Ny olje i gaffelbena

Ramme, gaffel, hjul (inkl. dekk) og fjæring
Post Reply
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Ny olje i gaffelbena

Post by Hanlucky »

Har jo selvfølgelig lånt bort manualen min til en kompis, noen som husker/vet hvor mye olje som går i bena på en 97mod Softail Custom??
Hvilken olje annbefales? Org gaffelolje?? Har hørt at det er blitt brukt motorolje enkelte ganger men da blir den vel så hard at simeringene kan gå???
Tror jeg bikker over til org. Har med viskositeten på olja og gjøre....
Raskere enn sin egen.....
User avatar
Dusty
Posts: 117
Joined: 11 Mar 2010, 07:05

Re: Ny olje i gaffelbena

Post by Dusty »

Hei,originaloljen som skal brukes heter HD type E,er ikke sikker på kvantum
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Re: Ny olje i gaffelbena

Post by Hanlucky »

Hei Dusty.
Fant ut hvor mye olje det skal være. Tappet ut ca 3,2 dl og fylte opp med 4 dl som er det rette iflg boka.
Ble en ny sykkel og kjøre. :)
Men var uheldig og knekke den ene av de 2 boltene på benet som holder klemma til hjulbolten på plass. hmrf.. :x Tror jeg er blitt noe sterkere iløpet av våren... :roll:
Ny bolt skal bestilles i morgentidlig hos dealer i Ballangen...
Raskere enn sin egen.....
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Ny olje i gaffelbena

Post by chrissenator »

Hanlucky wrote:Har jo selvfølgelig lånt bort manualen min til en kompis, noen som husker/vet hvor mye olje som går i bena på en 97mod Softail Custom??
Hvilken olje annbefales? Org gaffelolje?? Har hørt at det er blitt brukt motorolje enkelte ganger men da blir den vel så hard at simeringene kan gå???
Tror jeg bikker over til org. Har med viskositeten på olja og gjøre....
Det er vel i intervaller på 05wt - 07wt - 10wt - 12wt - 15wt - 20wt og noen imellom, og brukes ettersom hvor hard du vil gjøre gaffelen, det tallet du velger eks 05wt så slipper det mer olje igjennom ventilen i bunn enn om du velger 15wt!.
Engelskmennene er flinke til å blande oljer feks 1.5dl 20wt + 1dl 07wt og 0.5dl 05wt, ol da får de ut det beste i gafflene, noen tråder på V-twin forumet om akkurat det opplegget der, og gaffelen skal tåle eks en 20wt olje men det er godt mulig at det skal mindre i enn om det var 05wt men uansett så skal gaffelen tåle både miks og maks på 20=knallhard uten at simmerringene ryker.

Annet triks er jo "schrader valves" eller luft ventiler/ala bildekk i toppen av gaffelen, en sånn fin RK pumpe med manometer og stillskrue så kan en fin justere litt og prøve til en får beste tilpasningen til vekten på fører og kjørestil.
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Chassis”