter å kjøpe SYN3 ut fra et patriotisk perspeltiv. Kvaliteten er mindre viktig i denne sammenhengen for amerikaneren :shit:
API standarden tar ikke hensyn til Hugo Chavez og hvorvidt amerikanere handler olje utifra politisk overbevisning har ikke en dritt med standarisering å gjøre, i så tilfelle ville de gitt en god dag i å importere evnt satt et forbud mot den oljen.

Hvilken olje er best ja, hvilken mor er best?.

Du har spurt om det samme og fått mange gode svar hver gang men du finner opp kruttet på nytt hele tiden, Hugo Chavez er muligens den beste til å svare siden han har en olje som er kjempe god men ikke tilfredstiller API standarden - et mirakel og perhaps snakeoil :err: :err: :err:

Du sitter med spec på både Mobil1 og biltema olje - så kan du sammenligne spec og den som har høyest verdi på flest punkter har vunnet testen og den ville jeg valgt(uten å gidde å se på spec) Mobil1 - men igjen utifra pris.


Den aller beste oljen får du egentlig på Mekk og den heter http://www.bema.no/product/2976668/" onclick="window.open(this.href);return false; chief cherokee og tilfredstiller spec plenty og koster 139/149/159kr pr 4liter den fåes også i hesyntetisk og den er definitivt den beste jeg har sett til den prisen.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Jan-Ivar »

Luft jølte motorer skal vel ha 20W-50 olje. noe annet blir for tynt når motoren begynner å bli varm.
viskositeten forteller noe om oljens evne til å tåle teperaturer. 20W forteller noe om vinter egenskapene jo høyere tall desto tykker blir olja når det blir kaldt
50 forteller hva olhje tåler av varm. jo høyere talkl desto mer varme bestandig.
20w-50 er ei multigradee olje på lik linje med 10W-40 men med andre egenskaper.

50 olje er ei singel grade olje å egner seg dermed ikke til vinter elelr kjøligere perioder.

ta en titt i instruksjons boka elelr verksteds manualen. der står ddet hvilekn viskoitet du skal ha og hvilen API gradering motoren må ha. kjøper du olje med API gradreing tilsvaende elelr høyere en den du har er det bare å kjøre.


for enkeølte kan det kanskej vøre like greit å levere inn redskapen påett verksted å få dem til å gjøre jobben.
på kjøpet får man en verksteds garanti på at jobben er riktig utført og at det er brutk riktig olje og mengde
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by chrissenator »

Image

Oljens viskositet - Tykk eller tynn?

Hva er viskositet ?
Av Leif Erik Gullanger

Viskositet er oljen sin evne til å flyte. Ett lavere tall forteller at oljen er tynnere og flyter lettere. Standarden dette oppgis i er normalt sett SAE J300.

Så hva betyr 10w30? Det første tallet referer til viskositeten ved lav temperatur, mens det siste tallet referer til viskositeten ved normal temperatur (100 grader C). Bokstaven "w" betyr bare at oljen også er testet ved lav temperatur.

Om det kun oppgis ett tall og ingen "w", er det viskositeten ved 100 grader C det refereres til. Disse refereres ofte til som "monograde" oljer, mens oljer med to tall ofte kalles "multi grade" oljer.

OBS! Tallene refererer ikke direkte til viskositet. Mange tror at en 10w30 olje er tynnere ved lav temperatur enn ved 100 grader, siden tallet 10 er lavere enn 30. Dette er ikke tilfelle, det betyr bare att oljen oppfyler kravene til å få merkingen 10 ved lav temperatur. Alle oljer blir tykkere ved lavere temperatur.
Viskositets indeks

Viskositets indeksen (VI) forteller hvor mye oljens viskositet endrer seg, når temperaturen endrer seg. All olje blir nemlig seigere når temperaturen faller, og selvsagt også tynnere jo varmere den blir. Jo høyere viskositets indeksen er, dess mer stabil er oljens egenskaper ved temperatur endring.
Riktig viskositet

