Gåent hjullager?

Ramme, gaffel, hjul (inkl. dekk) og fjæring
Post Reply
User avatar
Obie
Posts: 31
Joined: 11 Mar 2010, 19:59

Gåent hjullager?

Post by Obie »

Hei
Hvordan kan man merke om man har et dårlig hjullager foran?
Har jekket opp sykkelen og snurret på hjulet og kjent etter om det er noen slakk, men greier ikke å finne no.
Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi når jeg kjører og drar inn clutchen, så synes jeg at jeg hører en romlende lyd fra forhjulet.
Skal på langtur til neste uke, og tror ikke at et hjullager som skjærer seg i høy hastighet er noe jeg har lyst til å oppleve da. :?

mvh
Øyvind
User avatar
Messiah
Posts: 181
Joined: 10 Mar 2010, 10:45

Re: Gåent hjullager?

Post by Messiah »

Eneste måten å se det skikkelig er egentlig å åpne navet å kjenne etter......treghet i lageret=bytt....enkelt å greit å bytte til lukkede lager, bare husk å smør opp med anbefalt grease! Moneysaver her er å ta med de gamle lagrene til noen som lager lager......jeg kjøpte lager til buellbakhjulet jeg har på sportsteren hos ett lokalt firma, de leverer også til HD-TRheim.......HD Trheim skulle ha 1100 kr for settet, leverandøren deres tok 349,-
Tjurrupyntn Karsk Å Køstøm
89` Hugger , soinnskrudd, sliten å schtøgg.
User avatar
Obie
Posts: 31
Joined: 11 Mar 2010, 19:59

Re: Gåent hjullager?

Post by Obie »

Har en 2002 mod. V-rod og den har ikke et lukket nav. Men som du sier at å faktisk bare kjenne om lageret ruller lett er nok den enkleste måten. Får skru av hjulet og sjekke dette. Denne har lukka lagere, så smyrning trenger jeg vel ikke tenke på.
Har et lager liggendes, da jeg kjøpte det samtidig med at jeg kjøpte en annen felg jeg hadde tenkt å bytte til.
Post Reply

Return to “Chassis”