Oppskrift på import
Posted: 11 Mar 2010, 02:17
Postes med tillatelse fra Retroboy som med hjelp av flere lagde denne fine oversikten på forrige forum
Ved Import må du huske på:
Hold deg til eldre enn Juni 2003 mod.
Kjøp sykkelen fra en autorisert HD forhandler i USA.
Sjekk om sykkelen har "Salvation title" Les mer om dette lenger ned på iden.
Du må ha Original Title (vognkort), Bill of sale (salgskontrakt), Regning fra fraktfirma/shipping.
Da kan du betale moms for frakt og kjøpesum på tollvesnet før du får den ut fra tolllager.
Skaff deg også verkstedhåndboka på din modell for å kunne dokumentere effekt, vekt,
lengde og slagvolum.
Før visning hos biltilsyn i Norge må du huske på:
Biltilsynet krever nå støytest uansett om du har siste E-merka potter eller ikke.
I utgangspunktet vil du kunne slite litt i en støytest med de amerikanske pottene og luftfilteret
(de har høyere Db tall enn Eu). Lån norske potter til denne testen.
E-merket frontlys, Egil Verne eller Hellanor (Dele nr på 7" lampe fra Helllanor
er 1A6 002 395 031 pris kr 422.-). Delenr hos Hella for 5 3/4 lampe er: 1A3002850-001.
Frontlys får du kjøpt på biltema (1979 audi 80) til 169,- .
Speedometer med KM eller bruke skive eller klisterlapp med KM.
Har du små lykter på siden av hovedlykten må disse fjernes eller være e-merket.
Det er kun frontlykt det er krav til E-merking på, men andre kjørelys må koples vekk.
F eks blinklys kan være SAE merket.
Dersom du har skyggebremmer over lyktene så må de av under visning
Blinklys og reflekser må byttes fra rødt til orange.
Når det gjelder reflex bak skal den vere rød. (Refleksen får du også kjøpt på biltema 10,-
( E merket) kan ikke ha trekantet form)
Sidestøtten må ikke utgjøre fare ved igangsetting, det vil si at enten må den sprette opp
av seg selv (med litt hjelp av foten din), eller at man får et varsel om at den er nede eller at
den fungerer slik at mtoren ikke starter før sidestøtten er tatt opp.
Pass på at du har godkjente dekk med god mønsterdybde.
Så er det bare å få en HD forhandler til å sende Rammenummeret ditt.
Så får du all den dokumentasjon du måtte trenge for registrering.
Dette tar de ca 5000,- for og det tar ca 14 dager.
Eller
Har du verkstedmanualen trenger du høyst sansynlig ikke betale 5000,- for dokumentasjon
fra Norsk HD forhandler. Har du annet motornummer må du skaffe dok. fra
Norsk HD forhandler på denne.
Ta også med orginal delekatalog slik at du kan vise at HD sykler fra Norsk forhandler
har f.eks samme delenummer på sidestøtte.
Du må også ha det amerikanske skiltet eller skiltnummeret.
Når den er vist/godkjent lages det ett midlertidig vognkort som du kan reise til tollen å beregne
avgifter for innførsel.
Info om speedometer:
På motorsykler registrert før 1. juli 2001 kan vi selv kontrollere/godkjenne ombygde
speedometer ut fra teksten i § 35-3 nr. 2. På nyere motorsykler skal det dokumenteres
i henhold til direktiv 2000/7/EF (§ 35-2).
Det betyr: For MC reg før 1.juli 2001 (moped 1.juli 2002) må vi akseptere ettermontering av digitalt
speedometer kjøpt på for eksempel Biltema (merknad om ettermontering i vognkort).
Ettermontering av tallskive med klebetape (ikke silikon o.l) montert på glasset kan aksepteres
dersom tallene kan leses tydelig, tallskiven er utført på en profesjonell og nøyaktig måte og
klebetapen bærer preg av å være varig (skal motstå vær og vind).
Det er Ikke krav til speedometer på mc i tidsrommet 1. oktober 1999 til 1. juni 2001, jf KTF § 35-3 nr3.
Dersom det allikevel er et speedometer på motorsykkelen, skal dette vise km/t med tilnærmet
riktig hastighet og ikke vise mindre hastighet enn den virkelige.