Motorer og girkasser er forskjellig konstruert, og dermed trenger de også forskjellig oljer. I utgangspunktet kan man tenke seg at en skikkelig tynn olje kan gi veldig lav friskjon, og lavt forbruk. Problemet er, at om den er for tynn for motoren, kan resultatet bli motorhaveri. Derfor er det viktig å velge riktig olje, til riktig bil og bruk.
Oljens alder

Oljens alder har også en betydyning for oljens viskositet. Dårlige oljer, og spesielt oljer med stort sprang i brukbart temperaturområde feks. 5w50 oljer endrer egenskaper raskere. Resultat kan være att oljen blir alt for tynn ved høye temperaturer. Alt for tynn olje = motorhaveri

Generelt sett endrer egenskapene til syntetiske oljer seg mindre over tid, enn egenskapene til mineraloljer.


Koder for API:
Din side motor..
Kode Betydning
API-SD Olje for eldre personbiler (før 1970)
API-SE Olje for motorer lagd i perioden 1971-1979
API-SF Olje for motorer lagd i perioden 1980-1988
API-SG Olje for motorer fra 1989 eller senere.
API-SH Olje for motorer fra 1989 eller senere. Men bedre kvalitet enn API-SG.
API-SJ Olje for motorer fra 1989 eller senere. Men bedre kvalitet enn API-SH.
API-CC Olje for dieselmotorer
API-CD Olje for turbodiesel- eller spesielle dieselmotorer. Sjekk instruksjonsboka.
API-CE Olje for spesielle dieselmotorer nyere enn 1983. Sjekk instruksjonsboka.
API-CF4 Olje for hurtiggående dieselmotorer. Sjekk instruksjonsboka.

DinSide
Våren - Tid for oljeskift
Oljens oppgave er å smøre motorens mekaniske bestanddeler, samt binde til seg rester fra forbrenningen (les sot). På grunn av denne bindingen ”brukes” oljen opp, og den må med jevne mellomrom byttes. Med nye motorer og bedre olje kan det strengt tatt gå lenger mellom hvert oljeskift enn i tidligere dager. Motoren soter mindre og oljens evne til å binde avfallspartiklene er blitt bedre.

Det kan allikevel være lurt å skifte olje oftere enn man nødvendigvis må! Enkelte mekanikere tviholder fortsatt på at oljeskift to ganger i året bør være malen. Og både for lommeboka og miljøet; en ny bil eller MC er en større påkjenning enn ny olje.

Multigradsoljer

Et av problemene til motorer som lever i Norge er at det ofte er svært kaldt når de starter. Kaldstart er en stor belastning for motoren, da uoppvarmet kald olje smører dårligere enn varm. For å løse problemet er såkalte multigradsoljer blitt det vanligste. Disse oljene har gode smøreegenskaper over et stort temperaturspekter.

Oljens flyteegenskaper og tykkelse

Multigradsoljene er alltid merket med tall som viser til SAE-skalaen. De to tallene (for eksempel SAE 10W-40) graderer oljen etter viskositet, lavere verdi vil si tynnere olje. Det første tallet peker på oljens egenskaper i kald form (derfor W`en, som enkelt og greit er forkortelse for Winter). Det høyeste tallet indikerer oljens egenskaper ved 100 °C.

Dette bør være så høyt som mulig slik at oljen ikke blir for tynn ved hard kjøring. Nå er som sagt kaldstart det største problemet i Norge, derfor er SAE 0W30 en vanlig type. Denne er svært tynn i alle temperaturer. Kjører du derimot MC om sommeren, som gjerne kjøres på litt høyere turtall, kan en 20W50 olje være god. Den grommeste oljen på markedet er imidlertid en 0W50. Med et så stort spekter holder den seg optimal under nær sagt alle forhold. Men, ja du har gjettet riktig, den koster.

Oljekvalitet

Mye å holde styr på? Vel, vi er ikke ferdig enda. I tillegg til SAE-skalaen finnes det forskjellige standarder for oljens kvalitet. De vanligste er klassifiseringene til Association des Constructeurs Europèens d`Automobiles (forkortes til ACEA) og American Petroleum Institute (API). Alle oljer som selges er merket med koder fra disse to klassesystemene. Kodene forteller noe om hva slags motor oljen er beregnet på.


