Du har vel ikke glemt å betale årsavgifra?

Kaffetreff og kjøreturer
User avatar
Toro
Posts: 641
Joined: 09 Mar 2010, 21:48

Re: Du har vel ikke glemt å betale årsavgifra?

Post by Toro »

Svima wrote:Jeg skjønner ikke hvorfor jeg må betale egen avgift på hvert kjøretøy... jeg får jo ikke brukt mer enn en om gangen... :geek:
Du er ikke den den eneste som har stilt seg det spørsmålet :err:
01 Fat Boy stage 1 SEST
Sandman
Posts: 561
Joined: 09 Mar 2010, 23:38

Re: Du har vel ikke glemt å betale årsavgifra?

Post by Sandman »

Svima wrote:Jeg skjønner ikke hvorfor jeg må betale egen avgift på hvert kjøretøy... jeg får jo ikke brukt mer enn en om gangen... :geek:
Men det kan jo tenkes at du låner vekk et av kjøretøyene samtidig som du bruker et annet, og da er det jo helt klart at du må betale for alle. Det blir vel snart årsavgift på trøsykkel og barnevogn også, for det skal vel bygges og vedlikeholdes gang- og sykkelstier også. For ikke å snakke om årsavgift på jobbesko. :shock:
Ride safe, live free.
2002 Deuce m. PCIII, 4" forlenget front m 5 gr. rake. SE II slipons +++
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Du har vel ikke glemt å betale årsavgifra?

Post by Svima »

mm...men hvis min samboer låner bilen og jeg tar sykkelen, så står jo bilen hans parkert og da skal vel ikke han betale for sin egen bil da...? :shit:
Og sykkelen er forsikret slik at bare jeg har lov til å kjøre den, da bør vel den kunne fritsa ordningen :twisted:
/ Svima
User avatar
Christer
Posts: 64
Joined: 10 Mar 2010, 21:06

Re: Du har vel ikke glemt å betale årsavgifra?

Post by Christer »

Coldman wrote:I dag er fristen for å betale årsavgifta. Og det gjør jeg med glede, for Norge har verdens beste veier. Alltid godt brøytet, aldri et hull eller støvkorn noe sted. Breie fine veier over alt. Det er så fint atte. Her i veien trenger man ikke engang styre bilen. Den følger veien så fint som bare det i noen godt anlagte trikkeskinner. Klart at man ikke kan opprettholde en slik høy standard med de småpengene man dra inn i engangsavgifter, drivstoffavgifter, bompenger, omregistreringsavgifter mm. Så da er det godt vi kan spe på med litt årsavgifter. Søta bror har på langt nær så mange avgifter som oss og resultatet ser man på veiene deres. Bare krøtterstier over alt, jo. Nei, det er bra vi har årsavgifta gitt. Litt synd at det bare er halv avgift på MC. Burde vært det dobbelte.
Ja det var den "liker" knappen da :-) Godt sagt!
- Christer
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Du har vel ikke glemt å betale årsavgifra?

Post by BikerEva »

Svima wrote:mm...men hvis min samboer låner bilen og jeg tar sykkelen, så står jo bilen hans parkert og da skal vel ikke han betale for sin egen bil da...? :shit:
Og sykkelen er forsikret slik at bare jeg har lov til å kjøre den, da bør vel den kunne fritsa ordningen :twisted:
Men om din samboer låner vekk sin til sin søster som ikke har egen bil da???
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Du har vel ikke glemt å betale årsavgifra?

Post by Svima »

Jo, men hun har to biler.... Men det er vel sånn Staten tenker, at ingen skal slippe unna på noen som helst måte. Det er jo klart at i en husstand ville vi registrert alle kjøretøy på en eier hvis det hadde hjulpet.
Men det burde egentlig vært sånn. Kjøretøy-lisens per eier eller husstand, ikke per kjøretøy. Det begrenses jo automatisk hvor mange kjøretøy man får brukt samtidig.
Jeg kjenner en eldre herre som samler på gamle biler, og nesten alle er registrert. Han har eget veteran-museum. De blir jo ikke brukt så ofte, men alle går og blir brukt til spesielle anledninger. Helt tullete at han må betale for alle sammen.
/ Svima
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Du har vel ikke glemt å betale årsavgifra?

Post by Erlend »

Svima wrote: Jeg kjenner en eldre herre som samler på gamle biler, og nesten alle er registrert. Han har eget veteran-museum. De blir jo ikke brukt så ofte, men alle går og blir brukt til spesielle anledninger. Helt tullete at han må betale for alle sammen.
Ja, jo - men årsavgifta er bare 400 kroner for veteranbiler, da.
Keep the rubber side down!
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Du har vel ikke glemt å betale årsavgifra?

Post by Svima »

"bare"...gang det med 20 så blir det fort penger :P
/ Svima
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Du har vel ikke glemt å betale årsavgifra?

Post by Erlend »

Ja, ser jo den... Inntil for noen år siden var det ikke årsavgift i det hele tatt på veterankjøretøy. Gudene vet hvorfor man valgte å innføre det. Jeg kan ikke tenke meg at det merkes nevneverdig i statskassa, akkurat.
Keep the rubber side down!
User avatar
Hera
Posts: 489
Joined: 09 Mar 2010, 21:19

Re: Du har vel ikke glemt å betale årsavgifra?

Post by Hera »

Svima wrote:Jo, men hun har to biler.... Men det er vel sånn Staten tenker, at ingen skal slippe unna på noen som helst måte. Det er jo klart at i en husstand ville vi registrert alle kjøretøy på en eier hvis det hadde hjulpet.
Men det burde egentlig vært sånn. Kjøretøy-lisens per eier eller husstand, ikke per kjøretøy. Det begrenses jo automatisk hvor mange kjøretøy man får brukt samtidig.
Jeg kjenner en eldre herre som samler på gamle biler, og nesten alle er registrert. Han har eget veteran-museum. De blir jo ikke brukt så ofte, men alle går og blir brukt til spesielle anledninger. Helt tullete at han må betale for alle sammen.
Enig, veiavgiften burde vært per husstand, som med tv-lisensen. Man betaler jo ikke per Tv-apparat eller Pc med skjermkort.
Post Reply

Return to “Sosialt”