Fra 1.juli 2001 (moped 1.juli 2002) gjelder direktiv 2000/7/EF.
Da er det krav til at speedometeret skal ha original visning i km/t og ha belysning.
Info om vognkort/sykkel merket med "Salvage Title"
I utgangspunktet er dette sykler som har vært eller er så skadet (grunnet kollisjon, tyveri,
vandalisme eller vannskade) at prisen på reparasjon overstiger 75% av verdien av sykkelen før skade.
Slike sykler blir overført til forsikringsselskap, men ofte blir slike sykler kjøpt igjen av eier eller
et firma og bygd opp til kjørbar stand igjen.
Dette kan også være sykler som er stjålet, men kommet til rette og auksjoneres eller selges for å
dekke forsikringskostnader.
NB! Vær obs. på sykler som er merket med "Salvage Title" disse kan være vanskelige å registrere
og kan ha alvorlige feil. Det beste rådet er høyst sannsynlig å holde seg unna sykler med "Salvage Title" slik at man ikke blir lurt eller får vanskeligheter når sykkelen skal registreres.
Vurderer du å importere en "veteran" sykkel?
Da er det litt andre regler som gjelder
Hvor kjøper jeg Harley:
Sjekk harleydavidson.com og finn forhandlere på østkysten: http://www.harleydavidson.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyttige linker:
JetCarrier kan fikse billig frakt fra USA til Norge: http://www.jetcarrier.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ett firma i NY som sender med fly ca. pris $2200 http://www.shipmybike.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Norske firmaer som kan fikse importen for deg:
http://www.2norwayexport.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.norusonline.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twin-trader.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Tekniske spesifikasjoner på harley modeller/Årstall: http://www.motorbikes.be/en/Harley-Davi ... ycles.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Kalkulator for innførsel av MC finner du hos toll.no: http://www.toll.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Stor takk til de som har kommet med info, erfaringer, rettelser og kommentarer:
Retroboy, Lasseliten, Petra71, HDsofttail m.fl
Flere linker til sider som ikke finnes lenger er fjernet, så utfyllende relevant info er kjærkomment
Ved Import må du huske på:
Hold deg til eldre enn Juni 2003 mod.
Kjøp sykkelen fra en autorisert HD forhandler i USA.
Sjekk om sykkelen har "Salvation title" Les mer om dette lenger ned på iden.
Du må ha Original Title (vognkort), Bill of sale (salgskontrakt), Regning fra fraktfirma/shipping.
Da kan du betale moms for frakt og kjøpesum på tollvesnet før du får den ut fra tolllager.
Skaff deg også verkstedhåndboka på din modell for å kunne dokumentere effekt, vekt,
lengde og slagvolum.
Før visning hos biltilsyn i Norge må du huske på:
Biltilsynet krever nå støytest uansett om du har siste E-merka potter eller ikke.
I utgangspunktet vil du kunne slite litt i en støytest med de amerikanske pottene og luftfilteret
(de har høyere Db tall enn Eu). Lån norske potter til denne testen.
E-merket frontlys, Egil Verne eller Hellanor (Dele nr på 7" lampe fra Helllanor
er 1A6 002 395 031 pris kr 422.-). Delenr hos Hella for 5 3/4 lampe er: 1A3002850-001.
Frontlys får du kjøpt på biltema (1979 audi 80) til 169,- .
Speedometer med KM eller bruke skive eller klisterlapp med KM.
Har du små lykter på siden av hovedlykten må disse fjernes eller være e-merket.
Det er kun frontlykt det er krav til E-merking på, men andre kjørelys må koples vekk.
F eks blinklys kan være SAE merket.
Dersom du har skyggebremmer over lyktene så må de av under visning
Blinklys og reflekser må byttes fra rødt til orange.
Når det gjelder reflex bak skal den vere rød. (Refleksen får du også kjøpt på biltema 10,-
( E merket) kan ikke ha trekantet form)
Sidestøtten må ikke utgjøre fare ved igangsetting, det vil si at enten må den sprette opp
av seg selv (med litt hjelp av foten din), eller at man får et varsel om at den er nede eller at
den fungerer slik at mtoren ikke starter før sidestøtten er tatt opp.
