Gaffelolje

Ramme, gaffel, hjul (inkl. dekk) og fjæring
User avatar
zeppelin
Posts: 25
Joined: 12 Dec 2010, 14:39

Gaffelolje

Post by zeppelin »

:roll: Noen som har erfaring med å bruke 15wt olje på gafflene?
Manualen sier Type E somer 5wt. (Type B er 10wt)
Synes sykkelen stuker vel mye ved nedbremsing. Liker ikke det ved ved bremsing før sving.
15wt blir kansje for tykk slik at demperene blir for stiv. Kansje eg skulle begynt med å prøve meg frem med 10wt.
Hva bruker dokkar andre?
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Gaffelolje

Post by tutte »

Jeg gikk over til tynnere olje fordi jeg syntes min ble altfor stiv i minusgrader.Skulle hatt 10w men halv-blandet den med 5w dvs nå har jeg 7,5w.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Gaffelolje

Post by Jan-Ivar »

hvolken viskositet du skal ha avhenger av kjørestil og ikke minst tyngde samt hordan du vil at den skal oppføre seg

kjører selv med 10WT på min gamle shovel. totalt veier den ca 375 kg med fører.
¨
hva som funker for deg er jo noe helt annet. men tenk også på at tykkere olje på virker bevegelsen begge veier.
det er bedre å ha an gaffel som virker noe mjuk ved nedbreming konra en som bruker tid på å strekke seg ut igjen.

jeg vil anbefale deg å prøve 10WT først for å se hvordan det funker. skal du ha tykkee olje tror jeg nesten du bør ha noe stivere fjærer også.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
zeppelin
Posts: 25
Joined: 12 Dec 2010, 14:39

Re: Gaffelolje

Post by zeppelin »

Har kjørt enduro og rally sykler de siste årene, så er det noe eg er vant med , så er det dempere som virker. Er vant med å kunne stille inn både retur og comp etter kjørestil, terreng og vekt. Forutsetningene for at sykkelen skal oppføre seg som man ønsket var at segget var riktig innstilt.
Dette er første sesongen med harley, så det er en total forandring spesiellt når det kommer til demping. Til det heller dårlige. Var forsåvitt innstilt på det.
Så det eg ønsket å høre var hva andre brukte og om at man skrev noen ord om vekt på fører og kjørestil bare for å få litt formening og kansje en bra diskusjon om temaet.
Hva som fungerte best for den enkelte osv.
User avatar
zeppelin
Posts: 25
Joined: 12 Dec 2010, 14:39

Re: Gaffelolje

Post by zeppelin »

Må legge til at eg er enig med deg Jan-Ivar at det kansje ikke er så dumt å bytte til stivere fjærer om man skal bruke tykkere olje enn 10wt.
Hvilken kjørestil har du da?
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Gaffelolje

Post by Jan-Ivar »

kjører selv på en 73 mos FX super glide. den er vel en mellom tign mellom sportser og FLH.
med 30 grader gaffel vinkelr oig relativt kort aksel avstand synes jeg den er leken på svingete veier.
jeg kjører vel det man kan kalle aktivt og bruker som sagt 10WE olje å synes det funker helt utmerket.
sykkel go fører veier vel rett under 380 kilo fult på klwedd og med fulle tanker.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
zeppelin
Posts: 25
Joined: 12 Dec 2010, 14:39

Re: Gaffelolje

Post by zeppelin »

Takker for ytfyldene svar!
Tenkte at eg skulle ta en telefon til espen-teck i Oslo å høre hva han har å foreslå. Han er nok regnet som norges beste på området.
Ellers så er jo ikke softail det man kan kalle en aggresiv sykkel, men synes noe må gjøres likevel. Det har jo ikke bare med kofort å gjøre, men også med sikkerhet.
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Gaffelolje

Post by tutte »

Electraen min har luft både foran og bak, kjører noe høyere lufttrykk i demperene og dekk når jeg skal kjøre langt og fort på fine veier, senker dette når det er mye telehiv. Sikkert motsatt av hva mange andre gjør, men synes dette fungerer best for meg.
Liker godt stabiliteten i en stor sykkel med ordentlig framdekk, siden det ofte kommer nye utfordringer rundt neste sving. Har samme dim foran og bak noe jeg er sikker på gjør sykkelen lett manøvrerbar. Blir jo brukt som Politisykkel med de oppgavene det medfører.
Har hatt flere crossere, et par softchoppere og gatesykkel. Men comforten og kjørevennligheten til den jeg har nå går disse en lang gang. Prøvde alt fra BMW til Goldwing før jeg bestemte meg for FLHTP.
Alt er individuelt så prøv deg frem. 8-)
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
zeppelin
Posts: 25
Joined: 12 Dec 2010, 14:39

Re: Gaffelolje

Post by zeppelin »

Regner med at de fleste kansje bruker progresive dempere Spesielt foran, men også bak?
Min erfaring sier at mange kjører med for løs retur da de er redd for at demperene ikke skal få nok tid til å gå ut før neste compresjon. Resultatet er en urolig sykkel og fare for highside. Vel dette er jo ikke så vesentlig for oss med harley, men verdt å ha i bakhodet likevel synes eg.
Må si at eg savner justeringsmulighetene. Men gleden ved å kjøre harley overveier det meste. Man kjøper jo ikke denne typen sykkel for demperene sin del, men det skader heller ikke å prøve å forbedre dem og på den måten få en enda bedre sykkel og gleden med det.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Gaffelolje

Post by chrissenator »

tutte wrote:Electraen min har luft både foran og bak, kjører noe høyere lufttrykk i demperene og dekk når jeg skal kjøre langt og fort på fine veier, senker dette når det er mye telehiv. Sikkert motsatt av hva mange andre gjør, men synes dette fungerer best for meg.
Liker godt stabiliteten i en stor sykkel med ordentlig framdekk, siden det ofte kommer nye utfordringer rundt neste sving. Har samme dim foran og bak noe jeg er sikker på gjør sykkelen lett manøvrerbar. Blir jo brukt som Politisykkel med de oppgavene det medfører.
Har hatt flere crossere, et par softchoppere og gatesykkel. Men comforten og kjørevennligheten til den jeg har nå går disse en lang gang. Prøvde alt fra BMW til Goldwing før jeg bestemte meg for FLHTP.
Alt er individuelt så prøv deg frem. 8-)
Venter på deler fra Amerika, progressive dempere i gaffel og ventiler til gafflene slik at jeg kan få så gode gaffler som mulig - det blir 10 W olje. Så får jeg RK luftdempere bak og det blir god knall når jeg finner rette miks foran og bak.
Her er shopping listen: http://www.hd-forum.no/viewtopic.php?f=15&t=2215" onclick="window.open(this.href);return false; gleder meg utrolig masse til å få dette på plass.
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Chassis”