Kontroller inn mot vormsund i kveld

Kaffetreff og kjøreturer
User avatar
shovel78
Posts: 279
Joined: 31 Jul 2010, 21:18

Re: Kontroller inn mot vormsund i kveld

Post by shovel78 »

: I avdelingen for dumme spørsmål. :?

Hva er kriteriene for mangellapp på eksos`n?
Sitter bilsvaksynte med kunnskap om hva som er originale potter?
Har de med seg lydmåler?
Går det på "skjønn"?
Er det etter humøret? (så hvis de ikke fikk noe av kjærringa kvelden før, så er du solgt)

Eller skriver de rett og slett bare mangellapp på alle de stopper, som har en motor som bråker mere enn et kjøleskap?
Når det gjelder %, er det vel 96% i kaffen jeg trives med.
Bikes don't leak oil, they mark their territory
User avatar
Münsterjeger
Posts: 112
Joined: 10 May 2010, 20:32

Re: Kontroller inn mot vormsund i kveld

Post by Münsterjeger »

... Og hva sier man som fører?

Langer ut om at nei dette er raka rør, eller spiller man dum? Eller noe midt i mellom?
Det er vel ikke vits å spille dum, og kanskje heller ikke lurt å lange ut om at dette vet jeg jo så innmari godt er ulovlig..?
User avatar
EndeligHD
Posts: 78
Joined: 10 Mar 2010, 16:45

Re: Kontroller inn mot vormsund i kveld

Post by EndeligHD »

shovel78 wrote:: I avdelingen for dumme spørsmål. :?

Hva er kriteriene for mangellapp på eksos`n?
Sitter bilsvaksynte med kunnskap om hva som er originale potter?
Har de med seg lydmåler?
Går det på "skjønn"?
Er det etter humøret? (så hvis de ikke fikk noe av kjærringa kvelden før, så er du solgt)

Eller skriver de rett og slett bare mangellapp på alle de stopper, som har en motor som bråker mere enn et kjøleskap?
originalpottene er ce merket og merket med "street legal" mener jeg å huske fra mine.
User avatar
Petra71
Posts: 159
Joined: 11 Mar 2010, 22:37

Re: Kontroller inn mot vormsund i kveld

Post by Petra71 »

EndeligHD wrote:
shovel78 wrote:: I avdelingen for dumme spørsmål. :?

Hva er kriteriene for mangellapp på eksos`n?
Sitter bilsvaksynte med kunnskap om hva som er originale potter?
Har de med seg lydmåler?
Går det på "skjønn"?
Er det etter humøret? (så hvis de ikke fikk noe av kjærringa kvelden før, så er du solgt)

Eller skriver de rett og slett bare mangellapp på alle de stopper, som har en motor som bråker mere enn et kjøleskap?
originalpottene er ce merket og merket med "street legal" mener jeg å huske fra mine.
Og så skal de vel ha et nr? -Pottene altså!
Last edited by Petra71 on 13 May 2011, 00:28, edited 1 time in total.
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Kontroller inn mot vormsund i kveld

Post by Svima »

De skriver vel mangellapp lett hvis de er usikre på om det er godkjent anlegg på sykkelen etter hva jeg forstår. Noen har mer peil enn andre....
/ Svima
User avatar
shovel78
Posts: 279
Joined: 31 Jul 2010, 21:18

Re: Kontroller inn mot vormsund i kveld

Post by shovel78 »

Svima wrote:De skriver vel mangellapp lett hvis de er usikre på om det er godkjent anlegg på sykkelen etter hva jeg forstår. Noen har mer peil enn andre....
Jeg VET faktisk ikke om pottene mine er "lovlige", men jeg tror ikke de er originale. :?:
Riktignok står det "Harley Davidson" preget inn i dem, men såvidt jeg har funnet ut skal den Shovel`n egentlig ha "2-1" anlegg.

Men hvis jeg hadde fått mangellapp på de pottene og`det viste seg at de var lovlige, så skulle jeg ha gjort det til min livsoppgave å sørge for at han som skrev mangellappen hadde fått en av dem som stikkpille..... :evil:
Når det gjelder %, er det vel 96% i kaffen jeg trives med.
Bikes don't leak oil, they mark their territory
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Kontroller inn mot vormsund i kveld

Post by Coldman »

Jeg vet ikke hva de gjør med eldre sykler men på min 2008-modell var de ikke tvil: "Dette er uoriginale potter." Det visste de. Hørte ikke på lyden noen av gangene.

Men jeg har faktisk blitt stoppet av Biltilsynet en gang her i Vestold også. Da mente de at pottene var ok fordi eksosventilen (den som står på røret) var E-merket. Jeg har slip-ons og dermed er ikke ventilen fjernet. Så alle har nok ikke like god peiling.

Og som kjent: For nyere sykler handler det ikke bare om støy, men også utslipp. Uorginale potter kan godt klare støykravene, men er uaktuelle fordi de mangler katalysator.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Kontroller inn mot vormsund i kveld

Post by chrissenator »

Sharpeye wrote:
Guffen wrote:Vel, mangellapp er vel en kalkulert risiko for mange. Så lenge det ikke koster mer enn tid og arbeid for bytte og kontroll er det vel verdt bryderiet?
Joda. Men har lest at Biltilsynet vurdrer å lage anmerkningsordning slik at blir du stoppet og får mangellapp for samme sak 3 ganger ryker skiltet på stedet. Fortsatt bare å bytte anlegg å vise sykkelen for å få skiltene tilbake riktignok, men det svir litt mer å måtte parkere sykkelen på dovrefjell og ta toget hjem.
Den muligheten har de alltid hatt, du kan også bli bøtelagt for å unnlate å følge pålegg fra offentligmyndighet - i verste tilfelle om det hele strekkes langt nok kan kjøretøyet inndraes, dette er veldig ekstremt men loven åpner for et slikt scenario om en strekker hele opplegget langt nok....
Svima wrote:De skriver vel mangellapp lett hvis de er usikre på om det er godkjent anlegg på sykkelen etter hva jeg forstår. Noen har mer peil enn andre....
Jepp det kan og skal de gjøre og det er eier av kjøretøy som plikter å ha et anlegg som tilfredstiller kravene. Det er IKKE nødvendigvis nødt til å være et original anlegg, men da MÅ du belage deg på å ha med et støysertifikat sammen med vognkortet.
Klarer du å dempe er Vance og Hines anlegg godt nok til å tilfredstille støykravene er alt OK, ingen kan si noe på det(lydmessig).
Katalysator er en sak også.....

De nye pottene med "justerbar" lyd vil gi biltilsynet masse hodebry fremover og det er en superb løsning for oss som liker litt lyd.
shovel78 wrote:: I avdelingen for dumme spørsmål. :?

Hva er kriteriene for mangellapp på eksos`n?
Sitter bilsvaksynte med kunnskap om hva som er originale potter?
Har de med seg lydmåler?
Går det på "skjønn"?
Er det etter humøret? (så hvis de ikke fikk noe av kjærringa kvelden før, så er du solgt)

Eller skriver de rett og slett bare mangellapp på alle de stopper, som har en motor som bråker mere enn et kjøleskap?
Kriteriene er synlig uoriginalt(med mye lyd), eller er de i tvil så skal DU dokumentere og fjerne tvil.
Noen har en sån liten billig fra claseren eller biltemaet, de er kun en indikator og ytterst upålitelige i forhold til en lydtest.
Skjønn og humør er vel to sider av samme sak, om en ser det i forhold til kjærringa og kvelden før :err:
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Sosialt”