Pass på at du har godkjente dekk med god mønsterdybde.
Så er det bare å få en HD forhandler til å sende Rammenummeret ditt.
Så får du all den dokumentasjon du måtte trenge for registrering.
Dette tar de ca 5000,- for og det tar ca 14 dager.
Eller
Har du verkstedmanualen trenger du høyst sansynlig ikke betale 5000,- for dokumentasjon
fra Norsk HD forhandler. Har du annet motornummer må du skaffe dok. fra
Norsk HD forhandler på denne.
Ta også med orginal delekatalog slik at du kan vise at HD sykler fra Norsk forhandler
har f.eks samme delenummer på sidestøtte.
Du må også ha det amerikanske skiltet eller skiltnummeret.
Når den er vist/godkjent lages det ett midlertidig vognkort som du kan reise til tollen å beregne
avgifter for innførsel.
Info om speedometer:
På motorsykler registrert før 1. juli 2001 kan vi selv kontrollere/godkjenne ombygde
speedometer ut fra teksten i § 35-3 nr. 2. På nyere motorsykler skal det dokumenteres
i henhold til direktiv 2000/7/EF (§ 35-2).
Det betyr: For MC reg før 1.juli 2001 (moped 1.juli 2002) må vi akseptere ettermontering av digitalt
speedometer kjøpt på for eksempel Biltema (merknad om ettermontering i vognkort).
Ettermontering av tallskive med klebetape (ikke silikon o.l) montert på glasset kan aksepteres
dersom tallene kan leses tydelig, tallskiven er utført på en profesjonell og nøyaktig måte og
klebetapen bærer preg av å være varig (skal motstå vær og vind).
Det er Ikke krav til speedometer på mc i tidsrommet 1. oktober 1999 til 1. juni 2001, jf KTF § 35-3 nr3.
Dersom det allikevel er et speedometer på motorsykkelen, skal dette vise km/t med tilnærmet
riktig hastighet og ikke vise mindre hastighet enn den virkelige.
Fra 1.juli 2001 (moped 1.juli 2002) gjelder direktiv 2000/7/EF.
Da er det krav til at speedometeret skal ha original visning i km/t og ha belysning.
Info om vognkort/sykkel merket med "Salvage Title"
I utgangspunktet er dette sykler som har vært eller er så skadet (grunnet kollisjon, tyveri,
vandalisme eller vannskade) at prisen på reparasjon overstiger 75% av verdien av sykkelen før skade.
Slike sykler blir overført til forsikringsselskap, men ofte blir slike sykler kjøpt igjen av eier eller
et firma og bygd opp til kjørbar stand igjen.
Dette kan også være sykler som er stjålet, men kommet til rette og auksjoneres eller selges for å
dekke forsikringskostnader.
NB! Vær obs. på sykler som er merket med "Salvage Title" disse kan være vanskelige å registrere
og kan ha alvorlige feil. Det beste rådet er høyst sannsynlig å holde seg unna sykler med "Salvage Title" slik at man ikke blir lurt eller får vanskeligheter når sykkelen skal registreres.
Vurderer du å importere en "veteran" sykkel?
Da er det litt andre regler som gjelder
Hvor kjøper jeg Harley:
Sjekk harleydavidson.com og finn forhandlere på østkysten: http://www.harleydavidson.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyttige linker:
JetCarrier kan fikse billig frakt fra USA til Norge: http://www.jetcarrier.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ett firma i NY som sender med fly ca. pris $2200 http://www.shipmybike.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Norske firmaer som kan fikse importen for deg:
http://www.2norwayexport.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.norusonline.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twin-trader.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Tekniske spesifikasjoner på harley modeller/Årstall: http://www.motorbikes.be/en/Harley-Davi ... ycles.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Kalkulator for innførsel av MC finner du hos toll.no: http://www.toll.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Stor takk til de som har kommet med info, erfaringer, rettelser og kommentarer:
Retroboy, Lasseliten, Petra71, HDsofttail m.fl
Flere linker til sider som ikke finnes lenger er fjernet, så utfyllende relevant info er kjærkomment