"Billig" custom?

Bygging, modding, lakkering…
User avatar
276ccm
Posts: 1463
Joined: 08 Mar 2010, 16:12

"Billig" custom?

Post by 276ccm »

En litt spesiell tank... ingen bråstopp takk!
Image
Image

Og en litt spesiell sissy..
Image

En må ikke ha grisedyr lakk for å se tøft ut..
Image
User avatar
AlexHDFXR
Posts: 61
Joined: 10 Mar 2010, 17:43

Re: "Billig" custom?

Post by AlexHDFXR »

salen var også "litt" spesiell.. ikke mange som velger hakekors-motiv :/
mvh Alex
86mod FXR custom(1584ccm)
User avatar
276ccm
Posts: 1463
Joined: 08 Mar 2010, 16:12

Post by 276ccm »

Jeg har vært veldig nysgjerrig og lurt på det.. Ser at spesielt mange japansk bygde bobbere bruker hakekorset, bare motsatt vei mener jeg.. Mener jeg leste noe om at det ikke har noe med hakekors å gjøre, men et slags sol tegn og hadde en helt annen betydning, men må inrømme at jeg ikke kjenner historien eller meningen.. Men skulle gjerne visst betydningen og historien om noen vet.. Ville uansett aldri hatt noe tilsvarende, uansett hvor uskyldig betydning..
User avatar
baremei
Posts: 113
Joined: 01 Jun 2010, 09:36

Re: "Billig" custom?

Post by baremei »

Svastika hadde nok en litt annen betydning før Hitler annekterte og dreide på den, ja. Fra Wikipedia:
Hakekors er et likearmet kors med haker skrått eller i rett vinkel på korsarmene. Det har vært brukt fra førhistorisk tid som ornament og religiøst symbol i forskjellige kulturer over hele verden bortsett fra Sumeria og deler av Afrika. Fra India kjenner vi varianter av hakekorset under navnet svastika, som på sanskrit (gammel-indisk) betyr «lykkebringer» (su asti betyr «det er godt»)

Men jeg begriper ikke at noen får seg til å bruke den, om det skulle være aldri så anderledes ment enn betydningen det har fått, dreid hit eller dit, hetende hakekors elle svastika.
User avatar
276ccm
Posts: 1463
Joined: 08 Mar 2010, 16:12

Post by 276ccm »

Noen som vet hvorfor japanere spesielt bruker det på bobbere (kanskje andre bygg også men har ofte sett det på bobbere) og hva de legger i det samtidig som de kjenner historien og hva det er mest kjent for i dag, historisk? Og hvorfor når de fleste forbinder det med Hitler og nazi tiden..

Er det andre en på mc motiver som benytter det i dag?

Helt enig at det forbindes med grusomheter fra krigen, og ville heller ikke ha lakkert det for noen om jeg hadde fått forespørsel, utenom museeum da for historiens skyld.. men bare nysgjerrig..
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: "Billig" custom?

Post by BikerEva »

Japsene har vel neppe det samme forholdet til hakekors som gamle europeere.

Var hos en tatovør i Skottland engang, han hadde en asiatisk kjole med hakekorsmønster hengende på et utstillingsdukke. Kjolen var fra lenge før nazistene. Han ga meg en forklaring, og han tatoverte gjerne hakekors, men ikke på nynazister :err:
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: "Billig" custom?

Post by Assman »

Ja, som Marius sier, det er ikke Nazistene som designet hakekorset. De bare brukte det som politisk symbol, og det er den bruken som gjør at de aller fleste vegrer seg for å bruke hakekors i dag. Ikke at jeg synes vi skal begynne å bruke det igjen, men det har en helt annen betydning for mennesker som ikke følte andre verdenskrig på kroppen. Men jeg synes det er rart at Japanerne har begynt å bruke det igjen, de var jo alliert med Tyskerne under krigen.
Forklaringen er kanskje at de allerede hadde et sterkt forhold til symbolet før nazistene begynte å bruke det og at det fortsatt er den betydningen som står sterkest i regionen.

Er det noen som har sett porten til Oslo Lysverker på Solli Plass i Oslo?
Sjekk her: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lysverker_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Denne porten er fra 1932. At man ikke fjernet den i 1945 er for meg en gåte, men det viser jo at man ikke kan stemples som nazist selv om man har et hakekors på porten :-)
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: "Billig" custom?

Post by BikerEva »

Og i Bergen hoppet de over bokstavene SS i bilskiltene på 90-tallet, etter oppfordring fra krigsveteraner. Men SS ble brukt på tidlig 80-tall på hengere, MC/mopeder etc...Men da glemte de visst å reagere :)
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: "Billig" custom?

Post by Jan-Ivar »

kjekt med sikkerhets belte på motorsykkelen når tanken teoretisk sett kan lage slintrer av familiejuvelene hvis man skulel være uhelig ved en bråstopp
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
276ccm
Posts: 1463
Joined: 08 Mar 2010, 16:12

Post by 276ccm »

Hvilken forklaring var det han tattovøren ga Eva? Eller var det det at han gjerne tatoverte, bare ikke nazister?

Det høres rimelig ut som assman sier at tegnet har en stor og helt annen betydning for de som ikke har følt det på kroppen.. men likevel litt rart synes jeg.. Dette setet på sykkelen over var uansett i USA, men kanskje bygd/kjørt av en japaner.. Bildet er fra Born Free bike meet og den tyske betydningen hadde ikke blitt godt mottatt der..

Ja, har sett porten på Solli plass mange ganger, og stusser litt hver gang..
Post Reply

Return to “Custom”