Viskositet
SAE (Eks SAE 5W-40) angir oljens viskositetsklasse eller tykkelsesgrad.

Jo høyere SAE-grad en olje har, jo høyere viskositet har den ved 100°C. Viskositeten ved 100°C er et mål på oljens bæreevne eller motorbeskyttelse under drift, mens viskositeten ved lave temperaturer (W-graden, W=Winter) angir oljens flyteegenskaper ved lave temperaturer.
SAE 5W-40 olje er en såkalt multigradolje, og i dette ligger det at oljen har gode startegenskaper ved lave temperaturer samtidig som den opprettholder smørefilmen ved høy motortemperatur.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Ronin73 »

Hva er typisk motortemp for en luftavkjølt motor som Harley?
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Jan-Ivar »

Hvem kom først Høna eller egget!

det er det vel neppe noen som kan si med sikkerthet.

nåpr det gjelder olje åå har Harlkey Davidson satt en standard for hav motoren skal ha av olje kvalitet. så lenge du følger den er det ikek noe problem.
men hvis du vil utfordre skjebnen så verlger du selvfølgelig noe helt annet. men tenk over at en overhalign av en motor koster en masse penger.
langt mer en hva 4-5 litr olje av rett kvalitet koster.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Ronin73 »

I følge Harley Davidson så kjøper de ikke inn olje på måfå, for så å tappe de på egne kanner med H-D-logo. De tester oljen og spesifiserer den slik at den skal være god nok for H-D luftavkjølt motor. Dette har de gjort både på deres 360-olje og SYN3, så vidt jeg har skjønt. De sier ikke at deres olje er de beste oljene på markedet, men de garanterer at deres oljer er gode for deres motorer. Andres oljer kan de ikke garantere for, noe som ikke er det samme som å si at andres oljer ikke duger.

Før denne tråden visste jeg null og nix om olje. Jo, jeg visste at det fantes mineralsk og syntetisk, men ikke særlig mer enn det. Tror jeg har lært at syntetisk olje er å anbefale på mc med luftavkjølte motorer, men at det også går helt fint med oljer som H-D 360. Forskjellige oljer som er testet med spesifikasjoner ment for bilmotorer som er væskeavkjølte, og som gjerne holder en stabil temperatur langt under det en Harley-motor gjør, er kanskje ikke optimalt for en Evolution- eller en Big Twin-motor...?

Så om Harley Davidson sin Screamin Eagle SYN3 har 40/60 med mineralsk og syntetisk olje med egen blend, så går jeg ut fra at det er en grunn for dette. Godt mulig at SYN3 ikke gjør det optimalt i en test som er beregnet for væskeavkjølte motorer, men det er ikke så nøye for meg. Jeg velger å stole på at Harley har testet denne oljen som en fullgod olje til Harley Davidson sykler. Om den er den beste, kan bli en evig diskusjon. Men jeg tror ikke H-D hadde tatt sjansen på å solgt en olje med deres navn, som ikke holdt mål til deres motorer. Om det koster litt mer enn annen olje, så spiller det ingen rolle for meg. Alternativet kan bli dyrere...

Så siden jeg nå har tatt steget med et komplett stage 1 kit på min Sportster, bytter jeg til SYN3 ved neste oljeskift ;)

http://www.harley-davidson.com/pna/pa_c ... 3_faqs.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Selv om det blir ganske meningsløst å diskutere oljer etter 22/7 :shit:
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by chrissenator »

Det var et klokt valg, alt du behøvde var å ringe en HD sjappe så fikk du akkurat det svaret du ønsket deg og den trygghet som skulle til for å velge HDs olje :err: :err: :err: :lol: var det ikke noe med API merking som manglet på HD oljen :err:
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Ronin73 »

Da kunne vel forumet legges ned dersom alle spørsmål kunne rettes H-D forhandleren;) Nei, diskusjonen er halve morroa.
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
Post Reply

Return to “Sportster”